Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sämre försäljning under sommaren?
- Detta ämne har 51 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2010 kl. 19:53 #112696fotofyndetDeltagare
Nej ingen nedgång hittills för oss under juli, tvärtom. Däremot så märker man fler som lägger panikordrar och mailar eller ringer och kollar att det går iväg så att de hinner få prylarna innan man ska iväg på längre semester. Batteriladdare till en c/o-adress är också en sommarklassiker när man åkt ifrån sin laddare…
15 juli, 2010 kl. 20:06 #112697friedrichDeltagarevad säger ”forskningen/erfarenheterna” kan det vara så att det finns ett uppdämt behov hos konsumenterna efter detta och att höstförsäljningen så att säga blir bättre än vanligt?
Eller är det så att det som förloras i omsättningen inte hämtas hem igen.
Inte lätt att svara på så klart, beror på mkt inte minst vad man säljer
15 juli, 2010 kl. 20:06 #112698JoelDeltagareJag har räknat lite mer nu och kommit fram till att vi ligger på 92% i försäljning hitintills i juli jämfört med samma period i juni… men det känns som att det kommer sjunka ytterligare några procent innan månaden är över.
15 juli, 2010 kl. 20:58 #112699ParvelitoDeltagare@friedrich 8251 wrote:
vad säger ”forskningen/erfarenheterna” kan det vara så att det finns ett uppdämt behov hos konsumenterna efter detta och att höstförsäljningen så att säga blir bättre än vanligt?
Eller är det så att det som förloras i omsättningen inte hämtas hem igen.
Inte lätt att svara på så klart, beror på mkt inte minst vad man säljer
Det beror mycket på vad man säljer, ja.
Allt som snabbkonsumeras och byter riktning under sommaren är i princip förlorad försäljning, medan det som långtidskonsumerande tenderar att bara byta månad då man förnyar sig.
Klädbranschen är en typisk bransch som är väldigt väderberoende. IKEA:s möbler säljer inte bra en solig sommar, men soffan och bokhyllan behövs i alla fall när hösten kommer och då blir det rusning.
Däremot så är ju det månatliga biobesöket som istället förvandlades till minigolf, glass och läsk förlorat för biograferna.
Sedan tror jag att saker som man framför datorn spontanköper för att det ser kul ut, flyttar ut till marknader, sommarbutiker och liknande, och att de affärerna är förlorade.
17 juli, 2010 kl. 16:13 #112707SekeDeltagareSå här har omsättningen fördelat sig för oss de senaste 12 månaderna (juli uppskattat baserat på första halvan):
aug: 6,5 %
sep: 7,7 %
okt: 8,7 %
nov: 9,1 %
dec: 8,3 %
jan: 9,0 %
feb: 7,4 %
mar: 10,3 %
apr: 9,8 %
maj: 9,6 %
jun: 7,9 %
jul: 5,6 %Vi har lågsäsong och en rejäl dipp på sommaren och två mindre dippar över jul-nyår och i februari – typiska semestertider.
Om man vill vara mer noggrann när man jämför månadsdata så här så kan man också kompensera för om man har en allmänt ökande långsiktig trend, som jag tror de flesta av oss har. Det är förstås omöjligt att veta hur stor den är om man är nystartad, men har man varit igång ett tag så har man ju två eller flera årsbokslut att gå på.
17 juli, 2010 kl. 16:46 #112708Sejdelshoppen.seDeltagareMin dagknegschef som är fd videobutiksägare sa en gång att så snart årets första fina dagar kommer så hyrde de inte ut en enda film för då ska alla ut.
Inte så konstigt kanske då hyrfilm är en i sammanhanget extrem produkt. Ingen vill väl sitta inne och titta på film i värmen?
Det roliga är dock att när det gått några veckor börjar filmuthyrningen ta fart igen oavsett hur fint väder det är ute.
Jag tänker alltid på vad han sa när jag tittar på försäljning/besöksfrekvens etc och det stämmer hemskt bra. Sen stämmer det givetvis mer eller mindre bra beroende på vilken produkt man säljer.
17 juli, 2010 kl. 22:27 #112711attitude.seDeltagareÄven om t-shirts förknippas med sommar så har orderantalet sjunkit markant under juli. Dock bjöd våren på rekordförsäljning
En sak som jag dock funderar på är om det är läge att pausa lite adwodkampanjer. Visst, det är ju inte samma kostnader om besökarna till sidan minskar via dessa kanaler, men för oss har inkomst per unik besökare sjunkit några kronor den senaste månaden. Folk tycks surfa runt utan att beställa! (det ska även tilläggas att rusningen från företag, vilka brukar stå för de stora beställningarna, är som störst under våren)
Har ni några speciella adword-taktiker under sommaren?
17 juli, 2010 kl. 23:26 #112713HjalmarDeltagareInte ändra det som funkar. Om det blir för dyrt så dra dra ned lite som du säger. Gör inga stora ändringar i det som redan fungerar bara.
21 juli, 2010 kl. 10:28 #112775pyhobbyDeltagareMånga av våra konkurrenter drabbas av sommarhybris när försäljningen sjunker under de varma månaderna. Erbjudanden såsom ”40-50% på allt” hör tyvärr sommaren till i pysselbranschen. Det känns inte som ett långsiktigt ”jag vill tjäna pengar tänk” att köra sådana kampanjer.
Personligen är jag nöjd med mindre orderingång under sommaren, då har man chansen till lite semesterlika dagar.
30 juli, 2010 kl. 14:11 #112913DanDeltagareJuli är snart över och vi saknar 180kr för att slå juni och maj och således få årets bästa månad.
Tror det handlar om att vi fortsätter ha bra tillväxt och inte har ”avstannat” i utvecklingen vilket gör att sommaren inte märkts så jobbigt. Det var trögt ett tag men senaste 10 dagarna har vi hämtat oss.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.