Startsida › Forum › E-handelsforumet › Köp & Sälj › Sälja delar eller hela företaget?
- Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2013 kl. 12:50 #159818Jimmy OstromDeltagare
Jag är ledsen men några 50% lär du inte se oavsett vad Conny tror.
Tror max 20-30 lök för hela verksamheten om du vill få sålt det hyfsat snabbt.
Bara för man har 125 lök i lager har du kanske 80 tusen som är inkurant.
Sen kanske du bara har dom ”sämsta”” storlekarna i lager så då år även dessa bort direkt tyvärr.
Men har du ett sådant ”stort” lager lär du väl ha hyfsat med trafik till din sida så då borde du nog snabbast få bort allt genom att köra en utförsäljning på din sida.
Tyvärr verkligheten.
15 februari, 2013 kl. 13:05 #159819webshopDeltagare@Jimmy Öström 60658 wrote:
Jag är ledsen men några 50% lär du inte se oavsett vad Conny tror.
Tror max 20-30 lök för hela verksamheten om du vill få sålt det hyfsat snabbt.
Bara för man har 125 lök i lager har du kanske 80 tusen som är inkurant.
Sen kanske du bara har dom ”sämsta”” storlekarna i lager så då år även dessa bort direkt tyvärr.
Men har du ett sådant ”stort” lager lär du väl ha hyfsat med trafik till din sida så då borde du nog snabbast få bort allt genom att köra en utförsäljning på din sida.
Tyvärr verkligheten.
Så du tror att jag skulle få mindre för verksamheten med kundregister innarbetat namn färdiga avtal och ett bra domännamn än om jag slumpade ut kläderna till 10% inköpspris??
15 februari, 2013 kl. 13:15 #159820Katrin LundgrenDeltagareJag håller med jimmy, det är svårt att sälja mindre webbutiker som vsrit i princip hobbyverksamheter helt enkelt för att det är för enkelt att starta samma sak själv. Du ska ha en himla tur om nån är intresserad. Försök säljs ut lagret själv är mitt råd
15 februari, 2013 kl. 14:15 #159822Oscar TroedsonDeltagare@Jimmy Öström 60658 wrote:
Jag är ledsen men några 50% lär du inte se oavsett vad Conny tror.
Detta kan du ju omöjligt veta Jimmy. Du har ju ingen aning om hur verksamheten ser ut?
@Kodmyran 60660 wrote:
Jag håller med Jimmy, det är svårt att sälja mindre webbutiker som vsrit i princip hobbyverksamheter helt enkelt för att det är för enkelt att starta samma sak själv. Du ska ha en himla tur om nån är intresserad. Försök säljs ut lagret själv är mitt råd
Du Kodmyran kanske tycker att det är lika enkelt att sätta upp butiken själv, någon annan tycker det är värt köpa hela rasket. Varför framförs åsikter här på forumet – av en del -ständigt som objektiva sanningar? Skulle vara fantastisk (och intellektuellt hederligt) om inläggen utgår från ett subjektivt förhållningssätt istället
@Ts, när jag själv värderar andra företag (inför uppköp) gör jag det efter kundregister, lagervärde, hur snabbt du omsätter lagret, vilka leverantörer du har, vilken utveckling du har (i ditt fall vilken trendökning man kan se på varumärkena du saluför).
Stort lycka till
15 februari, 2013 kl. 14:32 #159824Katrin LundgrenDeltagareDet jag skriver behöver inte vara sanningen för alla, men det är min sanning enligt min erfarenhet. Jag ser rätt många shoppar som försöker säljas under ett år, dels eftersom vi har en del kunder som vill sälja och de då ofta vänder sig till oss och ber om råd, och dels genom det man ser på forumet här och på andra nätforum. Oftast så övervärderar man som butiksägare sin butik, och jag tror jag på ena handens fingrar kan räkna de små hobbybutiker jag vet om som förra året såldes för runt 200 000. Däremot känner jag till rätt många som gick för under 50 000. och Ja, det var oavsett lagervärden på upp mot 250 000 kr.
Men som du säger visst värderas företag som säljs beroende av alla de delar du pratar om, men ofta så värderas inte ens hobbyverksamhet speciellt högt vid försäljning eftersom du inte tagit ut lön och alltså inte kan leva på det hela. Det drar ner värderingen rätt rejält. Det gör att det är oftast lätt att kopiera om man har det kapitalet i stället för att köpa någon annans butik där du egentligen har mindre koll på hur lagret mår och hur företaget skötts tidigare.
Trådstartaren sa sig ha ont om tid och ville bara bli av med lagret snabbt. Om det är förutsättningen så tror jag att det bästa sättet är att sälja av sitt lager mot befintliga kunder via utförsäljning. Ska du få bra betalat för en shop så måste du också ha tid att beskriva den och ha tid att bolla frågor osv med köpare och du behöver även ha tid att vänta in att hitta intresserade för det är sällan verksamheter säljs på en vecka eller två. Finns inte den tiden så är det svårt att få ut bra med pengar.
