Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Schenkers fakturering
- Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2012 kl. 20:42 #134734JeffDeltagare
@Stefan.S 32008 wrote:
Dem har sedan trollat ihop 66kr mer på MyPack-paketet genom att volymbasera priset.
I deras prislita för MyPack står det tydligt att paket upp till 3kg kostar 106kr, i anslutning till priset står även…Att paket volymtaxeras är dock ingenting konstigt. 280 kg/m3 är i stort sett allmän praxis i transportbranschen vem du än frågar, även fast detta kan vara något som känns lite skevt första gången man skickar paket.
Jag upplever inte att denna taxering är någonting som fraktbolagen försöker dölja i sina priser.När jag bläddrar igenom våra fakturor hittar jag oftast inte ett enda paket som skickats på egentlig vikt då vi oftast har rätt lätta paket.
@Stefan.S 32008 wrote:
Paketet som kostade 172kr var en retur, skickade en förbetald avi till kunden.
Eftersom det var min första retur kontaktade jag kundtjänst som rekommenderade MyPack, men det blev en ganska kraftig minusaffär när jag lagt ut runt 80kr till kund och 172kr tillbaks och kunden skall ha tillbaks hela summan förutom returavgift på 50kr….Det låter som att du skickat returen som ett DPD Företagspaket, dessa sticker då något i pris om man inte har något okej avtal på dem. Nöjer du dig med vanligt MyPack så går det utmärkt att skicka en sådan etikett till kunden och du får sedan själv lösa ut paketet. Detta gäller såklart vid reklamationer. Vid vanliga öppet köp går det utmärkt att kunden betalar faktiskt kostnad för returen på det fraktsätt kunden själv väljer att skicka paketet.
20 januari, 2012 kl. 22:25 #134740Stefan.SDeltagareHej Jeff, tack för dina svar.
Ja jag är fortfarande oerfaren vad gäller transporter, men det är lite det som är själva grejen, att man måte lära sig priserna baklänges, inte genom prislistan utan på fakturan efteråt.Det var ett vanligt MyPack och postens rekommendation för att komma ”billigt undan”
Det känns väl logiskt att paket oftare borde taxeras per volym istället för per kilo.
Det som gjorde mig lite trött är att posten ofta är tydliga med hur billigt det ”kan” var att skicka ett paket, men i praktiken når man aldrig dem kraven.Om man läser prislistan för MyPack ”http://www.posten.se/m/pris” så står det stort och tydligt vad kilopriserna är och under står det att ett paket får vara max 1.5 meter långa och för paket som är längre än 1,2m eller mer än 3m (längd+omkrets) tillkommer en avgift på 104.
Efter det en stjärna med texten ”verklig eller volymberäknad vikt”,
för att otränat posten-öga (som jag har) säger detta att för paket över 1.2m på längden eller 3m tot. tillkommer en extra avgift på 104kr på grund av volymen och att paketen får vara max 1.5 meter långa.Men tolv sidor senare står det en matematisk formel (i den minsta textstorleken Microsoft Word erbjuder) som i princip skrotar alla priserna ovanför för 90% av paketen om man inte skickar bowlingklot.
Samma sak med att man ska betala runt 100kr extra för att vara garanterad ersättning om dem slarvar bort paktet, tänk dig det i en annan bransch.
”Nu erbjuder vi tröjor för 299kr och betalar du 399kr lovar vi att du får den också”
Sedan det här med att allt ska delas upp på olika småfakturor tycker jag förstör syftet med att vara kreditkund = Förenkla bokföringen och förenkla betalningarna.
Detta tillsammans med villkor som jag aldrig stött på förut.
Man känner sig otroligt liten som kund, fastän det borde vara posten som vill vårda sina kunder.Det är säkert likadant hos andra fraktbolag med, tycker det är en udda bransch
20 januari, 2012 kl. 22:51 #134742GregerADeltagare@skinza.se 32878 wrote:
Jämfört med DHL är kostnaden väldigt hög…
Det går inte riktigt att jämföra, för kostnaden beror på vilka tjänster som redan är inkluderade i fraktpriset.
Hos DHL, UPS, FedEx och TNT är tulldeklaration i mottagarlandet inkluderat i fraktpriset. Dock tar de ut en utläggsprovision för att de lägger ut för tull o moms, som de sedan fakturerar dig. Har du kredittillstånd hos Tullen slipper du denna avgift. (Jag tror att samma sak gäller för EMS-försändelser.)
För de flesta ”vanliga” Postförsändelser ingår inte någon tullbehandling i mottagarlandet, utan den skall betalas av mottagaren.
Så det som du får betala mer har avsändaren fått betala mindre kan man sammanfatta det som.
Vad nu detta hade med Schenkers fakturering att göra :confused:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.