Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Schenker
- Detta ämne har 45 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2012 kl. 07:14 #153090AnweDeltagare
Man får också väga in årsvolym när det gäller skillnad på POS och POE. Som en enkel regel skulle säga att POE inte lämpar sig för årsvolymer mindre än 10 000 paket. Själva ekonomibegreppet bygger ju på att sändningar sampackas i Borås eller Stockholm och kunna dra fördelar av det.
18 juli, 2014 kl. 09:16 #175509ppcDeltagareSchenker har oslagbara priser, men det ger för mycket badwill att jobba med dom. Tar väldigt mycket längre tid, slarv, kommer bort och värdelös kundtjänst.
Betalar hellre lite till och jobbar med DHL.
18 juli, 2014 kl. 11:13 #175516FraktjaktDeltagareGällande priser så är det ju en förhandlingssak och vill man använda sig av garantitjänster så kostar det förstås lite mer vilket många gånger har ett värde i sig.
Vi upplever inte Schenkers kundtjänst som värdelös utan väldigt tillmötesgående men som allt annat så beror det förmodligen på vem man fått pratat med. Idag tror jag det finns ett stort mervärde av att låta sin egen kund få välja vem de vill ha sin leverans med – hem, till jobbet, snabbt eller billigt..18 juli, 2014 kl. 12:00 #175518ppcDeltagare@Fraktjakt 78361 wrote:
Gällande priser så är det ju en förhandlingssak och vill man använda sig av garantitjänster så kostar det förstås lite mer vilket många gånger har ett värde i sig.
Vi upplever inte Schenkers kundtjänst som värdelös utan väldigt tillmötesgående men som allt annat så beror det förmodligen på vem man fått pratat med. Idag tror jag det finns ett stort mervärde av att låta sin egen kund få välja vem de vill ha sin leverans med – hem, till jobbet, snabbt eller billigt..Jo fast nackdelen om man ska låta kunderna välja är ju att det sprids på flera transportörer, vilket betyder mindre mängd gods skickat med varje individuell transportör och därmed sämre förhandlingsläge när det ska diskuteras rabatter…
18 juli, 2014 kl. 12:46 #175519FraktjaktDeltagareBra avtalspriser har de flesta idag oberoende av egna fraktvolymer genom de olika medlemsföretagen, samtidigt finns det mycket annat att ta hänsyn till som möjlighet för ehandlaren att kunna erbjuda olika fraktalternativ till en tidsbesparande bokningsprocess. För ehandlaren handlar det om att konvertera och att få nöjda återkommande kunder.
PostNords undersökning är rätt intressant i ämnet: Valfrihet viktigare än snabbhet vid varuleverans – PostNord
18 juli, 2014 kl. 13:49 #175523ppcDeltagare@Fraktjakt 78365 wrote:
Bra avtalspriser har de flesta idag oberoende av egna fraktvolymer genom de olika medlemsföretagen, samtidigt finns det mycket annat att ta hänsyn till som möjlighet för ehandlaren att kunna erbjuda olika fraktalternativ till en tidsbesparande bokningsprocess. För ehandlaren handlar det om att konvertera och att få nöjda återkommande kunder.
PostNords undersökning är rätt intressant i ämnet: Valfrihet viktigare än snabbhet vid varuleverans – PostNord
Rabatter genom medlemsföretagen i all ära men man kan få bättre rabatter av fraktbolagen direkt om volymerna är tillräckliga.
Intressant läsning i postnords undersökning !
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.