Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Returer – frakt?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Doris1.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2010 kl. 10:20 #94654sailorcapDeltagare
Hur många procent av era order skickar kunden i retur?
Återbetalar ni hela beloppet kunden har betalt (dvs inkl frakt och fakturaavgift t.ex) eller enbart det kunden har betalt för själva varorna?
19 juni, 2010 kl. 10:31 #111964fridsallsDeltagareVäldigt få av våra kunder som returnerar.
De få gånger vi får returer gäller att byte kan ske mot andra varor, tillgodo eller beloppet återbetalas mot en returavgift på 10% av varuvärdet. Returfrakten står kund för, vid ev reklamation skickar vi kund en returetikett.
19 juni, 2010 kl. 11:06 #111967ParvelitoDeltagareJag tror jag har en retur per 1000 ordrar eller något sådant. Är det inom 2 veckor återbetalas varans pris + frakt. Är det mer än två veckor återbetalas endast varans pris. (Har hänt någon gång då någon köpte en present som inte alls passade).
Vid reklamationer så tar vi sällan tillbaka varan eftersom fraktkostnaden och vår hantering för att i vår tur få den utbytt är dyrare än varans värde. Vid de få fall vi gör det, betalar vi så klart returfrakten.
19 juni, 2010 kl. 11:06 #111968MrFalkDeltagareVi har inte många returer, vi försöker alltid att hitta ett sätt att få kunden nöjd.
Om det skulle vara så att kunden absolut inte vill ha produkten så återbetalar vi hela beloppet och står för returfrakten.
19 juni, 2010 kl. 11:14 #111969LastbrygganDeltagareHur många procent av era order skickar kunden i retur?
Det är inte ens 1% som returnerar sina beställningar.
Återbetalar ni hela beloppet kunden har betalt (dvs inkl frakt och fakturaavgift t.ex) eller enbart det kunden har betalt för själva varorna?
Vi följer de regler som SDh har och det innebär att vi är skyldiga att återbetala hela ordervärdet och inte bara varuvärdet.
Ibland kan det kännas lite surt då en fakturakund skickat tillbaka hela ordern och vi faktiskt gör en änu större ekonomisk furlust på ordern. Vi ”försvårar” det däremot lite för kunden då vi kräver att fakturan skall betalas i sin helhet till Klarna och att vi sedan återbetala hela ordervärdet.
Detsamma gäller vid PF, kunden måste lösa ut ordern och skicka tillbaka det för att vi skall återbetala ordern.
19 juni, 2010 kl. 11:22 #111970fridsallsDeltagareLastbryggan, så ni betalar även ut postförskott avgiften?
19 juni, 2010 kl. 11:58 #111972LastbrygganDeltagare@fridsalls.com 7424 wrote:
Lastbryggan, så ni betalar även ut postförskott avgiften?
Ja, vi återbetalar hela ordervärdet inkl. pf-avgifen.
(Vi specificerar den den inte på ordern utan frakten inkluderar även pf-avgiften)15 juli, 2010 kl. 12:11 #112688Doris1DeltagareSäljer man kläder via internet så kommer du upp i helt andra siffror än vad som står här. Returer kan vara ett stort problem för vissa typer av e-handel. Även om man har måttabeller och bra produkter så kommer returer. Ca 30% kommer tillbaka pgr av fel storlek.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.