Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja godis vs reklamgodis
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2014 kl. 09:00 #175383SPDDeltagare
@Abbesnabb 78196 wrote:
Köper du från svenska grossister så ska godiset i princip vara märkt på svenska. Annars får du översätta själv och märka (vi använder etiketter på ark som vi skriver ut och klistrar på). Viktigt att vara noggrann här eftersom du får ansvaret för den svenska märkningen (tänk på att allergiker kan dö om du märker fel). Det som kan vara bra att ha koll på när det gäller godis är de så kallade azofärgämnena. De är inte förbjudna men livsmedel som innehåller dessa måste märkas med texten ”Kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration”.
Här är höjdpunkterna ur vårt program för egenkontroll:
Generellt tillämpas egenkontroll enligt princip faroanalys och kritiska styrpunkter (HACCP).God hygien observeras i lagret, utrymmet städas regelbundet och kontrolleras för allmän hygien och skadedjur.
Märkning kontrolleras vid ankomst.
Förbrukat förpackningsmaterial källsorteras vid närmaste miljöstation.
Spårbarhet finns genom att inköp och försäljning dokumenteras.
Åtgärder som vidtagits vid eventuella brister dokumenteras skriftligt och sparas tillgängligt på platsen i minst två år.
Rutinerna för egenkontroll revideras löpande. Intervallet för revision för dock ej överskrida två år.
Ansvarig för egenkontroll på plats.
Ja, vi kommer mestadels att beställa från England, så det blir nog till att märka själv på majoriteten av godiset. Har bett leverantören om en ingrediensförteckning på det godiset vi med all säkerhet vet att vi kommer att sälja om vi blir godkända. Så kan man se, nu innan inköp, hur pass krångligt det kommer att vara att översätta dem.
Det där lät ju jättebra, är det okej om jag lånar lite av det?
Vet du om det finns någon bra mall man kan använda sig av för resten av egenkontrollen, eller några exempel man kan titta på för inspiration, på fullständiga egenkontroller?8 juli, 2014 kl. 09:37 #175385EmilllDeltagare@SPD 78138 wrote:
Men då blir det ju dubbelt betalt för samma varor om er partner redan betalar för det, det låter ju mycket konstigt.
Ja, du har säkert rätt…
Det låter bara som sånt slöseri med tid och pengar att de ska skicka hit någon/några som ska inspektera lokalen där vi tänkt förvara dem.
Okej om man ska hantera livsmedlet på något sätt, men när det bara ska ligga i sin orginalförpackning, innuti en wellåda tills det säljs, så förstår jag inte varför en inspektion är nödvändig. Att registrera sig och betala en tusenlapp hade vart helt okej, det är själva inspektionen jag stör mig på.
Det är ju lagom kul om de inte godkänner lokalen, då var det ju verkligen pengar i sjön.Tackar! Ja jag vet, har krånglat jättemycket de senaste dagarna! Har i dagsläget One, har funkat skitbra i alla år förutom på senaste tiden. Men har inte hittat något annat hotell i samma prisklass, några tips?
Ja men det är en statligt ägd organisation, det finns inget som heter logiskt med den. Som sagt, vi har försökt bestrida detta men utan resultalt, vi ska betala och de som skickar ska betala. Dock gör de inga inspektioner från på oss utan endast på vårt logistikföretag.
Vi kör ett privatkonto på oderland förresten. Fungerar suveränt.
Hade one.com för en månad sen, responstider på ca 3-4 sekunder. nu under sekunden.
8 juli, 2014 kl. 12:20 #175387SPDDeltagare@Emilll 78202 wrote:
Ja men det är en statligt ägd organisation, det finns inget som heter logiskt med den. Som sagt, vi har försökt bestrida detta men utan resultalt, vi ska betala och de som skickar ska betala. Dock gör de inga inspektioner från på oss utan endast på vårt logistikföretag.
Vi kör ett privatkonto på oderland förresten. Fungerar suveränt.
Hade one.com för en månad sen, responstider på ca 3-4 sekunder. nu under sekunden.
Hehe du har så rätt, logik är ju inte det första ordet man förknippar med staten direkt.
Det var bra att ni bestred det, synd att det inte gav något bara.Okej, ja det är nog privat vi tänker välja också.
För oss pendlar det mellan 2-3 sek i responstid men ibland så högt som 15 sek (!!) innan servern svarar.
Det är INTE okej!
Snackade med supporten och det löste sig, i 2 dar, nu är den lika opålitlig igen, snabb ena gången, jättelångsam den andra.
Har tröttnat på detta nu och kommer att byta så snart som möjligt.Är det någon uppsägningstid eller nåt på one?
Fixar oderland flytten i samband med att man beställer?
Såg att det stod som ett alternativ ”Överför en domän från annan registrar” när man ska beställa.
Är det det man ska välja då?8 juli, 2014 kl. 17:09 #175392SPDDeltagare@SPD 78200 wrote:
Det där lät ju jättebra, är det okej om jag lånar lite av det?
Vet du om det finns någon bra mall man kan använda sig av för resten av egenkontrollen, eller några exempel man kan titta på för inspiration, på fullständiga egenkontroller?hittade denna PDF på livsmedelverkets hemsida:
Branschriktlinjer – Servicehandeln – säker matFanns en massa nyttig läsning där, sen vet jag inte om webshoppen räknas som en servicehandel direkt, men man kunde iaf bygga upp sin egenkontroll baserat på konsumentförpackade livsmedel/torrvaror och det stämmer ju helt in på oss.
9 juli, 2014 kl. 07:26 #175399AbbesnabbDeltagareUtmärkt, då ska det nog gå vägen med insyningen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.