Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Så dyrt google adwords!
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2014 kl. 08:41 #101285BlingersDeltagare
Jag har altid använt facebook som marknadsföring men fått inte så mycket försäljning. Då började jag pröva adwords, bara 50SEK dagsbudget, har låtit google automatiskt sätta in högst kostnad per klick, visade det att vara mer än 14 SEK per ena klick! Så himlat dyrt! Man får aldrig vara lönsam på det sättet. Hur kan de andra satsa så dyrt word?
Har försökt göra mer speciellt key words, då finns det ’för låg sökvolym’. Jag har inte bred sortiment som kan koppla till olika key words. Vet inte vad kan man göra?
Jag skulle vara tacksam att få tips om detta? Alla tipsen är välkomna.
Tack i förväg!23 januari, 2014 kl. 11:13 #172246bslaskDeltagareBeroende på vad man vill synas för kostar det. Jag skulle tro att mobilskal/tillbehör är en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns, det driver upp klick kostnaden.
Jag tror ”lösningen” är dessvärre att ha bredare och framför allt försöka hitta ett mer unikt sortiment.23 januari, 2014 kl. 11:22 #172249MaWeMagnusDeltagareAdWords fungerar enligt budgivningsmetod och jag har nu ingen direkt koll på hur konkurrensen ligger till i Sverige men jag antar att konkurrensen är rätt hög där inom just sökorden iPhoneskal. Automatiska budgivning kan också vara lite lurig när du har så pass låg dagsbudget, det enda sättet att på riktigt få veta vad du ska ha för bud är att testa sig till fram. Det är också viktigt att ha follow-up med Ad-Words och följa med hur budgivning går. CPC påverkas också av hur relevant din annons är för just det sökordet, t.ex. har du ett irrelevant sökord till din annons är budet mycket högre.
Det finns många inställningar och saker att tänka på när man börjar göra AdWords reklamer. Man kan välja om man vill göra allting själv eller om man vill använda sig av en reklambyrå som ska göra annonserna åt en. Vill du göra allt själv rekommenderar jag att du tittar igenom några tips och råd när man ska börja göra annonser, så sparar du nog mycket pengar. Det är lätt att göra en AdWords annons, det är däremot svårare att optimera den och få dina AdWords kampanjer att vara lönsam, speciellt i början.
23 januari, 2014 kl. 18:24 #172268BlingersDeltagareTack för tipsen! Det är tufft.
Jag förstår att mobilskal är på heta konkurrensen men förstår inte googles automatiskt rekommendation om CPC. Jag tror inte att någon skulle satsa på mer än 10 kr för ena klick. Det låter orimlig, eller hur?
Tror att marknadföring och konvertering är det hårdaste för ehandel…
24 januari, 2014 kl. 06:52 #172283DanielLidenDeltagareMin erfarenhet efter ha satsat hårt på Adwords under en längre tid är att om man har en konkurrensutsatt bransch så skall man lägga sina marknadsföringspengar på andra ställen.
24 januari, 2014 kl. 07:22 #172286bslaskDeltagare10kr/klick är ju givetvis helt orimligt om man säljer en produkt som kostar 49kr. Säljer man något för 1049kr så är det ju lite annorlunda. Men som skrivet ovan, det är bara att prova sig fram i olika marknadsföringskanaler och se vad som passar bäst
24 januari, 2014 kl. 07:36 #172287FredrikGustDeltagareFör att lyckas bra med Adwords kan man få lägga en hel del kraft på att landa besökaren på rätt sida och göra det bortom allt tvivel uppenbart precis vad man vill att besökaren ska göra för att bli kund här. Den som konverterar 5% av sina besökare på en annons har ju ett betydligt bättre utgångsläge att lyckas med Adwords än den som konverterar 0,5%. Med en tia i klickkostnad blir det ju 2000kr/försäljning på 0,5% och 200kr/försäljning för 5%.
Det säger ju mig att man på landningssidan man skickar besökaren till dessutom måste vara grymt skicklig på att sälja på denna besökare fler och betydligt dyrare produkter också.
Olika branscher – olika förutsättningar – olika resultat.
EDIT: Råkade räkna fel på det första priset där man ju behöver 200 besök för en försäljning.
24 januari, 2014 kl. 08:02 #172289Runns.seDeltagareAdwords är ett bottenlöst hål som kräver tid och pengar.
Jag lägger runt 1-4h per dag med att kolla sökord och allmänt fixa.
Är riktigt nöjd med en annonsgrupp där konverteringarna kostar ca 30kr/st.24 januari, 2014 kl. 08:28 #172292ParvelitoDeltagareDet finns gott om så kallade märkesskal som säljs till rent hiskeliga priser i förhållande till nonameskal. De kostar inte nämnvärt mer att tillverka, men förpackningen brukar vara påkostad. Säljer man skal för 299kr som kostar 10kr att tillverka så har man råd med rätt höga klickpriser.
24 januari, 2014 kl. 08:40 #172293MaWeMagnusDeltagare@Blingers 74379 wrote:
Tack för tipsen! Det är tufft.
Jag förstår att mobilskal är på heta konkurrensen men förstår inte googles automatiskt rekommendation om CPC. Jag tror inte att någon skulle satsa på mer än 10 kr för ena klick. Det låter orimlig, eller hur?
Tror att marknadföring och konvertering är det hårdaste för ehandel…
Som bslask redan skrev så handlar det förstås mycket om vad din produkt kostnad, eller egentligen vad du har för vinst på en såld vara. Googles automatiska CPC rekommendation är nog smart, men inte så pass smart så att den kan räkna ut att du har billiga varor. Det är mer uträknat så att du ska få bästa möjliga spridning på din kampanj. Men har man låg dagsbudget och hög konkurrens så blir det nog varken någon större trafik eller försäljning.
Allt blir svårare i en hårt konkurrensutsatt bransch. SEO blir svårare eftersom större konkurrenter har mera trafik -> de får bättre ranking i Google -> bättre försäljning -> mer pengar att lägga på marknadsföring -> de kör över de mindre företagen. Darwinism i allra högsta grad alltså.
Lösningen på detta är nog att försöka hitta din egen nisch, och framförallt tänka på att sälja din nisch och inte allmänt sälja telefonskal. Nu kommer vi dock off-topic från AdWords och kommer istället in på affärsidé, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Du måste ge kunderna en orsak till varför de ska köpa från dig istället från en större och framförallt en mer bekant konkurrent för kunden. Specifikare nisch -> lägre konkurrens – > billigare CPC -> lättare SEO eftersom inte lika många konkurrerar inom just de sökorden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.