Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Retargeting/återannonsering
Etiketter: onlinereklam, retargeting
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Carl.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2012 kl. 09:02 #150512DannyDeltagare
@Marsun 50218 wrote:
Hej Danny,
Siffrorna ser bra ut tycker jag, men jag har några ytterligare frågor:
- Var detta bara retargeting?
- Är konverteringsgraden bara på klick eller räknas även iSales/ViewThru in i den här siffran?
- Har du räknat ut din ROI dvs vad kampanjen kostade i jämförelse med vad din försäljning var på konverteringar som kom efter klick?
1. Ja
2. Både klick och View
3. Inte hunnit så långt ännu men det kommer jag definitivt göra innan vi bestämmer oss för hur vi fortsätter jobba i framtiden..17 augusti, 2012 kl. 12:30 #150521BannerBosseDeltagare@Marsun 50125 wrote:
Hur stor du behöver vara beror på vem du väljer som leverantör antar jag. Så om jag begränsar mig till Criteo och det vi levererar så har vi några kriterier vi vill ha på plats för att det ska bli bra för alla parter:
- Vi vill implementera taggar på siten
- Du levererar feed (XML/CSV) på fullständigt produktsortiment, med priser och bilder mm
- Du har cirka 100.000 unika besökare per månad eller mer
Uppfyller du dessa krav/önskemål så kan vi leverera bra åt dig.
Saken är den att ju högre unikt besökarantal en kund har, ju enklare är det för annonsleverantören att leverera visningar.
Anledningen till att vissa retargeting-aktörer(leverantörer) vill att man minst ska ha 100 000 unika besökare/månad är
för att det ökar annonsleverantörens chans att kunna leverera visningar i så höggrad som möjligt inom sitt egna nätverk av sajter.
Om man inte har en tillräcklig bredd (antal stora sajter i sitt nätverk) så blir det svårare för leverantören att kunna hitta och nå ut till de
specifika besökare kunde vill återannonsera mot, vilket också innebär att effekten uteblir samtidigt som annonsleverantören inte kan ta betalt.Ju fler unika besökare kundens sajt har, dessto enklare är
det för leverantören att kunna leverera visningar(och ta betalt) trots att man har färre stora räckvidds-sajter i sitt nätverk.
Chansen att nå ut med en annons/visning(och ta betalt) ökar helt enkelt, ju fler unika besökare kunden har i och
med att chansen är större att besökarna surfar runt inom annonsleverantörens egna nätverk av sajter.Om man har en tillräcklig bredd i sitt nätverk av sajter(möjlighet att nå många människor-räckviddssajter),
så har det unika besökarantalet inte samma betydelse i och med att man har lättare att nå ut till kundens besökare, vilket innebär att man kan tillgodose mindre aktörer utan ett krav på 100 000 unika besökare/månad.Skål!
17 augusti, 2012 kl. 12:42 #150522MarsunDeltagare@Danny 50219 wrote:
1. Ja
2. Både klick och View
3. Inte hunnit så långt ännu men det kommer jag definitivt göra innan vi bestämmer oss för hur vi fortsätter jobba i framtiden..Får jag rekommendera att du utvärderar din kampanj bara på klickbasis dvs bara tar hänsyn till de konverteringar som kommit som följd av klick? Generellt är det inte bra för annonsören att ta med post-view konverteringar i beräkningen när det gäller retargeting eftersom nätverket enkelt kan lägga en ”visning” per unik och dag så säkerställer de att det ser ut som att en massa konverteringar kommit från dem.
17 augusti, 2012 kl. 12:47 #150523MarsunDeltagare@BannerBosse 50228 wrote:
Saken är den att ju högre unikt besökarantal en kund har, ju enklare är det för annonsleverantören att leverera visningar.
Anledningen till att vissa retargeting-aktörer(leverantörer) vill att man minst ska ha 100 000 unika besökare/månad är
för att det ökar annonsleverantörens chans att kunna leverera visningar i så höggrad som möjligt inom sitt egna nätverk av sajter.
Om man inte har en tillräcklig bredd (antal stora sajter i sitt nätverk) så blir det svårare för leverantören att kunna hitta och nå ut till de
specifika besökare kunde vill återannonsera mot, vilket också innebär att effekten uteblir samtidigt som annonsleverantören inte kan ta betalt.Ju fler unika besökare kundens sajt har, dessto enklare är
det för leverantören att kunna leverera visningar(och ta betalt) trots att man har färre stora räckvidds-sajter i sitt nätverk.
