Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Saknade varor…
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Lilla Ivy.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2012 kl. 15:21 #98916Lilla IvyDeltagare
Fick ett mail från kund som beställt för över 3000:-.
Hon hade bara fått en vara och undrade när resten skulle komma.
Vet helt säkert att vi skickat hela leveransen i ett paket.Kom ihåg ett tips här som jag inte hittade nu – sökte upp frakthandlingarna där det står att paketet vägde 8kg samt var stort.
Mailade kunden att jag var osäker på vad hon menade – paketet på 8 kg var uthämtat samt storleken – sen har det varit tyst i 2 veckor…
Har ni varit med om något liknande…
Svårt att bevisa att man skickat allt – men lampan väger ca 1/2kg
10 oktober, 2012 kl. 18:34 #153555Runns.seDeltagareHänder tyvärr flera gånger per vecka att kunder försöker luras
11 oktober, 2012 kl. 09:11 #153586JokerDeltagareKonstigt, jag säljer elektronik produkter och råkar aldrig ut för detta.
Skulle vara väldigt jobbigt/irriterande i längden.
Hur gör ni för att skydda er?11 oktober, 2012 kl. 12:09 #153599mickevvsDeltagareDet är väldigt svårt att skydda sig ifrån detta. det man kan försöka göra är när man pratar med kunden (på telefon kan man oftast höra bra om kunden försöker luras) om paketet är brutet/skadat på något vis. Är inte detta så fallet så kan man ta ut lagertal och se vad man har packat och inte i samband med ordern. Vet att detta kan vara knepigt om man inte har specifikt program med alla produkterna inlagda, men ni kan ju alltid notera varje ut-transport.
Kan inte detta bevisa om ni har skickat allt så är det bara att så fint skicka iväg en ny produkt till kund. Det är ju faktiskt så att kunden har alltid rätt.
Vi får in många kunder som ringer och säger att ordern inte är fullständig, senast idag så fick vi skicka iväg en ny vara pga avsaknad i paket. Är något riktigt osäkert och vi har bevis på att vi har skickat allt så brukar vi be om foto på paket och hämtade produkter, och just i dessa fallen så brukar faktiskt det vara 99% fraktbolagets tejp på lådan, då är det bara att ringa fraktbolaget och höra vart resten av produkterna tagit vägen .
Hoppas detta kunde hjälpa lite i alla fall.
/Micke
18 oktober, 2012 kl. 13:13 #154020Lilla IvyDeltagareHar hört om forum där man tipsar varandra om hur man kan lura webbföretag – det är fortfarande tyst från kunden
Har ganska många som påstår att de inte fått paket från Posten – använder de i undantagsfall eftersom jag inte har avtal.Jag svarar alltid att vi får göra en utrredning – har aldrig hört mer efter det.
Har också hört om tips om att fota paket – men det fungerar inte i praktiken – men kanske man kan göra det på dyra paket…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.