Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja till Sverige eller hela världen?
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av Skatan.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2010 kl. 23:22 #94810mattiasjarnhallDeltagare
Hej på er, ny här i forumet och på e-handel rent allmänt.
Har länge velat testa sälja något online (lite ”på sidan av” för att testa på) och har nu äntligen hittat min produkt (små plånböcker).
Min första fråga till er experter är: Ska jag ”fega” och bara sälja till svenska marknaden, eller skall jag sälja till ”hela världen”?
Vad är det jag behöver tänka på om jag skall sälja globalt?Alla tips/åsikter är önskvärda!
/Mattias Järnhäll
16 augusti, 2010 kl. 06:47 #113230sailorcapDeltagareDu kan börja undersöka vad det skulle kosta att skicka dina varor till resp. länder.
Frakt utomlands har en tendens att ofta dra iväg i pris.16 augusti, 2010 kl. 07:23 #113231DanDeltagareBörja med Sverige… det är alltid lättare med en marknad man kan.
Sedan kan du såklart planera för världsdomination från början genom att ha en e-handelsplattform som klarar alla valutor, språk, frakter, betalsätt samt moms- och skatthantering för världens länder.
Har du rätt plattform från start är det bara att koppla på nya länder allteftersom.
16 augusti, 2010 kl. 07:45 #113232GregerADeltagareJag håller med, börja med Sverige och trimma in rutinerna här.
Eftersom det är plånböcker så kommer du antagligen att kunna skicka som brev. Dock fungerar brev riktigt dåligt till vissa länder – till Italien lär det kunna ta 3 veckor innan det kommer fram, om det alls kommer fram. Därför är behovet av spårbar försändelse större till utlandet, och då drar fraktkostnaden iväg rejält.
Ev misstag kommer att bli mycket dyrare att korrigera pga de högre fraktkostnaderna.
Behovet av kundservice på flera språk skall inte heller underskattas.
16 augusti, 2010 kl. 10:54 #113238Richie72DeltagareJag säljer till Sverige, Danmark, Norge, Finland. Som andra tidigare skrivit tycker jag du ska börja med Sverige, då kommer du upptäcka vad som funkar, vilka problem som uppstår osv. Jag utvecklade till andra länder lite för snabbt. Administration och kundservice tar mycket tid och det är svårt när någon dansk kund ringer och ber mig ringa halvfjärs og 2 og åtte og en fjärs. När jag får ett mail från Finland går det inte ens att översätta med translate.google.se, det blir svenska ord men jag förstår inte alltid meningen.
Ett bra alternativ är att sälja till hela världen men bara köra engelska.
16 augusti, 2010 kl. 17:42 #113252mattiasjarnhallDeltagareOkej, ni verkar ju rörande överens om att det är klokt att börja i Sverige.
Men för diskussionens skull, låt säga att jag väljer att köra globalt.
För att göra det enkelt för mig så tänker jag shoppen i två språk, svenska för svenska kunder och engelska för resten.
Ger support enbart via mail och på svenska eller engelska.Vilka hinder ser ni då?
Frakt har jag förstått verka vara lite knepigt? Men jag kan ju inte vara unik med att vilja sälja till ”världen”. Hur har ”alla andra” löst det?
Tack för all hjälp hittills!
16 augusti, 2010 kl. 17:52 #113253DanDeltagareSer inga hinder direkt, men det optimala är:
-Lokalt språk
-Lokal kundtjänst
-Lokal valuta
-Lokala betalalternativAlla frånsteg från detta är en försämring konverteringsmässigt. Det är att göra det lite lätt för sig att se Sverige som en marknad och hela världen som en annan istället för att se varje land som en marknad
Frakten löser du med ett speditionsföretag eller flera som ger dig täckning på hela världen. I princip alla stora klarar det, men det kostar olika och har olika servicenivå. Posten brev är bra till vissa länder och billigt, men funkar som tidigare sagt inte med allt. Ska det vara spårbart med UPS eller liknande kostar det… och kommer vara svårt att erbjuda bra fraktpriser om du inte tar smällen i produktpriset.
Betalsätt kan du lösa med Paypal, det funkar och är helt okej, men på Svenska marknaden bör du köra något annat tillsammans med en fakturalösning.
Sedan bör du ha stöd för skatter och moms med mera i ditt affärssystem webbutik så det blir rätt moms när du säljer till Norge, alternativt Colombia. Där kan det vara svårt att få upp dessa regler för all världens länder från start och väldigt onödigt då du inte lär sälja något till exvis Colombia
Problemet med att köra allt direkt är att du tappar fokus och det finns en risk att man göra många saker dåligt, istället för att göra en sak bra. Man tjänar oftast mest pengar på att göra en sak i taget och man lär sig utan att sabba för företaget.
16 augusti, 2010 kl. 18:19 #113256ParvelitoDeltagareProblemet med engelska är att du når väldigt små grupper på viktiga marknader.
Utan att ha några belägg för det så antar jag att 90% av alla svenskar som idag handlar av mig skulle låta bli att handla om min shop var på engelska. Och då är vi ändå rätt så duktiga på engelska i Sverige.
Länder som Tyskland, Frankrike, Finland, Italien, Ryssland, Spanien, Japan & Kina är fullkomligt hopplösa på engelska. Däremot fungerar det bra i exempelvis Indien, Kanada, Storbritannien, USA & Australien även om deras engelska skiljer sig en hel del åt, i synnerhet vad gäller nyare ord.
Mitt råd är att du börjar med att begränsa dig lite snävt geografiskt, och sedan kan du rulla på bit för bit, men alltid på lokala språk.
16 augusti, 2010 kl. 18:23 #113258mattiasjarnhallDeltagareTack alla!
Då är strategin satt för detta då. Börjar i Sverige och sen utökar jag successivt till nya marknader (med lokala språk och valutor).Check!
16 augusti, 2010 kl. 18:23 #113259SkatanDeltagareEn sak som jag tror är sjukt viktig för en internationell succe är att göra ett brand av det. Alltså inte bara brand av e-butiken, utan produkterna.
Varför ska Kineserna köpa din plånbok när dom kan köpa Gucci-fake för 20 spänn. Jo, för det är en brand, visst, blir du ett stort brand kommer du också få fake. Men du kommer ändå få kunder som mig, som inte vill ha fake utan the real shit. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.