Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Returhantering
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 6 månader sedan av Jonkejober.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2019 kl. 10:38 #105055JonkejoberDeltagare
Hej,
Hur hanterar ni era returer?
Vi erbjuder våra kunder att antingen använda vår returetikett till faktiskt fraktkostnad, normalt sett mellan 69-99kr, capriset anger vi även i returinstruktionerna och sedan drar vi av kostnaden från returen när vi krediterar.
Alternativ två är att de kan skicka själva. Vi är då tydliga med att sändningen inte får hamna på utlämnningsställe då vi inte hämtar dessa och att de ska kontrollera detta innan de skickar då det kommer innebära att den går i retur och de får stå för alla dessa kostnader.
Anledningen till att vi erbjuder alternativ två är för att kunder gärna påpekar att de minsann kan skicka i ett brev med frimärken för 14kr eller liknande. De får de gärna göra då vi inte har något problem med detta men då får de även stå för ”risken”.
Detta fungerar oftast väldigt bra men vi har dock en del som skickar returen i paket med frimärken. Dessa hamnar oftast på utlämningsställe eller att de skickar rek, dessa hamnar ju per automatik hos utlämningsställe för att vi måste kvittera ut dem. Vi kan omöjligt ha personal som åker runt till alla utlämningsställen i kommunen och hämtar paket (de kommer ju även till olika ställen).
Vi ser egentligen inte att vi har något ansvar här då vi inte har fått returen men samtidigt skapar det bara arga kunder.
Hur hanterar ni detta?
13 maj, 2019 kl. 05:48 #186384Stefan72DeltagareJag tror nog mer på endast ett alternativ och att du subventionerar returkostnaden lite och kanske tar 50kr eller nåt sånt.
Jag har ju aldrig nå returer på det viset men jag skulle bara ha ett alternativ och endast ihop med kontakt och att det blir ett returärende. Då skickar man en fraktsedel och tar resten som vanligt. Skulle aldrig acceptera returer som bara kommer och typ vart som helst och kanske försvinner osv osv.13 maj, 2019 kl. 16:34 #186390JonkejoberDeltagareSjälvklart måste kunden kontakta oss först och även ange ordernr.
Det vi erbjuder är egentligen bara ett alternativt transportsätt. Att de kan skicka själva. Vi har mestadels upplevt detta som positivt (den fria viljan, kunden får bestämma själv) men det blir som sagt vissa problem med de som inte läser ordentligt.
14 maj, 2019 kl. 06:06 #186391Stefan72Deltagarejo men hur mycket ska kunden få välja då och vem gynnar det? Personligen har jag inga som helst problem med att returnera artiklar med medföljande fraktsedel eller den man får vid kontakt. Det bäddar ju bara för en massa problem om de får skicka som de vill som du redan märkt. Då får du ju vända den nytta du anser att det har mot de ev paket som försvinner och kanske måste hämtas nånstans. Tycker du det sistnämnda är ohållbart, ja då kanske du får tänka om.
17 maj, 2019 kl. 11:22 #186402Mikael JensenDeltagareVi skickar med en returetikett. Om allt som kunden beställde skickas tillbaka tar vi inget för returen. Om en del av beställningen returneras lägger vi på 60:-. Om paketet inte hämtas ut lägger vi på en administrationsavgift som totalt gör 150:-.
17 maj, 2019 kl. 19:08 #186407JonkejoberDeltagareFast vi är inte intresserade av att erbjuda någon fri eller subventionerad retur och känner inte heller att vi behöver det ur konkurrenssynpunkt.
Innan tillät vi bara att skicka med vår returetikett men då fick vi sura kunder som beställt något för 150kr och fick betala 69kr i returavgift.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.