Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Så levererar jag mervärde till kunden
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av nueco.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2014 kl. 12:52 #101893eternalsunshineDeltagare
Hittade ingen specifik tråd om ämnet, därför startar jag en!
Idag finns det en uppsjö av e-handelsbutiker inom div. branscher.
Det några kan ha gemensamt:
– Erbjuder samma produkter.
– Erbjuder samma villkor (ni vet, det vanliga med flexibla betalningssätt, öppet köp, returer, snabba leveranser m.m)
– Alla har tilltalande design och ser proffsiga ut.
– Alla konkurrerar om priset.Att leverera ”mervärde”, något som kunden inte förväntar sig, något som får kunden att rekommendera dig till sina vänner och återkomma. Det är det som är intressant.
Min fråga är enkel. Hur gör du för att sticka ut från mängden och hur levererar du en shoppingupplevelse utöver det vanliga? Kan man som e-handelsbutik ”go the extra mile” för kunden? Har man råd med det?
4 juli, 2014 kl. 12:59 #175327EmilllDeltagareJag tror personligen på ”personlighet” i butiken, speciellt när man är så små som vi är, det gäller att bli ”kompis” med kunden utan att träffa den. Mycket handlar väll om att ha personliga texter och bilder som vi har t.ex. på ”om oss” Om oss – Hamburgerpress, men även kunna få in mer personliga beskrivningar och personliga mail när folk köper.
5 juli, 2014 kl. 04:23 #175334C.LarssonDeltagareJag tror också som Emill att en riktig personlig sida så att kunden känner sig trygg,nästan känner dig. Vi la in små handskrivna personliga lappar i paketen men har tappat det lite pga tidsbrist. Många som kommenterar våran pm oss sida och gillar den.En riktig bra kundservice är nog att föredra också. Får mycket bra respons på att vi är så otroligt trevliga och engagerade. Att alltid överträffa kundens förväntningar är det bästa
5 juli, 2014 kl. 07:45 #175336eternalsunshineDeltagareGrymt bra kommentarer, tack för att ni delar med er!
Jag är övertygad om att ha aktiva rutiner på ”att ge kunden det lilla extra” kommer att vara avgörande för rörelsens framgång.
Här kommer en intressant bild baserat på statistik om ämnet:
10 juli, 2014 kl. 20:37 #175437jggDeltagare”Nytänkande tekniska lösningar” är mitt svar.
Med det menar jag inte att man måste använda den absolut senaste och mest avancerade tekniken, utan att man ska hitta sätt att tillämpa teknik på ett sätt som är relevant för kunden.
Jag minns en butik som var en riktig aha-upplevelse för mig. Jag letade efter en personlig present till en familjemedlem. Gick igenom tre-fyra ganska likartade butiker, men hade svårt att hitta något som jag tyckte passade. Sedan kom jag till en butik som hade en guide-funktion. Man fick svara på några enkla frågor (”Vilken film skulle hon gilla bäst av följande”, ”Vilket av dessa resmål skulle hon helst åka till” och liknande). Baserat på svaren fick man sedan förslag på lämpliga gåvor.
Det var ingen avancerad historia rent tekniskt, man hade bara tänkt till lite extra kring hur man kunde underlätta för kunden. Det är sådant som gör att man inte blir ännu en presentshopp i mängden.
10 juli, 2014 kl. 21:00 #175438PysselgummanDeltagareAlla är vi olika. Men jag är själv svag för butiker där leveranserna känns personliga, sådana butiker kommer jag ihåg och återvänder till. Kan vara fint förpackade paket, en personlig lapp och kanske en liten gåva. Det försöker jag leva efter i min butik. Och visst det tar lite extra tid och tid är pengar, men det är bra reklam och bra reklam kostar ju pengar
Jag kommer ihåg i nätbutikernas barndom när jag handlade på bokus eller boo.com kanske det hette på den tiden, och jag fick med tepåsar med mina böcker varje gång jag beställde. För en god bok skulle njutas med en god kopp te. Det gillade jag. Det har de förstås slutat med nuförtiden, vilket är lite trist. Många stora företag glömmer det där lilla extra tycker jag. Nu handlar man ju där i varje fall, så de behöver väl inte anstränga sig. Men vi små e-handlare vi behöver anstränga oss lite för att kunderna ska komma tillbaka.14 juli, 2014 kl. 08:47 #175458nuecoDeltagareSå rätt! Vi vill alla känna den vi gör affärer med. Ska direkt lägga till lite mera ”Personlighet” i min webb butik som är under uppbyggnad nu. Startar i september!
14 juli, 2014 kl. 08:49 #175459nuecoDeltagareJag älskar också när du får något ”extra” det känns genast som att du också betyder något extra för företaget du köper av(och det är du ju också).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.