Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Schenkers fakturering
- Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
3 december, 2011 kl. 06:50 #96916PlastskivorDeltagare
Jag skickar ca 20 pkt/v med Schenker och de brukar fakturera en gång per vecka. Denna vecka damp det ned 3 fakturor med samma fakturadatum. Känns jäkligt onödigt för det blir ju mer administration och dessutom har de en fakturaavgift på 46 spänn per faktura.
Inte första gången som veckofaktureringen till synes omotiverat delats upp på fler fakturor så det kan ju dra iväg till stora slantar på omotiverade fakturaavgifter.
De har också lyckats lägga på ”Gotlandstillägg” 1 kr på ett paket från Danderyd till Nyköping.Jag skickar med Företagarnas avtal.
Nån som lyckats få bättre fakturarutiner hos Schenker?
(t.ex. EN faktura var 14:e dag vore smidigt)Tycker egentligen att man borde införa ”omvänd fakturaavgift” dvs om leverantören inte har bättre rutiner än att de kan samla allt jag köper på en faktura så ska de straffas med avdrag på 46 kr för varje extra faktura.
3 december, 2011 kl. 08:58 #131591fotofyndetDeltagareVi skickar mest med Posten Meddelande och fick tidigare ca 3 inlämningar på varje faktura. 20 kr i avgift på varje faktura, och ett djäkla betalande. 20 dagar nto är betalningsvillkoret också, vilket jag tycker är snålt för någon man har en långsiktig affärsrelation med. Så jag ringde upp kundtjänst och frågade vad man kunde göra åt saken och fick till svar att man visst kunde få månadsfaktura, men då skulle det kosta 3% (tror jag det var).
Tyvärr är ju tålamodet med Postens eminenta kundtjänst (ironi) inte det bästa så jag blev lite het i humöret och sa att de var tamej… inte kloka som skulle ha betalt för att man betalar deras tjänster. Själva betalningen för tjänsten borde väl räcka? Så jag kom inte längre där. Numera är det ca 5 inlämningar på varje faktura istället. Vad det beror på vet jag inte, om det var nåt som den där damen la in eller om vi har hamnat i någon annan kundgrupp pga ökad omsättning eller något annat.
Din omvända faktureringsavgift är jag helt med på.
3 december, 2011 kl. 09:18 #131592Richie72DeltagareDet verkar vara så dålig konkurrens bland transportbolagen att de kan uppföra sig som de vill. Fakturaavgift på 46 kr, det är helt absurt.
3 december, 2011 kl. 09:57 #131593nmnDeltagareDet är rent ut sagt ett j*kla fakturerande på transportföretagen, oftast bara några få sändningar per faktura och kort betaltid. Har de så taskig likviditet eller är det bara dumhet? De flesta har tagit bort faktureringsavgiften om man tar emot fakturan på mail. Posten undantagen.
3 december, 2011 kl. 09:57 #131594TinaDeltagare@fotofyndet 29452 wrote:
Vi skickar mest med Posten Meddelande och fick tidigare ca 3 inlämningar på varje faktura. 20 kr i avgift på varje faktura, och ett djäkla betalande. 20 dagar nto är betalningsvillkoret också, vilket jag tycker är snålt för någon man har en långsiktig affärsrelation med. Så jag ringde upp kundtjänst och frågade vad man kunde göra åt saken och fick till svar att man visst kunde få månadsfaktura, men då skulle det kosta 3% (tror jag det var).
Tyvärr är ju tålamodet med Postens eminenta kundtjänst (ironi) inte det bästa så jag blev lite het i humöret och sa att de var tamej… inte kloka som skulle ha betalt för att man betalar deras tjänster. Själva betalningen för tjänsten borde väl räcka? Så jag kom inte längre där. Numera är det ca 5 inlämningar på varje faktura istället. Vad det beror på vet jag inte, om det var nåt som den där damen la in eller om vi har hamnat i någon annan kundgrupp pga ökad omsättning eller något annat.
Din omvända faktureringsavgift är jag helt med på.
Jag ställde samma fråga till Posten och fick svaret att det inte var möjligt över huvud taget. Vi har satt det på autogiro, så vi slipper i alla fall fakturaavgiften.
Vi får minst två fakturor i veckan och ville ha det per månad istället för att kunna dra ner på bokföringsjobbet. Vi har varit kunder hos Posten i 5 år och aldrig betalat något för sent. Så det är riktigt dåligt, tycker jag! Hade till och med kunnat tänka mig en avgift för att få en faktura i månaden, men jag fick som sagt inte ens den möjligheten (och 3% är alldeles för mycket ändå).3 december, 2011 kl. 10:07 #131587PlastskivorDeltagareOm det hade stannat vid 46 kr.. men nu var det ju 136 kr på det som borde varit max en faktura, eller snarare en halv.
