Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Saknad produkt enl. kund
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 11 månader sedan av MagnusJohansson.
-
FörfattareInlägg
-
6 december, 2015 kl. 14:16 #103153lyxbitenDeltagare
Hej!
Jag har en kund som påstår att han ej fått sin produkt. Beställningen gjordes 7:e november och gjorde ett ärende om saknad produkt den 2:a december.
Kund beställde mindre produkt som jag packade och la i ett utav Posten´s gula brevlådor efter helgen.
Enligt lag, har man alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, men vad finns det för lag som stödjer att produkten aldrig dykt upp? Finns det någon tidsgräns som kunden ska anmäla att han aldrig fått något paketet?
Tacksam för svar.
6 december, 2015 kl. 15:55 #180035blazernDeltagareHej, svårt att bevisa motsatsen när det är skickat med brev. Skulle säga att det bara är att bita i det sura äpplet och skicka en ny vara. Skicka den spårbart om du vill undvika ett eventuellt bedrägeri igen.
7 december, 2015 kl. 12:43 #180040Jonas.LDeltagareInte för att vara sån, men fyll gärna i vilken butik du äger då ehandel.se önskar detta från dem som driver butik.
7 december, 2015 kl. 17:56 #180042QarillionDeltagare@lyxbiten 85070 wrote:
Hej!
Jag har en kund som påstår att han ej fått sin produkt. Beställningen gjordes 7:e november och gjorde ett ärende om saknad produkt den 2:a december.
Kund beställde mindre produkt som jag packade och la i ett utav Posten´s gula brevlådor efter helgen.
Enligt lag, har man alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, men vad finns det för lag som stödjer att produkten aldrig dykt upp? Finns det någon tidsgräns som kunden ska anmäla att han aldrig fått något paketet?
Tacksam för svar.
Om du inte kan bevisa att kunden i detta fallet mottagit varan så är det nog svårt att kräva pengar för den.
Som tidigare sagts så är det nog bäst att bara bita i det sura äpplet. Posten slarvar bort saker ibland, så är det bara. Det är en av ”chansningarna” med att skicka i brev helt enkelt.
8 december, 2015 kl. 08:58 #180048SafarDeltagareJobbigt sånt där. Bita i det sura äpplet är nog smartast som tidigare medlemmar sagt. Jag skulle dock vara nyfiken på att fråga kunden om han eller hon kan skicka något sorts underlag för detta. Bara för att se vad svaret blir.
8 januari, 2017 kl. 11:02 #183059MagnusJohanssonDeltagareEtt liknande ärende här. En kund hör av sig först en månad efter paketet hämtades ut och frågar när vi kommer skicka produkt X som saknades i leveransen.
I just detta fall så hörde kunden dessutom av sig någon dag efter paketet hade hämtats ut för att reklamera en annan produkt som var trasig i samma leverans. Så det är ju inte så att kunden bara har tagit tid på sig att faktiskt öppna kartongen.
Vad gäller rent juridiskt här? Sunt förnuft säger ju att man inte kan komma en månad efter paketet öppnades och säga att något saknades.
Vi har kollat lagersaldot och inget lustigt där.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.