Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sälja kända varumärken för "reklam"
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av V.Lindberg.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2012 kl. 18:21 #98400V.LindbergDeltagare
Hej,
Har precis blivit kontaktad av en ledande tillverkare av elektronikprodukter som vill lansera ett nytt varumärke med hjälp ut av ett annat känt varumärke. Och starta en e-handel i denna processen med fokus på norra europa.
Är nyfiken på om ni tror de hjälper en e-handel att sälja kända varumärken inom en bransch för att lansera/sälja ett nytt märke i samma bransch?
Hur maximerar jag isf försäljningen tror ni. Kallar man de REA eller kör man som standardpris som är lägre än konkurrenterna isf ska man vara 10,20,30% billigare?
Tror ni man ska bredda butiken direkt och ta in en bredd av produkter för att ge intryck av en ”stor” ehandel eller ha ett fokus på samma bransch som lanseringen fokuserar på?
MV
Victor7 juli, 2012 kl. 19:37 #148431FredrikGustDeltagare@V.Lindberg 47916 wrote:
Har precis blivit kontaktad av en ledande tillverkare av elektronikprodukter som vill lansera ett nytt varumärke med hjälp ut av ett annat känt varumärke. Och starta en e-handel i denna processen med fokus på norra europa.
Är nyfiken på om ni tror de hjälper en e-handel att sälja kända varumärken inom en bransch för att lansera/sälja ett nytt märke i samma bransch?
Låter kul att bli kontaktad på det viset!
Vi är ju i samma bransch men jag har till skillnad till dig valt att jobba med två kända varumärken inom segmentet för att i svallvågorna som uppstår med de kände varumärkena sälja produkter från de andra varumärkena också. Det har visat sig vara en rätt lyckad kombination, då man kan få dem som surfade in för varumärket A att i stället välja av varumärke B eller C genom att anpassa beskrivningarna för B och C så kunden törs välja dem i stället.
Just elektronikprodukter är rätt tufft konkurrentsutsatt så här kan givetvis andra spelregler gälla.
7 juli, 2012 kl. 19:46 #148432V.LindbergDeltagare@FredrikGust 47923 wrote:
Låter kul att bli kontaktad på det viset!
Vi är ju i samma bransch men jag har till skillnad till dig valt att jobba med två kända varumärken inom segmentet för att i svallvågorna som uppstår med de kände varumärkena sälja produkter från de andra varumärkena också. Det har visat sig vara en rätt lyckad kombination, då man kan få dem som surfade in för varumärket A att i stället välja av varumärke B eller C genom att anpassa beskrivningarna för B och C så kunden törs välja dem i stället.
Just elektronikprodukter är rätt tufft konkurrentsutsatt så här kan givetvis andra spelregler gälla.
Haha, jo de är självklart jätteskoj. Men eftersom min nuvarande e-handel inte drar in storkovan så blir man ju osäker och nervös. Men något måste man ju gjort rätt iaf….
Okej, kör du standard pris på produkterna eller är B och C produkterna billigare och mer förtroende ingivande?
För mig gör det inget om jag säljer ut de kända produkterna till ”förlust” sålänge vi maximerar försäljningen av de nya varumärket. För att maximera trafiken kanske det kan vara en idée?
Mvh
Victor7 juli, 2012 kl. 21:21 #148434ParvelitoDeltagare@V.Lindberg 47916 wrote:
Är nyfiken på om ni tror de hjälper en e-handel att sälja kända varumärken inom en bransch för att lansera/sälja ett nytt märke i samma bransch?
Hur maximerar jag isf försäljningen tror ni. Kallar man de REA eller kör man som standardpris som är lägre än konkurrenterna isf ska man vara 10,20,30% billigare?
Tror ni man ska bredda butiken direkt och ta in en bredd av produkter för att ge intryck av en ”stor” ehandel eller ha ett fokus på samma bransch som lanseringen fokuserar på?
