- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2013 kl. 09:50 #100028TianDeltagare
Åhh, vad jag förbannar mig själv!
Jag VET ju att man inte skall säga ”JA” i telefon – särskilt inte när telefonförsäljarlurendrejare är i farten!Självklart. Såklart. Idag. Hände det.
Står i silververkstaden, lite småstressad. Barnen hemma – klämdagar i skolan, massor av beställningar som måste iväg. Svårt håll-tungan-rätt-i-mun-moment just avklarat. Phiiuuu.
Då ringer det. Dolt nummer.
Jag svarar med företagsnamn och namn.”May I speak to the manager?”
Varvid jag svarar (som inplanerat/invant -inte ”Ja”!!!) ”Speaking.”Rösten fortsätter på engelska, lite förvirrat men trevligt och urskuldande;
”Åhh, förlåt du sa ju att du hette Tina, så då är du ju chefen.”
Jag: ”Yes!”
Varvid samtalet bryts.Gaaaaaahhhhh!!
Nu är det väl bara att vänta på någon lurendrejeri / bedragar faktura eller nåt.
Hur jäkla dum för jag bli?…Ville mest skicka ut en liten varning till er andra.
29 april, 2013 kl. 10:16 #163385JimmysDeltagare@Tian 64058 wrote:
Åhh, vad jag förbannar mig själv!
Jag VET ju att man inte skall säga ”JA” i telefon – särskilt inte när telefonförsäljarlurendrejare är i farten!Självklart. Såklart. Idag. Hände det.
Står i silververkstaden, lite småstressad. Barnen hemma – klämdagar i skolan, massor av beställningar som måste iväg. Svårt håll-tungan-rätt-i-mun-moment just avklarat. Phiiuuu.
Då ringer det. Dolt nummer.
Jag svarar med företagsnamn och namn.”May I speak to the manager?”
Varvid jag svarar (som inplanerat/invant -inte ”Ja”!!!) ”Speaking.”Rösten fortsätter på engelska, lite förvirrat men trevligt och urskuldande;
”Åhh, förlåt du sa ju att du hette Tina, så då är du ju chefen.”
Jag: ”Yes!”
Varvid samtalet bryts.Gaaaaaahhhhh!!
Nu är det väl bara att vänta på någon lurendrejeri / bedragar faktura eller nåt.
Hur jäkla dum för jag bli?…Ville mest skicka ut en liten varning till er andra.
Men vad är det du tror de ska fakturera för, att du är du?!
Med ett sådant upplägg skulle de ju inte ens besvära sig med att ringa, utan endast skicka en faktura till dig på måfå, de kommer ju ingen vart med ett inspelat samtal där du endast svarat ja på att du är du!29 april, 2013 kl. 10:20 #163386TianDeltagareDet får man verkligen hoppas, Jimmy!
Att de inte klipper ihop ett ”samtal” med ett långt och invecklat villkor som de läser upp, och som ”jag sedan godkänner med mitt: Ja.”…
29 april, 2013 kl. 11:17 #163388JimmysDeltagare@Tian 64062 wrote:
Det får man verkligen hoppas, Jimmy!
Att de inte klipper ihop ett ”samtal” med ett långt och invecklat villkor som de läser upp, och som ”jag sedan godkänner med mitt: Ja.”…
Kan ju vara så, men det kommer de inte kunna gå vidare med isf, förutom att nåt suspekt inkassobolag skickar krav, som sedan gör sig bäst i runda arkivet!
Det jag menade med förra inlägget var att du troligtvis inte behöver oroa dig, det var nog nåt samtal som bröts bara. Att bara få ett inspelat ja när du svara på att du är du, och att de sedan ska klippa ihop ett samtal som de sedan ska använda för att driva in en faktura från dig för ett påhittat erbjudande känns lite overkill, dessa tomtar skulle nog skicka fakturan utan kontakt isf och hoppas på det bästa!
29 april, 2013 kl. 11:38 #163391BjornAnderssonDeltagareJag har råkat ut för att fått en räkning på en tjänst jag absolut inte beställt och där dom hade röstbevis.
