Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Säljer ej till nätbutiker
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2011 kl. 15:23 #96202PrixDeltagare
Jag har den senaste tiden stött på många leverantörer som inte säljer till nätbutiker alls. Vad grundar man egentligen detta på, en nätbutik når ut till en mycket större kundkrets och dem jag har varit i kontakt med har inte heller haft en egen nätbutik som man skulle konkurrerat med?
5 juli, 2011 kl. 17:27 #124332teriffDeltagare3 snabba anledningar till detta, priskonkurans, volymer/seriositet samt okunskap.
Priskonkurans:
Det är lätt att jämföra priser på nätet och med sidor som pricerunner mm är inte saken roligare för leverantörer vars varor ibland förlorar i värde pga ”lata” eller okunniga marknadsförare som sätter lägre priser än vad som är ”rekomenderat” för leverantörens bästa. Detta medför att kunder ”förväntar” sig ett vis pris som är ohållbart för de lite mera kunniga säljarna som kan marginaler och leverantören måste i slutändan sänka priset för att inte förlora sales och det hela går i en mörk spiral.Volymer:
Har man en fysisk butik så har man redan satsat 20-Xxx tusen på projektet och ses därför som en mera seriös än en nybörjar ehandlare som bara vill köpa in 2 ex / sak och som är mera grön i business. Små volymer är bökiga och tar ibland mer tid än vad dom får tillbaka i pengar.OBS!
Tänk på att leverantörer också styrs av människor! Ta reda på / tänk ut varför leverantören kanske inte vill sälja till dig och sälj han på anledningen varför du är annorlunda. Frågan är fri och med ett väl genomtänkt telefonsamtal / mail så kan man komma mycket långt!Lycka till
5 juli, 2011 kl. 17:29 #124333CarolineDeltagareVi hade en diskussion här på forumet om detta för någon månad sedan, du kan titta in på tråden här:
/C
Edit: Själv har jag inte längre detta problemet eftersom jag är i full gång med att öppna en ”riktig” (enligt vissa) butik…
5 juli, 2011 kl. 23:55 #124343VesslaDeltagareKonkurrens: Jag känner till ett flertal leverantörer som inte säljer till fysiska butiker som ligger för nära varan geografiskt. Och jag kan förstå att leverantören vill ge sina butikskunder möjlighet att växa med deras produkt. Om två identiska butiker på samma gata har samma leverantör kommer det att leda till leverantörskannibalism: Kort sagt båda butikerna säljer varor från leverantören vilket i sin tur kommer leda till priskrig och dumpa förtjänsten för leverantören.
På samma sätt kan leverantörer agera vad det gäller e-butiker. Butiken tar inte in ett större lager än nödvändigt och kan vara en konkurrent för andra som handlar av leverantören. Nu vet jag inte vad det är för produkter som du nekas köpa. Men det är en av mina teorier i frågan.
6 juli, 2011 kl. 08:58 #124348TissyDeltagareKonkurrens: Jag känner till ett flertal leverantörer som inte säljer till fysiska butiker som ligger för nära varan geografiskt. Och jag kan förstå att leverantören vill ge sina butikskunder möjlighet att växa med deras produkt. Om två identiska butiker på samma gata har samma leverantör kommer det att leda till leverantörskannibalism: Kort sagt båda butikerna säljer varor från leverantören vilket i sin tur kommer leda till priskrig och dumpa förtjänsten för leverantören.
Intressant diskussion! Men jag undrar hur konkuranslagstiftningen ser på detta? Har verkligen en leverantör rätt att neka någon som vill bli återförsäljare pga att en annan åf säljer samma varor på samma gata eller i samma stad?
6 juli, 2011 kl. 09:02 #124349GregerADeltagareJo, det är tillåtet med s.k selektiv distribution, dvs att tillverkaren själv väljer vilka som får sälja produkten. (Det har också diskuterats tidigare, och jag tror det finns nån länk till djupare info om det)
I de flesta fall handlar det om att skydda ett varumärkes image. Hur skulle det se ut om Ö&B sålde Bang&Olufsen eller Rolex?
6 juli, 2011 kl. 09:37 #124351ParvelitoDeltagareOm Ö&B sålde Rolex tror jag det skulle bli dålig försäljning, för Rolexkunderna går inte dit
Däremot kan det ju vara lite småjobbigt om det på samma gågata i ett centrum ligger 10 butiker som säljer Lewis-jeans. Till och med om det är 3-4 butiker börjar det bli jobbigt, kanske klarar man två om stan är tillräckligt stor.
