Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja till butiker?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Mr Jonas.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2013 kl. 16:05 #100386VilleDeltagare
Hej där!
Nu har jag en fråga som är svår för mig!
Jag har inte startat min e-handel än men en ägare till ett par ST fysiska butiker har fåt lite info om mina produkter. Och är intresserad av att träffa mig och se om jag har nåt spännande att erbjuda. De e ju skit roligt tycker jag.
Nu till min fråga, om jag har en vara som jag köper för 100:- och planerar att sälja de i min e-butik för 500:- vad ska jag ta då för pris hos denna butiksägare?
Jag är med om butiken vill köpa 5 varor eller 1000 varor så är priset skillnaden.
Ska man kanske göra såhär varan kostar (nu leker vi med siffror) 100:- att jag köper in den, sälja till butiken för 250:- om butiken köper mer än 100 ST så går det att få det för 200:-
Ska man lämna pris info till butiksägaren vad varan ska kosta ut som tips eller?Tänker jag rätt eller?
Finns det fler som säljer till utomstående butiker eller?
Erfarenhetar av sådana deals?
Kom gärna med förslag!😮
17 juli, 2013 kl. 22:00 #165971FruktsamDeltagareHur stora marginaler som är skäligt beror väldigt mycket på vilken bransch det är frågan om. Så ta reda på vad andra varor i din bransch har för marginaler ut till återförsäljare och utgå ifrån det. Har du möjlighet att lämna en större marginal än vad som är standard och samtidigt tjäna bra på det så är det ett stort plus för då kommer återförsäljaren att gilla att sälja dina varor.
Och ger du en bra marginal till att börja med så finns det mindre anledning till att ge mängdrabatt om det inte rör sig om väldigt stora kvantiteter.
Men återigen beror det lite på vilken bransch.Rek pris är alltid bra att lämna, och det bör ligga på ungefär detsamma som du säljer dem för enligt min åsikt eftersom jag inte tycker det är schysst att utnyttja det faktum att du har bättre marginaler och därmed kan lägga dig lägre än dina återförsäljare.
18 juli, 2013 kl. 12:06 #165984Mr JonasDeltagareMitt tips
(Från synvinkel Godisaffär, Tygaffär, Hårvårds produkter och numera etiketter.)
Om du säljer en produkt som har en omsättning inom ett år så borde rek utpris till slutkund vara 495kr inkl moms.
Dvs 396kr in i butiken när momsen är borta.
Av detta vill butiken ha minst 50%. dvs du får 198kr i bästa fall.
Dina 198kr skall täcka ditt inköp och dina kostnader.
Detta är ganska lite för dig om kunden köper 5st.
Är det möjligt att starta inköps mängden vid 12st istället? (Dussin)
Detta hade då gett dig 2376kr vilket är bättre än 990krHur känns marknaden?
Skulle det vara möjligt att sätta rek utpris till kund till 549kr eller 595kr?
Den ökade vinsten skulle då underlätta din införsäljning mot butik.
(Butiken får alltså 239,20kr istället för 198kr).
Vilket skulle motivera större inköp (dvs från 5st till 12st).Mervärden?
Kan du skapa ytterligare ett mervärde förutom själva produkten?
(tex Köp = medlemskap i din klubb – Tränarätt.com med tips på bra träningsmetoder).Konkurrensen?
Företaget som vill köpa 1000st, är dom fortfarande intresserade när ”Nisse på hörnan” säljer samma produkt (5 eller 12st).
Dom bryr sig inte om vad ”Nisses” tjänar utan bara blir irriterade på att ”Nisse” säljer ut sina burkar om 6 månader för 350kr.Lycka till.
Mr Jonas -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.