Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet
Etiketter: magento, nordic web team, tvist
- Detta ämne har 36 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2013 kl. 10:50 #160374nordicwebteamDeltagare
Hej allihop
Jag är kollega med Johan (magento). Jag tycker den bilden som Johan ger stämmer bra överens. Vi utvecklas och förbättrar arbetsättet varje dag.
Gällande hastigheten vill jag tillägga att vi har testat siten på vår egna server och sidan går då mycket snabbare. Detta har vi givetvis visat för Gameday. Senast vi testade på vår server så laddade sidan på 2-4s beroende på vilken sida som laddades. Detta pga att servern är mer kraftfull, den har installerat Varnish, percona innodb samt optimerad htaccess mm.
26 februari, 2013 kl. 11:50 #160376AndreasDeltagareNågra kommentarer till texten ovan, ber om ursäkt för att jag lite går från ämnet. Men vill redogöra för hur jag gjorde när vi valde att designa om Gand.nu
Jag utlokaliserade själv bygget, anlitade 7st olika konsulter (England, Rysland, Indien och Polen) och styrde upp arbetet mellan dem.
Plattformen är Prestashop och jag betalade en bit under 20 000 kr för hela kalaset. Detta inklusive inköp av moduler och rättigheter till fotografier.
Jag har själv funderat på att börja designa ehandelsbutiker o köpa konsultjänster runt i världen. Dock kommer samvetet mot och säger att detta gör man inte med andras pengar utan att man har en överenskommelse där köparen vet om detta. Kan man lita på att den man anlitar verkligen kan göra det man efterfrågar? Dessutom ville jag hålla kvar arbeten inom Norden och inte sänka prisnivån inom denna yrkesgrupp.
Varför använde då jag mig av låglöneländer, i detta fall räckte inte ekonomin till att köpa Nordiskt. Flertal offerter fick jag, men när man ville ha en avancerad webbutik var kostnaden närmare 100 000 kr vilket var mer en vad jag hade då att lägga ut.
Jag tycker de är bra att Nordic Web Team erkänner att de gjort fel, tillika förstår jag ej hur de efter allt strul ändå har mage att be om den sista betalningen.
26 februari, 2013 kl. 11:50 #160377V.LindbergDeltagareBra att sådant här skrivs och vi hoppas självklart att resultatet blir bra för båda parter! De som connywesth skriver om att ta in konsulter för att hjälpa till med att kontrollera och få de gjort korrekt är intressant. Ungefär som när man bygger hus då man alltid har externa kontrollanter. Men hur hittar man sådana Connywesth? Hur vet man att man kan lita på dem? Beskriv gärna hur du skulle lägga upp det isf?
//Victor
26 februari, 2013 kl. 11:55 #160378AndreasDeltagareEn fråga till beställaren, hade ni uppgjort en kravspecifikation samt en plan för hur arbetet skulle utföras före offerten godkändes?
När jag studerade till it-ingenjör, tjatades de om att alltid ta fram kravspecar och man har tvingats skriva flertal sådana. Tillika förstår man att de är de ända dokument som specifierar kraven över vad köparen vill ha och vad säljaren skall leverera.
26 februari, 2013 kl. 12:34 #160380Gameday_DeltagareHej, jag tänkte förtydliga några saker och besvara det jag uppfattar som frågor till oss, sen kommer jag att avvakta här i forumet tills dess att dialogen med Nordic Web Team är färdig. Det har visat intresse för att lösa detta och det respekterar vi.
Förtydligande: Vi är på inga sätt några programmerare och vi kan väldigt lite om allt sånt. Vad gäller serverlösningar och olika program så är vi helt nollade. Det var sådant som vi betalade för, enligt oss.
Samma sak gäller möjliga åtgärder för att få sidan snabbare. Vi har inga sådana möjligheter tyvärr då vi inte har kunskapen in house.
Gameday.se hostas idag av ett företag som rekommenderades av NWT när vi drog igång. Vi har alltså inte bytt hosting-lösning. Det företaget vill inte jobba med de lösningarna som Jonas nämner och där står vi idag.Vad vi däremot har själva är front end-utvecklare och webbdesigner.
Nordic Web Team är inga lurendrejare. De är inte oseriösa. Vi fastnade verkligen för deras engagemang och drivkraft och min uppfattning är att den består än idag. Att de inte hade något kontor då är naturligtvis oväsentligt.
Det förändrar dock inte att slutprodukten är klart undermålig enligt oss och vi vänder oss emot att de har tagit 78000 kr för det.Till det viktigaste: Hur man förhindrar sånt här.
20-30% i förskott, lika mycket när jobbet är klart och resterande som löpande fakturering. Är det det vanligaste sättet att jobba; och ett upplägg man bör kräva i framtiden?
Hur detaljerad ska en spec vara? Vi hade grafiska skisser på alla sidor(typ product view, list view, kassa, index-sida osv) och siffror som markerade olika delar av skissen. Siffrorna kopplades till en beskrivande text om den delens funktionalitet.
Vi specificerade dock inte funktioner av typen: När man klickar på ”Lägg i varukorg” ska varan läggas i varukorgen.
