Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Retur för produkter som måttbeställts.
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2013 kl. 19:10 #100560HakanBrakanDeltagare
Vilka regler gäller för produkter som kapats eller beställts efter kundens önskemål.
I vårt fall rör det följande varor:
Kabel, slang och rör som är måttbeställda av kund.
Produkter som är specialbeställda från leverantör som normalt inte ingår i vårt ordinarie sortiment.Kan man avsäga sig kravet att ta emot dessa returer eller acceptera returer med ett prisavdrag?
/Håkan
31 augusti, 2013 kl. 20:53 #167293Fru BadDeltagareHar sett flera ställen att måttbeställda inte kan returneras. (kolla andra web butiker där man måttbeställar grejer)
31 augusti, 2013 kl. 20:54 #16729431 augusti, 2013 kl. 21:08 #167295HakanBrakanDeltagareTackar för snabba svar. Det verkar vara helt okej att skriva in undantag i returrätten.
1 september, 2013 kl. 05:46 #167300AlldoGäst”5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål, eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.”
Vi har ett fåtal kunder som ”tänker fel” när de beställer, och tyvärr inte kan använda sina varor. Oerhört tråkigt och beklagligt. Det händer därför att vi rabatterar ett nytt köp, eller försöker jobba fram en annan lösning eller anpassning för kunden. Gemensamt för alla kunder är dock att de (hittills) är fullt medvetna om att de inte kan ångra sitt köp rakt av.
1 september, 2013 kl. 19:36 #167317PlastskivorDeltagare”Produkter som är specialbeställda från leverantör som normalt inte ingår i vårt ordinarie sortiment.” ..är nog knappast (ensamt) något giltigt skäl att kunna avtala bort ångerrätten vid distanshandel b2c.
Exempel: Producent X tillverkar vita, gula och blå kepsar varav svenske ehandlaren Y saluför vita och blå i ordinarie sortiment. Konsument Z frågar Y om han inte kan få kepsen i gult? varvid Y säljer en gul keps till Z som han tar hem från X trots att det innebär extra hemtagningskostnader etc.
Jag tror då inte att det skulle hålla rättsligt som skäl för att avtala bort ångerrätten.
Däremot om han hade tagit en vit keps och färgat den gul så hade det varit ok.
5 september, 2013 kl. 07:43 #167466Fru BadDeltagareHandlar lite om service också.
Till exempel sladdar kan ju säljas vidare efter en retur, medan en handduk med personligt monogram kan bli svårt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.