Jag hånskrattade bara och sa att dom var välkommen att gå till domstol… Och skickade därefter in mitt bestridande
3 år sedan nu och inget har hänt ännu
29 april, 2013 kl. 11:45 #163392JoelDeltagareJag kan bekräfta att jag råkat ut för ett liknande samtal, väntar dock fortfarande på fakturan som ännu inte kommit.
Det förekommer dock att lurendrejare klipper ihop samtal som bevis. Lite trist att man ska behöva tänka sig för vad man svarar i telefonen nuförtiden….
Jag har aldrig gjort en bra affär över telefon så personligen får gärna riksdag/regering lägga ett lagförslag om att förbjuda telefonförsäljare att kontakta presumtiva kunder öht. Men det är väl risk att ungdomsarbetslösheten skulle stiga ett par % över en natt då och det är nog ingen regering som skulle ta ett sådant beslut.
29 april, 2013 kl. 12:09 #163394JimmysDeltagare@Joel 64070 wrote:
Jag kan bekräfta att jag råkat ut för ett liknande samtal, väntar dock fortfarande på fakturan som ännu inte kommit.
Det förekommer dock att lurendrejare klipper ihop samtal som bevis. Lite trist att man ska behöva tänka sig för vad man svarar i telefonen nuförtiden….
Ja, det är sannerligen ett j@vla otyg, själv gör jag inga affärer över telefon utan att de först skickat över information som jag kan ta del av.
Att de ställer en massa slutna frågor där de flesta svaren troligen är Ja som de sedan klipper ihop kan jag förstå, men menar du att du svarat i telefonen, någon frågar om du heter Joel, du svara Ja, de lägger direkt på och sen dimper det ned en faktura! det har jag inte varit med/hört om.
Vi får ju en del skojarfakturor, men de har ju inte förgåtts av någon kontakt, de kommer bara!
29 april, 2013 kl. 13:07 #163396JoelDeltagareI mitt fall var det ett call-center företag som ringde upp och i princip sa så här:
– Talar jag med Joel Svensson?
– Japp
– Eftersom att Ni är telia kund så ringa jag för att bekräfta att vi nu lägger på en rabatt på samtliga era abbonemang utan extra kostnad.
– Okej!
– KlickRingde då upp Telia och frågade om de kunde se om någon förlängt vårt abbonemang alt. lagt på någon tjänst eller dylikt, men de kunde det inte se för det kan ta ett par dagar eller veckor innan de får in ändringar från de call-center företag som de samarbetar med.
Det kändes väldigt suspekt att någon skulle ringa upp och lägga in en rabatt, utan att man får betala något för det, alternativt får sitt abbonemang förlängt utan att egentligen tackat ja till det.
@Jimmys 64072 wrote:
Ja, det är sannerligen ett j@vla otyg, själv gör jag inga affärer över telefon utan att de först skickat över information som jag kan ta del av.
Att de ställer en massa slutna frågor där de flesta svaren troligen är Ja som de sedan klipper ihop kan jag förstå, men menar du att du svarat i telefonen, någon frågar om du heter Joel, du svara Ja, de lägger direkt på och sen dimper det ned en faktura! det har jag inte varit med/hört om.
Vi får ju en del skojarfakturor, men de har ju inte förgåtts av någon kontakt, de kommer bara!
29 april, 2013 kl. 13:31 #163400PrixDeltagareTråkigt. Då de företag som kontaktar nya kunder via telefon och är seriösa försvinner i den stora massan.
Mitt råd, ur juridisk synpunkt: bestrid bestrid och bestrid. Som privatperson alt. Enskild firma kan man aldrig få en betalningsanmärkning om du bestridit. Bli inte rädda för hot om stämning, låt dem då stämma dig och svara med en polisanmälan.
29 april, 2013 kl. 13:45 #163401Per NilssonDeltagareHar själv suttit och ”kallringt” som det heter på försäljarsvenska. På min tid var det rätt skoj och det gick riktigt bra att boka möten. I dag är det nog omöjligt.
Kontakter, vallning och strategiskt tänkande är det som gäller i dag om man ska sälja tjänster och varor till företag.
*) Kallringning kan även kallas för cold calling
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.