Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja på mässa – vad gäller?
- Detta ämne har 21 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av Hollman.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2013 kl. 08:38 #170463GoranDeltagare
Nackdelen med iZettle är att på större marknader ex.vis Skänninge, Ulrika och motsvarande är nätet ofta överbelastat och Du har ingen täckning. provade i somras på olika ställen med att ta kortbetalning med iZettle, blev ofta utan täckning. men annars i ex.vis butiken och på mindre marknader funkar det jättebra.
26 november, 2013 kl. 14:29 #170480dd88Deltagare@Runns.se 72267 wrote:
Men de kommer med det i början på året. Man kan redan förhandsbeställa.
Det senaste jag hörde var skiftet Q1/Q2
26 november, 2013 kl. 18:43 #170494bseDeltagare@Joel 72155 wrote:
I övrigt till er som har erfarenhet av att sälja på mässor – vad bör man tänka på? Var hittar man montermaterial, hur länge innan bör man vara där för att förbereda etc?
Arrangören har sannolikt bra koll på vad de erbjuder och vad det kostar. Ett tips är att bygga upp montern hemma först och sen dokumentera alla delar när montern packas ner, ner till minsta pinal. Gör det i ett sträck och mät tidsåtgång.
Några saker att tänka på:
Du behöver en matta att gå/stå på, kanske en upphöjning (tänk trätrall) och övergång från upphöjning till golvet. Stolar, ta med egna eller hyra av arr.?Du behöver eluttag: Hur många? Jordade/ojordade? Vad kostar extra eluttag om mässan är igång (prispåslag?).
Du behöver belysning: Får du ha med egna armaturer eller måste du hyra? Ingår extralampor, ska du ha med egna eller köper du på plats?).
Ska du hänga något från taket? Du behöver vajer, kanske betala extra för ”luften” ovanför din monter, hur högt får du bygga, måste du kommunicera det viss tid innan mässan för godkännande (så att andra utställare ej störs av din monter)?
Du behöver hyllor, skåp, bord för exponering av varorna: Tar du med egna eller ska du hyra, vad kostar ett extra bord när mässan pågår?
Du behöver frakta montern till mässan: Ingår det lagringstid t.ex. dagen före eller måste du betala extra för det? Hur lång tid har du på dig att bygga montern? Har du testat hemma att bygga upp montern? Hur lång tid tog det? Väl på plats (t.ex.) med en pall, behöver du en palldragare. Finns det att låna eller kostar det extra?
Du behöver bygga upp montern väl på plats: Du behöver hammare, spik, såg, häftpistol, tejp etc. Du glömde något viktigt och leveransen kan bara ske på natten. Får du vara på mässan och ta emot, gör någon annan det åt dig. Vad kostar den servicen?
Du ska riva montern efteråt: Du är aptrött men 21:00 ska det vara rent på din monteryta annars tillkommer en extra avgift. Behöver du ringa in några kompisar? Behöver de temp. access för att få komma in och hjälpa till?
Du har en stor monter och ska bjuda dina gäster på mat/dryck/sprit: Du behöver tillstånd och det kostar också extra…
Avslutningsvis: Hur lång tid det tar är helt beroende av hur stor monter du ska ha, vad du säljer (bilar eller kanelbullar), hur många ni är som jobbar med mässan etc. Ovanstående bygger på kunskap om mässförsäljning i ett företag där ca 5 personer arbetar i några veckor innan mässan med förberedelser, där en fullstor lastbil sånär får in alla saker som ska med, där allt till mässan packats i specialbyggda pallar och där monterstorleken är +100 m2. Byggtid innan mässan ca 40 timmar på 3 dygn.
26 november, 2013 kl. 20:14 #170499henrikDeltagareVi har stått på en del mässor och aldrig haft problem med täckning eller iZettle.