Ett typexempel på vad som händer om man inte styr upp är hemelektronikbranschen. Mediamarkt, El-giganten, OnOff, Siba, Expert, AudioVideo, Elon, Elspar & Euronics ligger inte sällan alldeles intill varandra i de stora handelsområdena och konkurrerar där tillsammans med Jula, ÖoB, Coop, ICA, Teknikmagasinet, Kjell & Co, Rusta och säkert några till om att sälja hemelektronik till kunderna. Prisnivåerna är larvigt låga, marginalerna obefintliga och det har fått konsekvensen att det inte precis är de skickligaste säljarna och den mest kundvårdande personalen man får tala med i dessa butiker. De har inte råd att anställa den bästa personalen och inte råd att ge den bästa servicen.
6 juli, 2011 kl. 20:54 #124371PlastskivorDeltagareDet är ett bekvämt sätt att säja nej..
De flesta företag befolkas av trötta tjänstehjon som lider av resurs- och tidsbrist och man vet att det är bara de största kontona man egentligen tjänar pengar på. Därför vill man helst lägga alla tillgängliga resurser på att serva dem så bra som möjligt, och man vet av erfarenhet att nya konton kräver en del pyssel och det tar tid innan det blir några kulor att snacka om.
Så det hade lika gärna kunnat va att du hade fel färg på slipsen eller whatever, men det känns mer legitimt att säga att de inte vill kränga till dej för att du är näthandlare.
6 juli, 2011 kl. 23:39 #124379PrixDeltagareJag har tänkt i samma banor som alla andra men det känns ändå dumt på något sätt. Det kommer alltid finnas dem som enbart handlar på nätet och de som enbart handlar i butik och näthandlarna letar sig säkert till begagnade produkter då istället för att rusa till en okunnig säljare på Siba el. Mediamarkt. (Så är iallafall jag)
Men om jag tar detta ett steg längre… Jag kontaktar Märke X, de säger utan att blinka NO-NO inga webbutiker för vår del… Tre dagar senare ringer telefonen, en butik i Ystad lägger ner och erbjuder hela sitt lager för halva inköpspriset och produkterna kommer från Märke X.
Enligt Märke X så står det enbart i deras villkor att DE inte säljer till webbutiker, inget om att det är förbjudet att sälja deras produkter på en internetbaserad butik. För säkerhets skull så slänger jag iväg ett mail, de har redan blivit arga på mitt verkar de som för något svar har jag inte fått på ett bra tag! Hur ska man resonera här, vågar man eller kan dem göra så att en stämmningsansökan dimper ner i brevlådan?Likaså har Märke X med jämna mellanrum en stor rensning på sina lagervaror cirka 2 gånger om året. Där är privatpersoner inbjudna att handla till förmånliga priser men som dem själva förstår när folk köper 10 lådor med samma produkt så sker en vidareförsäljning sedan. Kan jag ha dessa produkterna på en e-butik? (De ville inte besvara den frågan heller)
.. Kan även tillägga att priserna som ges där är under inköpspriset för deras återförsäljare!7 juli, 2011 kl. 02:16 #124380GregerADeltagare@Prix: Om du har köpt varorna inom EU så får du fritt sälja dem vidare och använda varumärket i din marknadsföring. Det kan inte tillverkaren hindra.
Det vanliga är att de auktoriserade återförsäljarna har i sitt avtal all de inte får sälja till icke-auktoriserade handlare. Skulle de göra det så riskerar de att bli av med sin rätt att vara återförsäljare. Om butiken ändå skall lägga ner så har de ju inte så mycket att förlora på att bryta mot avtalet.
Hade tillverkaren verkligen menat allvar med att man vill ha koll på var, hur och av vem deras varor säljs så borde de ju köpt tillbaka varorna från en handlare som skall lägga av, just för att förhindra att de inte hamnar i orätta händer. Men det är de väl för snåla för …
Sen verkar det lite underligt att fabriken säljer ut varor om man är så mån om sin image. Om du köpt varorna där så kan de heller inte göra så mycket åt det.
Men du får ju svårt att hålla ett fullsortiment, och att vara först med nyheterna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.