Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Retur av varor utan returrätt

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97661
    MickeB
    Deltagare

    Hur hanterar ni kunder som, utan att först kontakta er, returnerat varor som det inte finns returrätt på och som inte går att sälja vidare?

    #139429
    Gustav
    Deltagare

    Det finns inget lagkrav som säger att kunden måste fylla i en retursedel eller kontakta säljaren via mail eller telefon, innan han/hon returnerar varan. Så om kunden har kontaktat dig innan, eller inte, hör egentligen inte till saken.

    Men om kunden har returnerat en vara som inte omfattas av ångerrätten i konsumentköplagen, så får du kontakta kunden och säga som det är.

    Vi får ganska många av den här typen av returer på underkläder. Provade underkläder omfattas nämligen inte av ångerrätten, enligt konsumentköplagen.
    Vi hanterar det olika från fall till fall. I de flesta fall så brukar vi acceptera returen (även om det innebär en förlust för oss själva). Men om kunden är ett riktigt ägg, så står vi på oss och hänvisar till konsumentköplagen och våra leveransvillkor. Vi har inga exakta rutiner, utan en trevlig och vettig kund får helt enkelt bättre service än den som beter sig som en idiot. Det beror på att vi värdesätter trevliga och vettiga kunder mer, än idioter. För det avgörande är ju vad du värderar kunden till. Är kunden mer värd än varorna i returen, så är det bättre att förlora varorna, än att förlora kunden. Men en kund som avsiktligen skiter i lag och leveransvillkor, är sällan värd så mycket.

    #139436
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nu är detta väldigt ovanligt men om en kund skickar in en vara som dom vill ha pengarna tillbaka på eller som är sönder eller liknande och INTE skickar med information i kartongen så är det rätt kört för kunden tills dom kontaktat oss.

    Men annars utöver en självklar information om varför man skickat tillbaka produkten (byte eller annat) så ”kräver” vi inte mycket…

    @MickeB 38087 wrote:

    Hur hanterar ni kunder som, utan att först kontakta er, returnerat varor som det inte finns returrätt på och som inte går att sälja vidare?

    #139438
    MickeB
    Deltagare

    @Jimmy Öström 38101 wrote:

    Men annars utöver en självklar information om varför man skickat tillbaka produkten (byte eller annat) så ”kräver” vi inte mycket…

    Inte vi heller. Problemet är kunder som returnerar utan att knappt ange vem de är och dessutom så sent att vi får straffavgift från företaget som hanterar våra fakturor. Är det då dessutom inte ens returrätt på varan, så börjar man fundera lite på om det möjligen finns något smidigare sätt att hantera det.

    #139439
    nobynator
    Deltagare

    Finns det någon lista som visar VILKA varor inte har returrätt?

    #139440
    MickeB
    Deltagare

    @nobynator 38104 wrote:

    Finns det någon lista som visar VILKA varor inte har returrätt?

    Du har rätt att ångra dig – Konsument Europa

    Scrolla längst ned.

    #139443
    JohanK
    Deltagare

    Ta inte emot paket som du inte väntar på

    #139448
    Gustav
    Deltagare

    @JohanK 38108 wrote:

    Ta inte emot paket som du inte väntar på

    Du måste väl skämta? Det blir ju omöjligt att erbjuda en fungerande kundtjänst om du ignorerar delar av postgången till ditt företag. Att vägra ta emot ett paket, pga okänt innehåll är ju som att inte öppna brev med okänt innehåll. Du kan inte bedriva en näringsverksamhet på det viset. Dessutom kan det vara direkt olagligt, pga konsumentköplagen.

    Jag blir också grymt irriterad på kunder som bara slänger ner prylarna i en kartong och skickar dem till första bästa adress som de hittar på webbsidan, utan att kontakta kundtjänst först. Men det är ju en situation som man måste hantera, även om man inte gillar den.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.