Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Schenker
- Detta ämne har 45 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2009 kl. 08:28 #106656timmyDeltagare
GregerA: Har du använt dig av de API:t? Jag har nämligen försökt och de urladresser som är angivna för exempelvis POST-anrop är fel, när jag ringde schenker kunde de inte hjälpa mig, har nog pratat med 3 olika it-ansvariga på schenker om det och de hänvisa mig till konsulter Skulle dokumentationen vara uptodate så skulle det ju inte vara några problem egentligen
6 augusti, 2009 kl. 16:10 #106660GregerADeltagareJa, vi får se hur det går. Funkar det inte så åker de ut lika snabbt som de kom in …
6 augusti, 2009 kl. 16:17 #106661GregerADeltagareTimmy,
Jag har bara använt funktionerna för ombudsval/sökning, och det funkar.
Dock finns det en (security)issue med FireFox som gör att ens Javascript inte direkt kan anropa sidan hos Schenker, utan man får lägga en mellansida i sin egen domän som anropar Schenker via cURL.Var det detta du hade problem med?
När det gäller att skapa frakthandlingar så verkar det väldigt komplicerat att göra detta direkt mot transportörerna med tanke på att det inte bara är en etikett som skall skrivas ut, utan det även skall skapas EDI-information med sorteringskoder o allt möjligt. Det kan omöjligt vara värt tiden man får lägga ner på att få till det, när Unifaun gör allt det åt en för 1-2 kr per sändning. Dessutom är man ju inte bunden till en transportör utan kan lätt byta om det behövs.
9 september, 2009 kl. 17:51 #106980GregerADeltagareVi har nu kört Schenker Privpak en månads tid, och det har inte varit några särskilda problem. Paketen kommer normalt fram till dagen efter.
Numera fungerar det så att Privpak skickas som Parcel, men adresserade till utlämningsstället. Någon särskild sortering i Borås sker inte för Privpak, som någon antydde tidigare i tråden. Troligen har det funkat på ett annat sätt tidigare.
I något fall har kunden tyckt att det var lite långt till utlämningsstället, men det var då i Norrland, så det är förståeligt.
Så vi kommer att fortsätta med Schenker som huvudleverantör, och lämna lite småsmulor till Posten.
10 september, 2009 kl. 06:38 #106991DanDeltagareHar du en bra kontaktperson på Schenker Greger?
10 september, 2009 kl. 08:10 #106996RikardDeltagareÄr det någon här som har kört både DHL ServicePoint och Schenker PrivPak? Vore mycket intressant att få åsikter om jämförelsen emellan dessa från någon som testat båda. Inte bara pris utan närhet till utlämning, returer, hämtning hos kund etc.
10 september, 2009 kl. 08:29 #106993YoghurtDeltagare@GregerA 1793 wrote:
Vi har nu kört Schenker Privpak en månads tid, och det har inte varit några särskilda problem. Paketen kommer normalt fram till dagen efter.
Numera fungerar det så att Privpak skickas som Parcel, men adresserade till utlämningsstället. Någon särskild sortering i Borås sker inte för Privpak, som någon antydde tidigare i tråden. Troligen har det funkat på ett annat sätt tidigare.
I något fall har kunden tyckt att det var lite långt till utlämningsstället, men det var då i Norrland, så det är förståeligt.
Så vi kommer att fortsätta med Schenker som huvudleverantör, och lämna lite småsmulor till Posten.
Angående att paketen skickas till Borås.
Den tjänst du använder hade tidigare namnet Schenker Hämtpaket, den tjänsten fungerar exakt likadant som vanliga Schenker Parcel precis som du säger.
Det finns idag istället två olika Privpak tjänster,
Schenker Privpak Ombud Standard
Schenker Privpak Ombud EkonomiStandard är den gamla Hämtpakettjänsten, medans Ekonomi är gamla Privpaktjänsten. Precis som förut så skickas Privpak (Ekonomi) paketen alltid till Stockholm eller Borås för att sampackas för att sedan skickas vidare till ombudet, de har även lägst prioritet i Schenkers system.
10 september, 2009 kl. 09:50 #107000GregerADeltagareOk, vi kör Privpak Ombud Standard.
Ekonomi har längre lev.tider så det var vi inte intresserade av.
Det skall vara så billigt som möjligt, och helst framme igår …
Det är dock förvirrande för i avtalet står det just Hämtpaket, men säljaren försäkrade mig att det var samma som Privpak, och det fungerar ju i alla fall.
10 september, 2009 kl. 09:56 #107001GregerADeltagareJag har skickat ett PM till dig Dan
26 september, 2009 kl. 06:46 #107205rotDeltagare@GregerA 1405 wrote:
Eftersom det inte gick att få till en uppgörelse med Posten Logistik så tog jag kontakt med Schenker och det har nu resulterat i att vi kommer att skicka med dem (också).
Vi har sedan tidigare DHL och är nöjda med både pris och kvalitet, men de klarar inte postförskott/efterkrav som en del kunder fortfarande föredrar.
Posten har inte ens velat ge en ny formell offert när de fått indikerat vilka priser vi har från de andra aktörerna.
T.v kommer vi att erbjuda både Schenker, DHL och Posten som alternativ, med olika priser dock, för att se hur folks preferenser ligger.
Eftersom vi också säljer till övriga Nordiska länder så passar Schenker bättre än DHL, eftersom DHL inte har något nät av ServicePoints i DK, NO och FI medan Schenker har Privpak där och det kring årsskiftet skall gå att skicka över gränserna också.
Egentligen vill jag inte ha tre fraktbolag.
För den som undrar – volymen är f.n ca 10.000 försändelser per år.
Jag har också implementerat val av utlämningsställe för Schenker i webshopen. Det var lätt som en plätt …
Erbjuder inte DHL postförskott/efterkrav eller är de inte kompetenta att sköta det?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.