Chansen att nå ut med en annons/visning(och ta betalt) ökar helt enkelt, ju fler unika besökare kunden har i och
med att chansen är större att besökarna surfar runt inom annonsleverantörens egna nätverk av sajter.Om man har en tillräcklig bredd i sitt nätverk av sajter(möjlighet att nå många människor-räckviddssajter),
så har det unika besökarantalet inte samma betydelse i och med att man har lättare att nå ut till kundens besökare, vilket innebär att man kan tillgodose mindre aktörer utan ett krav på 100 000 unika besökare/månad.Skål!
I princip håller jag med dig, så är det. Men det är svårt att vara så generell i sina påståenden, alla aktörer har ju sin affärsidé och sitt upplägg. I Criteo’s fall så handlar det om att vi jobbar med dynamiska annonsvisningar inte bara baserat på de enskilda produkter som konsumenten tittar på utan också baserat på andra relevanta produkter konsumenter köpt, dvs rekommenderade produkter. För att dessa rekommendationer ska bli bra, dvs bli så pass relevanta att de driver klick och konverteringar, så måste vissa mängder data gå igenom systemet. Därav kravet på 100 000 unika per månad.
Trevlig helg!
17 augusti, 2012 kl. 14:27 #150532MikAspDeltagareVi jobbar med remarketing med både Google (del av adsense ) samt annan 3:e parts produkt. Google har vi bra erfarenheter kring högre eller minst lika bra conversion som adwords. Med 3:e parts produkt har vi inte börjat ännu men kommer bli viktig del av vår verksamhet. Kan återkomma så fort vi testat.
19 oktober, 2012 kl. 15:12 #154136MarsunDeltagare@MikAsp 50240 wrote:
Vi jobbar med remarketing med både Google (del av adsense ) samt annan 3:e parts produkt. Google har vi bra erfarenheter kring högre eller minst lika bra conversion som adwords. Med 3:e parts produkt har vi inte börjat ännu men kommer bli viktig del av vår verksamhet. Kan återkomma så fort vi testat.
Hur gick det? Vore väldigt intressant att veta.
10 december, 2012 kl. 11:08 #156905CarlDeltagare@Parvelito 50117 wrote:
Jag är övertygad om att det fungerar, jag fick lov att installera Adblock på min frus dator för att det fungerade för bra (blev dyrt ) Hur stor som ehandlare behöver man vara för att det skall vara idé att köra detta? Och vad kostar det på ett ungefär?
Tips: Du kan utesluta IP ur visningar på Google AdWords kontrollpanel.
10 december, 2012 kl. 13:50 #156921CarlDeltagare@Marsun 50230 wrote:
I princip håller jag med dig, så är det. Men det är svårt att vara så generell i sina påståenden, alla aktörer har ju sin affärsidé och sitt upplägg. I Criteo’s fall så handlar det om att vi jobbar med dynamiska annonsvisningar inte bara baserat på de enskilda produkter som konsumenten tittar på utan också baserat på andra relevanta produkter konsumenter köpt, dvs rekommenderade produkter. För att dessa rekommendationer ska bli bra, dvs bli så pass relevanta att de driver klick och konverteringar, så måste vissa mängder data gå igenom systemet. Därav kravet på 100 000 unika per månad.
Trevlig helg!
Sen ska man väl också tillägga att det inte alltid är aktuellt för en annonsör att jobba med just den (för övrigt eminenta) tjänst som Criteo tillhandahåller, dvs retargeting med dynamiskt annonsinnehåll.
GDN (Googles egna display-nätverk) räcker hur långt som helst om man inte har ett alltför stort produktutbud, eftersom att man manuellt kan knacka ihop ett tiotal retargeting-annonsgrupper utan att känna att all tid går åt till detta.
Det viktiga är väl att först definiera målet för retargeting-kampanjerna (vill man inspirera besökare som redan blivit kund att handla mer? Vill man att kund som bouncat vid utcheckning att återkomma och slutföra köp? Vill man att besökare som blev kund skall skriva upp sig för nyhetsbrev? Osv..) och sedan börja bygga.Sen har man ju en minst lika intressant del av retargeting som handlar om branding, vilket har en enormt stor potential och då särskilt för verksamheter som är nischade och/eller inte har den största budgeten. Varför? Jo för att du spenderar dina pengar på att visa ditt varumärke med en affinitet som inte finns i andra exponeringssammanhang. Kontentan blir ju att kunden/besökaren/personen i din målgrupp uppfattar dig som ”jättestor eftersom att du syns överallt”. (Man kan i de flesta sammanhang utgå från att medel-Svensson inte har kunskap om retargeting vilket gör att han/hon uppfattar det som att du har köpt utrymme över hela webben.)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.