Det ansåg vi vara underförstått. Samma sak att en drop-down meny ska stängas om man klickar utanför den och att allt ska fungera i de vanligaste webbläsarna.Arbetsplanen fick vi på mail av NWT där de angav att det skulle ta åtta veckor och att det var mer än tillräckligt med tid för att uppfylla specen. Inga dröjsmålsavgifter skrevs in. Borde man gjort det? Gör ni det när ni jobbar med era leverantörer/kunder?
26 februari, 2013 kl. 12:45 #160382danielanderssonDeltagare@Gameday_ 61287 wrote:
Hur man förhindrar sånt här?
Jag vet inte riktigt varför man ska betala något i förskott, om det inte handlar om ett OTROLIGT stort projekt (80k räknas inte dit). Om NWT har haft problem med struliga kunder tidigare, så är det väl upp till dem att försäkra sig om att ni kan/kommer betala?
Om dom inte lyckats leverera på 8 veckor (+- någon vecka för ev förseningar) så är det bara att gå till någon annan.
Att låta några hållas ett helt år känns otroligt konstigt.
Förstår inte heller hur NWT har mage att fortsätta ta betalt när butiken FORTFARANDE inte är helt fungerande. Att skylla på att man håller på att starta upp fungerar inte riktigt i mina ögon. Kunde man inte slutföra uppdraget så borde man aldrig tagit sig an det.
26 februari, 2013 kl. 13:45 #160383JoelDeltagareJag ställer mig bakom lunarmys och tycker att hela genomförandet verkar aningen tveksamt och grymt oseriöst.
Vi anlitade ett företag att bygga vår webbshop från scratch och det tog under 3 månader och dagligen återkoppling i form av visade framsteg. Det är grymt viktigt att kunna påpeka eventuella brister eftersom arbetet fortskrider och inte först efter avslutad projekttid.
Anlitar man ett svenskt företag så tar man väl förgivet att de inte outsourcar proejktet vidare till en rumänsk programmerare. Det hade ni kunnat göra själv. Om man tittar på projektets kostnad så har ni ju betalat för en svensk programmerare (eller ett par…).
26 februari, 2013 kl. 14:18 #160385PalMikDeltagareVad är ”custom” delen i projektet?
För 78000kr borde det förstås att inte allt görs på plats i sthlm (ca 100h fixar man knappt en standardlösning på även om det är möjligt med lite tur). Var arbetet görs spelar väll ingen roll sålänge man levererar vad som avtalats, där verkar det ju gått snett dock.
Alla som upphandlat IT-tjänster vet ju att desto mer icke standard något är desto större är risken att kostnaderna springer iväg.
Hoppas det löser sig och trist forumet används som en hävstång.
26 februari, 2013 kl. 21:28 #160400PrixDeltagare@PalMik 61292 wrote:
Vad är ”custom” delen i projektet?
För 78000kr borde det förstås att inte allt görs på plats i sthlm (ca 100h fixar man knappt en standardlösning på även om det är möjligt med lite tur). Var arbetet görs spelar väll ingen roll sålänge man levererar vad som avtalats, där verkar det ju gått snett dock.
Alla som upphandlat IT-tjänster vet ju att desto mer icke standard något är desto större är risken att kostnaderna springer iväg.
Hoppas det löser sig och trist forumet används som en hävstång.
Kan mycket väl framgå av ett avtal vem som utför vad. Anlitar jag en programmerare, designer eller liknande så förutser man naturligtvis att denne utför arbetet som den tagit på sig. Tänk dig själv om du letar efter en bra kock till din fest och när du hittar och anlitar honom så kommer maten först dagen efter och det visar sig att någon annan lagat maten? Vill man ha denna typen av tjänst så anlitar man då en medlare/förmedlare som letar rätt på en som kan designa och sköter ev. språkproblem.
Forumet används för att uppmärksamma andra.
Det som jag ser som dumt är att man verkar ha fortsatt betala utan förväntade resultat. Kan man inte heller slutföra uppdraget inom angiven tid, och detta finns i avtalat, så har du som köpare rätt att dra dig ur.
27 februari, 2013 kl. 07:48 #160423PalMikDeltagare@Prix 61309 wrote:
Kan mycket väl framgå av ett avtal vem som utför vad. Anlitar jag en programmerare, designer eller liknande så förutser man naturligtvis att denne utför arbetet som den tagit på sig. Tänk dig själv om du letar efter en bra kock till din fest och när du hittar och anlitar honom så kommer maten först dagen efter och det visar sig att någon annan lagat maten? Vill man ha denna typen av tjänst så anlitar man då en medlare/förmedlare som letar rätt på en som kan designa och sköter ev. språkproblem.
Självklart kan det framgå av ett avtal att ”Erik” gör xyz, särskilt om man tar betalt per timma. Anlitar man däremot företag abc bestående av säg tre personer för att göra ett projekt enligt kravspec så är det imho upp till företaget att bestämma utförande och ta in extern kompetens när det behövs om inget annat specifikt avtalats. Alla större konsultbolag är i praktiken ”förmedlare” om man vill uttrycka sig så.
Detta blev ot, jag menar bara problemet är inte att man anlitar en Rumän att hjälpa till utan att man p.g.a. brist på tid eller kunskap sätter en oprövad person att leverera något man inte vet om denne kan leverera.
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet” är stängt för nya svar.