15 februari, 2013 kl. 15:39 #159827webshopDeltagareJag ska erkänna att jag inte är någon hejjare på ”Större” affärer. Men är nog insatt för att veta att jag skulle värdera namnet, ryktet och kundregistret bra mycket högre än det som finns på lager. Det är där jobbet ligger. Har butiken dåligt rykte skulle jag inte betala en spänn. Har dom däremot jobbat upp sin goodwill och fått ett igenkännande namn hade siffrorna stigit desto högre. Men det är ju bara jag:)
15 februari, 2013 kl. 15:45 #159828Katrin LundgrenDeltagare@webshop 60668 wrote:
Jag ska erkänna att jag inte är någon hejjare på ”Större” affärer. Men är nog insatt för att veta att jag skulle värdera namnet, ryktet och kundregistret bra mycket högre än det som finns på lager. Det är där jobbet ligger. Har butiken dåligt rykte skulle jag inte betala en spänn. Har dom däremot jobbat upp sin goodwill och fått ett igenkännande namn hade siffrorna stigit desto högre. Men det är ju bara jag:)
Ja, men det förutsätter att du har tid att vänta tills du hittar en köpare, jag tolkade det som att det var bråttom?
Jag vidhåller att små butiker ofta har en övertro på vad kundregister, namn och rykte verkligen är värt, eller kanske framförallt vad någon är villig att betala för det hela. Man har ofta kämpat i flera år för att komma dit man är och tycker då att det känns värt mer än vad köparen kanske gör.
15 februari, 2013 kl. 16:09 #159829ParvelitoDeltagare@webshop 60668 wrote:
Jag ska erkänna att jag inte är någon hejjare på ”Större” affärer. Men är nog insatt för att veta att jag skulle värdera namnet, ryktet och kundregistret bra mycket högre än det som finns på lager. Det är där jobbet ligger. Har butiken dåligt rykte skulle jag inte betala en spänn. Har dom däremot jobbat upp sin goodwill och fått ett igenkännande namn hade siffrorna stigit desto högre. Men det är ju bara jag:)
Du tänker rätt, om du har tid att vänta in rätt köpare, och om din verksamhet är så pass stor att ditt rykte och kundregister genererar pengar.
Jag tror jag har räknat ut vilken webshop du har, och om jag nu med lite mer kött på benen, skall försöka ge dig ett gott råd så är det att inte fokusera på ett sätt att avyttra verksamheten, utan att jobba på flera fronter.
Jag skulle börja med att bearbeta min befintliga kundstock rätt intensivt nu runt barnbidrag och lön. Några bra erbjudanden, kanske några annonser på Blocket eller andra sajter där du brukar då bra ROI. Först och främst så omvandlar du då varor till pengar, men du får också ned summan ett övertagande kommer att kosta. Det gör att det finns fler intressenter som kan bli intresserade när totalsumman kommer ned, och ju mindre varulagret är desto mer har man råd att betala för de mjuka värdena.
Om du jobbar med affilliates så kan det ju vara en idé att vässa erbjudandet till dem så att de prioriterar dina grejer mest, och det kan vara läge att titta till Adwords och andra marknadskanaler också.
Har du grejer på lagret som det finns mycket av, så dra dig inte för att använda tredjepartsförsäljning via Tradera eller Fyndiq för att försöka sätta extra mycket fart på dem.
Om du sitter på varumärken som du och blott få konkurrenter representerar i Sverige kan det vara idé att erbjuda dina kollegor lagret av de varorna om de betalar i alla fall inköpspris, mot att du inte prisdumpar de varor de också skall leva på.
Sedan bör du kanske börja annonsera t.ex. här och på Blocket om verksamhet som säljes i sin helhet, för att se vilka intressenter som dyker upp. Även om det på Blocket finns en hel del ehandelsföretag till salu så betyder inte det att det inte går att sälja alls.
Kontentan är att du bör jobba på flera fronter, så kan du ha lite is i magen när skambuden börjar komma. Det är också lättare att sälja en shop som det är full fart i, än en som nästan håller på att somna in.
15 februari, 2013 kl. 16:16 #159830Jimmy OstromDeltagareNej och jag vet inte heller om jag lever imorgon, men min erfarenhet säger att det finns en dag för mig imorgon med;)
@sabio 60663 wrote:
Detta kan du ju omöjligt veta Jimmy. Du har ju ingen aning om hur verksamheten ser ut?
15 februari, 2013 kl. 17:10 #159831PrixDeltagareEfter en utförsäljning till kund lär det ju bara vara ”skräp” som inte ens går att sälja på en utförsäljning kvar. En utförsäljning där man rear ut ett helt lager ser i mina ögon inte alls bra ut, varken för kund eller köpare. Kunder för uppfattningen om att butiken lägger ner och det är ju de sista man vill att en kund ska tro om man köper verksamheten. Detta gör det till en svår balansgång.
Sov ovanstående talar påpekar så kan du få mycket mer om du väntar. Men att flytta utomlands (3PL blir nödvändigt, kanske blir mindre vinst?) och att inte ha tid med butiken gör istället att värdet minskar och risken för missnöjda kunder ökar. En butik eller ett namn värderas efter vinsten den genererar. Min åsikt i alla fall.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.