Men även om iZettle kommer med ett godkänt kassaregister nästa år så kvarstår problemet med att man bara får använda sitt kassaregister på den registrerade adressen. Man måste alltså registrera flytt av kassan innan mässan och sedan efter registrera en flytt igen. Med mer än en mässa per år kan det bli lite roligt oavsett om man har iZettle eller annan lösning.
Jag har hört från andra att det tydligen skall gå att söka undantag från registret vid mässor om man har en fysisk butik men detta har jag ännu inte fått bekräftat från skatteverket.
En annan viktig sak att tänka på är undantaget med mindre försäljning. Står man på en mässa och säljer för säg 30k så beräknar skatteverket din totala försäljning för året till 360k även om du bara stod på en mässa och därmed kommer över fribeloppet.Vad det gäller själva mässan så likt ovan så råder jag verkligen att bygga upp montern innan så ni vet hur den blir. Planera för att få plats med så mycket folk som möjligt samtidigt så inte kunderna blir avskräckta av en trång monter. Ska du sälja produkter så utnyttja öppna montersidor utan väggar för då kan kunderna stå i gångarna och titta utan att ta plats i montern. Vi brukar köra med 3 öppna sidor och endast en sida med montervägg.
Man kan hyra monterdelar och grejer från de flesta arrangörer men det brukar kosta en hel del. Tex att hyra ett monterbord på stockholmsmässan kostar mer än vad ett liknande bord kostar på Ikea. Har du plats att lagra och tänker stå på mer än en mässa så köp istället eller bygg din egen monter.Och ha aldrig kontanter liggandes även om du gömmer dom. Folk är väldigt kreativa. Midjeväska eller liknande rekommenderas.
Lycka till
Med vänlig hälsning
Henrik3 mars, 2014 kl. 19:52 #173345jpetterssonDeltagareJag blir inte klok på när kassaregister krävs eller inte.
Följande går att läsa på skatteverket.se:Vem behöver inte använda kassaregister?
Du som fakturerar hela eller delar av din försäljning behöver inte registrera den försäljningen i ett kassaregister. Detsamma gäller nedanstående verksamheter.1. Verksamhet av obetydlig omfattning. Att verksamheten är av obetydlig omfattning innebär att försäljningen mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort normalt inte överstiger fyra prisbasbelopp per år inklusive moms. Om ditt företag säljer varor och/eller tjänster säsongsvis, ska någon omräkning till årsvis försäljning inte göras.
2. Verksamhet som enligt inkomstskattelagen inte ska beskattas för försäljning av varor eller tjänster. Exempel på det är statlig, kommunal, kyrklig och ideell allmännyttig verksamhet samt välgörenhet. Försäljning som sker inom ramen för en hobbyverksamhet omfattas inte heller av kassaregisterkravet liksom till exempel skolelevers försäljning inför en skolresa.
3.Taxi
4. Försäljning enligt distans- och hemförsäljningslagen. Exempel på detta är postorderförsäljning, Internetförsäljning och telefonförsäljning.
5. Försäljning med hjälp av varuautomat eller annan liknande automat eller i en automatiserad affärslokal.
6. Automatspel enligt lotterilagen.
7.Obemannad försäljning. Med obemannad försäljning menas när företag säljer varor eller tjänster och köparen själv sköter betalningen utan övervakning av någon från företaget, till exempel genom att betalningen läggs i en låda. Läs mer om detta undantag i Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:18.
8. Bingospel som sker med tillstånd enligt lotterilagen. Detta undantag framgår av Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:18.
9. Försäljning som registreras i vissa terminalsystem. Detta undantag gäller för terminalsystem som används av ombud för ATG, Svenska Spel med flera. Undantaget framgår av Skatteverkets föreskrifter SKVFS 2013:16.
