Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Schenkers fakturering
- Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2012 kl. 21:58 #133936MajsanDeltagare
Men Fotofyndet har du inte DHL faktura via e-post? Vi får våra fakturor med e-posten en gång i veckan och betalar ingen faktureringsavgift.
11 januari, 2012 kl. 22:10 #133937fotofyndetDeltagare@Majsan 32011 wrote:
Men Fotofyndet har du inte DHL faktura via e-post? Vi får våra fakturor med e-posten en gång i veckan och betalar ingen faktureringsavgift.
Nepp, men bra tips, tack för det.
11 januari, 2012 kl. 22:11 #133938fotofyndetDeltagare@Stefan.S 32010 wrote:
Har du något tips på hur man tar emot returer utan att bli flådd?
Vi använder oss faktiskt av ett tredje fraktbolag till våra returer, Schenker Privpak. Man får en pdf med fraktsedeln som man lätt mailar till kunden, eller skriver ut och skickar med. Det tar lång tid, ofta 5-6 dagar, men det gör sällan nåt när det är en retur.
11 januari, 2012 kl. 22:38 #133941Stefan.SDeltagareTack! Ska kolla på det.
Hade förövrigt varit kul att se vad Posten hade svarat offentligt angående fakturavgiften.
Om det, som jag uppfattat det, stämmer att man inte är lagligt skyldig att betala fakturaavgift till övriga ”företag” inom Posten när man bara har avtal med en Posten Meddelande så kommer dem nog få se många 20-lappar försvinna framöver, i alla fall från min sidaOm dem vill komma undan det måste dem kalla sig för Ett företag och att avtalet gäller hela företaget, men då kan dem ju dessvärre inte argumentera för separata fakturor.
12 januari, 2012 kl. 07:09 #133946PlastskivorDeltagareJag har iaf nu tecknat autogiroavtal med Schenker och det funkar bra.
12 januari, 2012 kl. 07:13 #133945ParvelitoDeltagare@Stefan.S 32010 wrote:
Har du något tips på hur man tar emot returer utan att bli flådd?
Låt kunden betala sina returer själva. Det är ett fantastiskt bra argument för kunden att inte returnera saker plus att det går upp ett ljus för kunden att frakter kostar pengar.
12 januari, 2012 kl. 07:53 #133950fotofyndetDeltagareDet jag menade nu var sånt som vi ska betala, alltså trasiga grejer eller felleveranser. När folk har ångrat sig får de betala själva.
12 januari, 2012 kl. 09:24 #133951GregerADeltagareOm vi skall stå för en retur så brukar vi använda Förbetald Kundretur på Schenker Privpak. Den måste visserligen skrivas ut tillsammans med ett en normal sändning, men då kastar vi bara det första adresskortet om vi inte skall skicka något. Vad jag sett så debiteras vi samma som om vi hade skickat ett paket.
Det hade klart varit enklast om de hade haft en tjänst för retur – eller att man kan vända på adresserna som man gör på Parcel, och de flesta andra tjänster.
Ang många fakturor så får vi också det. Det verkar som om varje avsändande kontor genererar sina egna fakturor, så vid returer så blir det en o annan småfaktura.
12 januari, 2012 kl. 17:12 #134009JimmysDeltagare@GregerA 32028 wrote:
Om vi skall stå för en retur så brukar vi använda Förbetald Kundretur på Schenker Privpak. Den måste visserligen skrivas ut tillsammans med ett en normal sändning, men då kastar vi bara det första adresskortet om vi inte skall skicka något. Vad jag sett så debiteras vi samma som om vi hade skickat ett paket.
Det hade klart varit enklast om de hade haft en tjänst för retur – eller att man kan vända på adresserna som man gör på Parcel, och de flesta andra tjänster.
Ang många fakturor så får vi också det. Det verkar som om varje avsändande kontor genererar sina egna fakturor, så vid returer så blir det en o annan småfaktura.
Jag har 3 olika alternativ för Privpak, tur, tur och retur och retur, sen har de den nya tjänsten via kunportalen där du fyller i kundens uppgifter och så skickas returdokumentet direkt till kunden, och kunden kan välja ombud själv.
20 januari, 2012 kl. 17:47 #134715Stefan.SDeltagare@fotofyndet 32009 wrote:
Jag önskar dig lycka till. Keep us updated
Posten är ett vedervärdigt företag att ha att göra med, men vad gör man?
Själv skickar jag nästan bara brev, men när vi har paket så tar jag med mig dem till postombudet. Genom att låta dem knappa in adressen istället för att göra det i Pacsoft så kan jag spara upp mot 100 kr. Inga större problem med det eftersom det är så sällan och jag ändå måste in till ombudet med breven.
Tillägg: Jag har för övrigt hittat min första sak som jag stör mig på med DHL också, de 40 kronorna i faktureringsavgift på Servicepoint-fakturorna. 40 spänn är ganska dyrt i faktureringsavgift.
Fick en påminnelse på fakturaavgiften idag….
Blev en ganska udda diskussion med posten logistik.
Posten: ”Vi är två olika företag”
Jag: ”Okej då har jag inget avtal med er isåfall och heller inte godkänt någon fakturaavgift”
Posten: ”Jo du har avtal med posten meddelande och det gäller hos oss med”
Jag: ”Så ni är ett företag?”
Posten: ”Nej vi är två företag”
Jag: ”Okej för det står Posten meddelande på mitt avtal, jag använder en klient ”pacsoft” och lämnar paketen till ett utlämningställe”
Posten: ”Jo men båda går under posten”
Jag: ”Okej så ni är ett företag när det handlar om avtal, men två företag när det handlar om avgifter?”
Posten ”vi är två företag”
Jag: ”Vad hade du gjort om du exempelvis fick en mobilräkning med tio dagars förfallodatum och en fakturaavgift för sms, en avgift för mms, en avgift för samtal etc”Den liknelsen köpte dem i alla fall och erbjöd mig en ersättning, utbetalt…….i……frimärken…..:cool:
Fick ett nummer till någon ansvarig också, men orkade inte följa upp det. Handlar som sagt inte om fakturaavgiften utan om att Posten suger ut avgifter på allt, skriver prislistor där man kan räkna med att det tillkommer 40-50% i massa tilläggsavgifter och ger ett förfallodatum på 10 dagar.
Fakturan brukar dimpa ner 2 dagar efter fakturadatum och en banktransaktion tar ju runt 3 dagar, med andra ord har man 5 dagar på sig att betala för att slippa förseningavgift. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.