Dålig konkurrens jojo.. eftersom DHL Servicepont har sin idiotiska begränsning på 50x50x120 (de flesta av mina paket är 126 långa) och posten sitter på läktaren så har jag i praktiken inget alternativ.
Kan dock säga att i de flesta aspekter är jag ändå nöjd med Schenker och medlemskapet i Företagarna, men det är ju en del irritationsmoment.
Kan man köra autogiro hos Schenker??
3 december, 2011 kl. 19:18 #131677HenkeDeltagareJa de har autogiro. Har funkat väldigt bra.
11 januari, 2012 kl. 21:38 #133933Stefan.SDeltagareTänkte starta en ny tråd, men hittade denna. Skönt att det inte bara är jag som reagerat på detta.
Tycker posten har vidriga villkor rent ut sagt, har 10 dagars förfallodatum,
fakturorna stämmer aldrig med vad man räknat i prislistan och dem hittar avgifter på precis allt.Fick två fakturor för samma period häromdagen, på totalt 4 skickade ordrar lyckades dem vaska fram ca 120kr i rena avgifter utöver fraktpriset.
Först har dem valt att dela upp de 4 ”paketen” på två fakturor, 1 faktura för ett ett Mypack-paket och 1 faktura för tre varubrev.
Jag har tecknat ett avtal, använder en klient för mina leveranser (Pacsoft) och lämnar paket till ett företagscenter, nämligen hos Posten.
Vill dem sedan dela upp sina avdelningar internt är det upp till dem, men vi som kunder ska väl inte behöva bekosta det med dubbla fakturaavgifter om dem inte klarar av att samköra sina fakturor.Dem har sedan trollat ihop 66kr mer på MyPack-paketet genom att volymbasera priset.
I deras prislita för MyPack står det tydligt att paket upp till 3kg kostar 106kr, i anslutning till priset står även:
Mått och vikt: Längd högst 1,5. Längd + omkrets = 3 m. För kolli längre än 1,2 m tillkommer en avgift på 104:-. ””För mig säger detta uppenbart att paket under dessa mått inte får någon extra avgift.
Men vad jag hade missat är att TOLV sidor ifrån den aktuella prislistan för Mypack finns en liten ruta där det står:”Fraktpriset utgår från antagandet 280 kg/m3. Volymen beräknas genom att multiplecera längd x bredd.
Exempel: Ett paket med måtten 0,5 * 0,5 * 0,5 meter har volymen 0,125 m3.
För att beräkna volymvikten med 280kg (=0,125×280 = 35kg)
Om den verkligen vikten på paketet är tex 18kg betalar du fraktpris för 35kg (d v s den högsta av den verkliga eller den volymbaserade vikten)”och helt plötsligt kostade paketet 172kr istället för 106kr, för ca. 1,5kg.
Jag tycker det är såhär jämt när man ska utläsa postens priser, det tillkommer Alltid något.På det har jag även fått en tilläggsavgift för att jag missat fylla i skrymme, men den får man väl ta.
Nu till frågan, jag mailade posten om ovanstående punkter och varför dem inte kan samköra sina fakturor.
De svarade som väntat att posten logistik och posten meddelande är två olika företag, därav två fakturor.Om dem så gärna vill kalla det två företag så har jag tekniskt sett bara avtal med Posten Meddelande och aldrig godkänt någon fakturavgift eller avtal hos Posten Logistik, rent lagligt är jag därför inte skyldig att betala fakturaavgift till dem?
Ren principsak
11 januari, 2012 kl. 21:45 #133934fotofyndetDeltagareJag önskar dig lycka till. Keep us updated
Posten är ett vedervärdigt företag att ha att göra med, men vad gör man?
Själv skickar jag nästan bara brev, men när vi har paket så tar jag med mig dem till postombudet. Genom att låta dem knappa in adressen istället för att göra det i Pacsoft så kan jag spara upp mot 100 kr. Inga större problem med det eftersom det är så sällan och jag ändå måste in till ombudet med breven.
Tillägg: Jag har för övrigt hittat min första sak som jag stör mig på med DHL också, de 40 kronorna i faktureringsavgift på Servicepoint-fakturorna. 40 spänn är ganska dyrt i faktureringsavgift.
11 januari, 2012 kl. 21:55 #133935Stefan.SDeltagareTack Jag valde att sätta mig på tvären och inte betala fakturaavgiften till logistik utan bara resterande belopp, väntar med spänning på hur det hanteras.
Paketet som kostade 172kr var en retur, skickade en förbetald avi till kunden.
Eftersom det var min första retur kontaktade jag kundtjänst som rekommenderade MyPack, men det blev en ganska kraftig minusaffär när jag lagt ut runt 80kr till kund och 172kr tillbaks och kunden skall ha tillbaks hela summan förutom returavgift på 50kr….Har du något tips på hur man tar emot returer utan att bli flådd?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.