1: Det beror ju lite grann på vad det handlar om för elektronik, men generellt så väljer medelkunden det kända varumärket framför det okända om inte prisskillnaden är stor. 30% räcker oftast inte. Är det något för entusiaster så räcker det inte ens med ett väldigt bra pris, det behöver också vara bra prestanda som verifierats av olika tidningstester etc. Samsung försöker ju t.ex. lansera sina Pleomax-lampor, och det går väl ”så där” ärligt talat. Pleomax klingar inte bekant i konsumenternas öron, och dessutom är de väsentligt dyrare än IKEA:s lampor, och några stora tester av sådana produkter där de kan få visa på utomordentliga testresultat har inte nått några större läsekretsar.
2: Vad som händer om du börjar dumpa priserna på ett välkänt varumärke är väl förmodligen att man tar död på det också, eller så blir de så förbannade på dig (om det inte är med deras goda minne) att de stryper din tillgång. Skall man nå ut med ett nytt märke så är inte ehandel en så himla bra kanal ännu så länge. Snarare får man betala sig in med ett sortiment hos de stora ÅF-kedjorna + stormarknader. ICA Maxi och Coop Forum säljer en väldig massa lampor (om det nu är sådana det handlar om).
3: Det som går bäst inom elektronik och ehandel är de stora breda aktörerna som säljer ett brett sortiment. De nischade har det lite tuffare.
7 juli, 2012 kl. 21:26 #148435FredrikGustDeltagareVi kör marknadsmässiga priser på alla produkter, i underkant på de nya varumärkena för att etablera dem och vara konkurrenskraftiga mot de kända varumärkena.
Min gamla lärare i marknadsföring påtalade alltid hur viktigt det var att använda priset som det sista reglaget för att vara konkurrenskraftig.
Inom e-handeln har vi nya möjligheter att bygga förtroende för produkter via sociala medier, bloggar, artiklar, produkttexter, bilder, recensioner m.m. som alla kan hjälpa till bättre än att sänka priset.
7 juli, 2012 kl. 21:26 #148436mephisto73DeltagareVisst går det att göra så, men ofta försöker representanter för det etablerade varumärket sätta käppar i hjulet – de gillar inte alls att nya varumärken får åka snålskjuts på deras etablerade namn.
I många fall så är varumärket det värdefulla, produkterna är enkelt utbytbara i sig. Det är därför företag försvarar sina varumärken med näbbar och klor…
8 juli, 2012 kl. 13:18 #148446V.LindbergDeltagare@Parvelito 47927 wrote:
1: Det beror ju lite grann på vad det handlar om för elektronik, men generellt så väljer medelkunden det kända varumärket framför det okända om inte prisskillnaden är stor. 30% räcker oftast inte. Är det något för entusiaster så räcker det inte ens med ett väldigt bra pris, det behöver också vara bra prestanda som verifierats av olika tidningstester etc. Samsung försöker ju t.ex. lansera sina Pleomax-lampor, och det går väl ”så där” ärligt talat. Pleomax klingar inte bekant i konsumenternas öron, och dessutom är de väsentligt dyrare än IKEA:s lampor, och några stora tester av sådana produkter där de kan få visa på utomordentliga testresultat har inte nått några större läsekretsar.
2: Vad som händer om du börjar dumpa priserna på ett välkänt varumärke är väl förmodligen att man tar död på det också, eller så blir de så förbannade på dig (om det inte är med deras goda minne) att de stryper din tillgång. Skall man nå ut med ett nytt märke så är inte ehandel en så himla bra kanal ännu så länge. Snarare får man betala sig in med ett sortiment hos de stora ÅF-kedjorna + stormarknader. ICA Maxi och Coop Forum säljer en väldig massa lampor (om det nu är sådana det handlar om).
3: Det som går bäst inom elektronik och ehandel är de stora breda aktörerna som säljer ett brett sortiment. De nischade har det lite tuffare.
Hej, Tack så hemskt mycket för svaren.
Nej de handlar inte om lampor utan om andra produkter som finns på alla ovan kejor redan så de kanske är bra att försöka få in de nya varumärket där också. (inte inom mitt uppdrag tror jag)Alltså kan de vara svårare än tänkt att åka snålskjuts på deras varumärken. Som fredrik nämner får jag kanske bygga upp bra ”bakgrund” på varumärket och fixa många recensioner också.
Alltså jag kommer då representera både de gamla kända varumärket samt de nya varumärket så ingen kommer bli arg på mig vid eventuella prissänkningar.
Tack ännu en gång för alla era svar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.