Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande revisionsplikten slopas från 1 nov 2010

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #109563
    sailorcap
    Deltagare

    Överväger ni att göra bokslut själva nu?

    #109564
    Dan
    Deltagare

    Revisionen av aktiebolag är ett skämt och helt meningslös för alla som inte fuskar.

    Det är att slänga 10.000 kr om året eller mer rakt in i brasan för alla seriösa företagare.

    Min redovisningskonsult sätter sig med min revisor en gång om året och presenterar allt för honom precis som han vill se det. Han säger “okej det var ju bra” och sen får jag en faktura på 10 papp. Det är ett skämt.

    Att göra bokslut själv är dock ingen hit och det är inte det revisorer gör heller, de granskar bara boksluten. Min redovisningskonsult lägger totalt 10-20 timmar på ett bokslut inklusive dialogen med revisorn.

    Att göra bokslut är dock ett helvete så det tänker jag inte göra själv, men att ha någon som granskar min redovisningskonsult för 10 papp är inte intressant om det inte påverkar mig negativt på andra sätt.

    #109583
    Bjorn
    Deltagare

    Håller med! Finns väll få som har så bra timpenning och där man inte har något val. Äntligen säger jag bara.

    #109585
    michael
    Deltagare

    @Björn 4780 wrote:

    Håller med! Finns väll få som har så bra timpenning och där man inte har något val. Äntligen säger jag bara.

    Det är väl inte för inte som revisorer kallas för Sveriges största skyddade verkstad :) Synd att de satte kravet för att slippa betala för en underskrift så himla lågt! Om man satt upp summan iafall till 20millar+ så kanske revisorerna fått lite blåslampa där bak så de faktiskt börjat få göra skäl för sina fakturor.

    #109959
    timmy
    Medlem

    Har en liten fundering. Om jag startar ett AB nu innebär det att jag inte kommer behöva en revisor på kommande bokslut (Maj 2011?) eller gäller det bara om jag startar efter 1 November?

    #110123
    Mony
    Deltagare

    Ett förslag än så länge
    Regeringen har lämnat ett förslag som innebär att små företag ska kunna välja att inte ha revisor. Förslaget har ännu inte behandlats i riksdagen. Flera saker är därför inte klara.

    …Det är tidigast under det räkenskapsår som börjar efter den 31 oktober 2010 som ett aktiebolag kan ta bort sin revisor. Företaget ska då på en och samma bolagsstämma besluta att ändra bolagsordningen och att uppdraget för revisorn ska upphöra. Ändringarna måste sedan anmälas och registreras hos Bolagsverket.

    Om förslaget att avskaffa revisionsplikten – Bolagsverket

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.