Hur skall man då tolka detta, speciellt 1 och 4. Beräknas summorna på om man når upp till 4st basbelopp på försäljningen via kundkvällar/mässor etc eller menar man här totala försäljningen, dvs inkluderande ehandeln? För enligt punkt 4 så är ehandeln undantagen från kravet på kassaregister. För att ligga under 4st prisbasbelopp (177 600kr) om man vill ha en kundkväll tror jag är relativt lugnt. Det känns lite jobbigt att skaffa ett kassaregister för bara en eller två kundkvällar per år där man med största sannolikhet (i alla fall i vårt fall) kommer ligga under 4 belopp men där vår omsättning totalt sätter ligger över 4 belopp. Någon som vet hur det ligger till?
En annan viktig sak att tänka på är undantaget med mindre försäljning. Står man på en mässa och säljer för säg 30k så beräknar skatteverket din totala försäljning för året till 360k även om du bara stod på en mässa och därmed kommer över fribeloppet.
Kan man inte här hävda att försäljningen är ”säsongsvis”, vilket enligt punkt 1 inte skulle räknas om till en årsförsäljning
3 mars, 2014 kl. 20:31 #173346Anton ADeltagare@Göran 72273 wrote:
Nackdelen med iZettle är att på större marknader ex.vis Skänninge, Ulrika och motsvarande är nätet ofta överbelastat och Du har ingen täckning. provade i somras på olika ställen med att ta kortbetalning med iZettle, blev ofta utan täckning. men annars i ex.vis butiken och på mindre marknader funkar det jättebra.
Tipset då är att stänga av 3G och köra på 2g/Edge. Inte alls lika överbelastat. Tar lite längre tid, men det brukar fungera!
(med erfarenhet från Helsingborgsfestivalen)
4 mars, 2014 kl. 13:41 #173365jpetterssonDeltagareVar i kontakt med skatteverket och de sade att man som ehandlare endast skall se till den försäljning som man gör på mässor/kundkvällar etc separat och inte blanda in ehandeln. Dvs så länge du håller dig under 4 prisbasbelopp på det du säljer (kontant eller med kort) utanför din ehandel så behöver du inte ha ett reg kassaregister. Nytt var även att man inte behövde räkna upp det på årsbasis utan man summerade ihop det man faktiskt sålde (dvs kundkvällar och mässor bedömdes vara säsongsbetonade).
12 mars, 2014 kl. 13:08 #173572henrikDeltagare@jpettersson 75688 wrote:
Jag blir inte klok på när kassaregister krävs eller inte.
Följande går att läsa på skatteverket.se:Hur skall man då tolka detta, speciellt 1 och 4. Beräknas summorna på om man når upp till 4st basbelopp på försäljningen via kundkvällar/mässor etc eller menar man här totala försäljningen, dvs inkluderande ehandeln? För enligt punkt 4 så är ehandeln undantagen från kravet på kassaregister. För att ligga under 4st prisbasbelopp (177 600kr) om man vill ha en kundkväll tror jag är relativt lugnt. Det känns lite jobbigt att skaffa ett kassaregister för bara en eller två kundkvällar per år där man med största sannolikhet (i alla fall i vårt fall) kommer ligga under 4 belopp men där vår omsättning totalt sätter ligger över 4 belopp. Någon som vet hur det ligger till?
Kan man inte här hävda att försäljningen är ”säsongsvis”, vilket enligt punkt 1 inte skulle räknas om till en årsförsäljning
Lite förenklat kan man säga så här:
Säljer du varor över disk utan att ha dokumenterat kundens namn adress osv så räknas det som kontant försäljning, oavsett betalmedia (kontant, kort, swish, seqr mm). Då skall du om din försäljning överstiger 4pbb inkl moms ha kassaregister. Detta avser kontantförsäljning av företaget totalt sett på ett år. E-handel räknas inte som kontantförsäljning.Angående regeln med säsongsförsäljning så har skatteverket tagit bort den regeln så nu gäller det totala försäljningen oavsett om det sker under 1 eller 12 mån.
12 mars, 2014 kl. 13:10 #173573Runns.seDeltagareOT kanske men nu är Kassregistret i iZettle släppt.
12 mars, 2014 kl. 13:54 #173574PiratessanDeltagareSpännande!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.