Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Samla intresse i förväg?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99762
    lantisolle
    Deltagare

    Låt säga att du planerar att lansera en ny produkt som kräver att du ligger ute med stora pengar men är inte helt säker på om den skulle tas emot väl och vill.. få lite feedback i förhand och eventuellt marknadsföra sig själv i förväg.

    Tror ni att det kan vara bra att öppna hemsidan och ge information om sig själv, eventuell facebooksida och så vidare i förväg för att ta reda på om intresse finns och sånt, kanske skapa ett nyhetsbrev för personer som är intresserade i förväg och dylikt?

    Det är en produkt som egentligen finns ute på marknaden i några olika varianter men det är typ som så att den här är ganska annorlunda ändå, flertalet vänner säger att det är något de skulle kunna tänka sig att köpa men det kanske de bara säger för att de är mina vänner. Om man öppnar upp en hemsida och säger att de som är med på nyhetsbrevet får typ 50% på grundutförandet osv. osv. vad säger ni?

    Finns flertalet produkter vad jag vet som kört samma sak fast sen om det är effektivt är en annan femma. Vad tror ni?

    #160724
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns många exempel på hur massor av människor sagt sig kunna tänka sig att köpa något, men sedan inte alls köpt den. Miljoner har lagts till miljoner i massor av olika marknadsundersökningar som sedan visat sig vara helt fel.

    Det vanligaste felet är att man tror att det räcker med en produkt som man anser är bättre på alla sätt och vis, men sedan har man inte pengar nog att svara på konkurrenternas drag när de inser att de fått konkurrens. De drar på med värsta marknadsföringskampanjen med helsidesannonser i pressen, radioreklam, TV-reklam och köper bästa exponeringsplatserna på ICA, Coop och Willys. De sänker priset och får något obskyrt testlab att göra deras produkt till ”bäst i test”.

    Det enda du egentligen gör med att bubbla för tidigt är att ge dina konkurrenter mer tid att förbereda sig.

    #160726
    Dan
    Deltagare

    Beror lite på produkten tycker jag. Vad kostar det att få något säljbart och lansera i mindre skala? Det är oftast bra att följa mantrat ”release fast”, men bara om man har något folk kan köpa eller använda, annars är det inte så lönt.

    Dina vänner är ingen bra testgrupp. Den bästa är att köra slimmat och lansera publikt direkt tycker jag, men det beror på produkt och tjänst såklart så det är ett ganska generellt råd.

    #160729
    Caarl
    Deltagare

    Att det går att validera/testa affärsidéer med lite arbete är en av de bättre sakerna med internet. Som tidigare postare har nämnt så är det ingen idé att fråga vänner eller liknande, det är STOR skillnad på att säga ”det låter bra” och att faktiskt ta fram sitt kort och köpa något.

    Gör det så verklighetstroget som möjligt. En teknik är exempelvis att lägga upp en säljsida, med riktig varukorg med den enda skillnaden att i sista steget där de vanligtvis hade slutföljt köpet så ger du något meddelande att det produkten inte är tillgänglig i dagsläget och tar ingen betalning. Driv en tillräckligt stor mängd trafik till sajten och mät konverteringen. Exakt detta funkar inte för alla idéer men i nästan alla fall går det att göra något liknande med lite fantasi.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.