Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Samport – en ledsam historia nr 2

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97212
    Kocken
    Deltagare

    För er som inte märkt det ännu så ligger Samport direktbetalning och kortbetalning nere sedan 11 tiden i förmiddags. Även Samport.com/se ligger nere.

    #134705
    Johan W
    Deltagare

    Samport har legat nere sedan ca kl 13 idag och skall vara åtgärdat kl 20, enligt deras telefonsvararen.

    Anledningen? Internetleverantörens kabel har tydligen gått av.

    Ännu en betalleverantör som inte känner till ordet redundans.

    Fungerar samport idag för någon av er eller är alla drabbade?

    Nu skall jag se över att bygga en backup. Är
    Det någon än Payson som inte har
    månad/årsavgifter?

    #134707
    Anton A
    Deltagare

    @Johan W 32850 wrote:

    Samport har legat nere sedan ca kl 13 idag och skall vara åtgärdat kl 20, enligt deras telefonsvararen.

    Anledningen? Internetleverantörens kabel har tydligen gått av.

    Ännu en betalleverantör som inte känner till ordet redundans.

    Fungerar samport idag för någon av er eller är alla drabbade?

    Nu skall jag se över att bygga en backup. Är
    Det någon än Payson som inte har
    månad/årsavgifter?

    Paypal är de enda jag känner till :)

    #134737
    Lennie
    Deltagare

    ”Felet är avhjälp sen kl 21.47” enligt mail från Samport.

    Har varit Samport-kund sedan 2005. De har problem ibland men det är sällan, sådana här långa avbrott har jag nog bara varit med om några få gånger på 6 år. Du som användare blir alltid informerad via mail även vid minsta lilla grej.
    Jag ser det inte som nåt större problem, skit händer överallt förr eller senare. Fredagar är förmodligen heller ingen höjdardag för nån ehandel, rätta mig om jag har fel.

    Samport gör det bra.

    #134738
    Lindahl
    Deltagare

    Hos oss har korten fungerat hela dagen, borde betyda att de har haft redundans?

    #134747
    Kocken
    Deltagare

    Fungerar kortbetalningen hos någon ännu?
    Vi har några kortköp i natt men det har inte gått att handla med kort hela morgonen. Har haft flera kunder som ringt och inte kuunit handla. Har själv testat och det fungerar inte.
    Supporten på Samport har helgstängt:/

    #134751
    busbjornen
    Deltagare

    Vi kör Samport och har haft en del transaktioner som har gått igenom igår/idag, men de flesta har de inte.

    Jag har samma erfarenheter som Lennie vad gäller Samport.
    De har väldigt bra tekniker, är väldigt sällan några problem och ger bra information när det väl är problem.
    Dessutom tror jag att de skulle ha jobbat mycket hårdare med att få det att fungera om avbrottet skett under julhandeln.

    Att en del transaktioner går igenom visar på att de har redundans på sina lösningar, men en del större fel som avgrävda fiberkablar som det är i detta fall kan vara svåra att ha redundans för.

    #134758
    danielandersson
    Deltagare

    @busbjörnen 32898 wrote:

    Att en del transaktioner går igenom visar på att de har redundans på sina lösningar, men en del större fel som avgrävda fiberkablar som det är i detta fall kan vara svåra att ha redundans för.

    Hosting på minst två olika ställen, båda multi-home:ade borde vara självklart för alla betalväxlar, kan man tycka.

    #134762
    Kocken
    Deltagare

    @Lennie 32883 wrote:

    Samport gör det bra.

    Jag håller med dig de alltid är bra att göra med. Men jag fick tag i killen som har jour för butiksterminaler hos dem han var inte så bra kan jag säga. Han bad mig ta kontakt med banken (Swedbank) för de hade INGA problem med sina grejor i dag. Jag var inte första som hade hört av sig utan de själva skulle kolla upp det med bankerna först på måndag.

    #134766
    busbjornen
    Deltagare

    Ett av ”problemen” med betalväxlar är ju att det räcker inte med att betalväxelns fungerar som den ska. Varje bank har ju också en inlösare som måste fungera både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Ibland fungerar en del kort men inte andra beroende på bankens koppling till betalväxeln.
    Inlösarna har också en hel del redundans på olika sätt men det går inte att förutsäga allt som kan hända om x, y och z inte fungerar.

    Det är ganska komplext att få allt att fungera när någon av de stora fiberkanalerna går ner och inte fungerar. Det finns säkerligen lösningar som ska fungera men som kanske är svåra att få grepp om när allt annat fungerar som det ska. Det är många datorer och annan hårdvara inblandad i en vanlig enkel korttransaktion, så jag tycker inte att man ska vara för kritisk så fort det blir ett stopp.
    Ingen i hela världen kan garantera en felfri tjänst, utan alla kommer att drabbas av bakslag.

    Minns att t.ex en transformatorstation dog i vår stad för några år sedan.
    Då vara hela staden utan ström i mer än 2 dygn.
    Som sagt, allt kan hända!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.