Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Samarbeten med bloggare?
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2014 kl. 16:16 #101335ElinaDeltagare
Har sett att fler och fler e-butiker och företag samarbetar med bloggare inom sin egen genre och undrar hur det funkar på riktigt.
Har sett att en del ger bort produkter mot att bloggare får produkter för att skriva om.
Hur gör man i bokföring/deklaration? Räknas det som marknadsföring och hur mycket får man ge bort produkter för?
Har funderat mkt på detta sista tiden och jag vill veta mer Någon som vet?
2 februari, 2014 kl. 18:48 #172508C.LarssonDeltagareVi ger bort våra produkter och gör inte så mycket mer än så. Jag har läst lite olika trådar här att ena revisorn säger att det är okej att inte bokföra medans andra säger att det måste bokföras. Jag tog den minst krångliga Men sen beror det kanske hur mycket du skickar och vill lägga in det som en marknadsföringskostnad så att du själv ser hur mycket pengar som försvinner.
3 februari, 2014 kl. 22:01 #172552bseDeltagareDet ligger (också?) på mottagaren att göra rätt.
Skatteverket bad mig bokföra gåvorna som försäljning, till det pris som angavs i butik.5 februari, 2014 kl. 15:38 #172600ElinaDeltagareJo att mottagaren också har skyldigheter förstår jag, men vi som företagare måste väl också ha skyldigheter? Att bara strunta i att skriva upp det nånstans kan väl inte vara rätt?
Så om jag förstår Björn rätt, så ska jag alltså bokföra som försäljning, även om jag inte får in pengar för dem. Låter ju också konstigt i mina öron?
Ingen annan som samarbetar med bloggare som vet?
5 februari, 2014 kl. 16:52 #172601Katrin LundgrenDeltagareDu kan bokföra som antingen försäljning eller som vår revisor tyckte som skulle enligt henne vara mest rätt reklam/annonsering, eftersom det är en form av marknadsföring. Men oavsett så ska det såklart bokföras
5 februari, 2014 kl. 17:24 #172603BestblomDeltagareAtt bokföra som försäljning låter mer ”logiskt”. Men bokför man det som försäljning så undrar jag hur det blir sen eftersom man egentligen inte säljer något och får pengar för det??
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
5 februari, 2014 kl. 20:41 #172609MajsanDeltagareDenna fråga har jag besvarat på facebook men de som inte har de kan ju läsa svaret här
Bloggaren utför momspliktiga tjänster när de omnämner produkter i bloggar. Tas produkter ur lagret bör lagerkontot krediteras.
Följande finns skrivet om på Skatteverkets hemsida
Företaget ger en vara till bloggaren för att denne skall göra reklam för varan. Tas produkter ur lagret bör lagerkontot krediteras.
Antag att den köpta tjänsten och varan värderas till 100 plus moms 25. Detta bör bokföras enligt följande. Företaget får en reklamkostnad som bokförs ” 100 debet försäljningsprovision” samt ”25 debet ingående moms”. För att betala detta tar företaget ut en vara som betalning. Uttaget bör bokförs ”100 kredit varuförsäljning” samt ”25 kredit utgående moms”. Alternativt kan man tänka sig att bokföra de 100 kredit på lagerkontot. Men det ser bättre ut att använda kontot varuförsäljning. Så här långt har inte resultatet påverkats. Resultatet påverkas vid bokslutet på så sätt att lagervärdet minskat med 100 och detta påverkar resultatet.
Sen finns även bra info gällande bloggarens ersättning
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.