Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › RESPONS på www.djurkedjan.se
- Detta ämne har 29 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av solstrale84.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2010 kl. 12:16 #94636solstrale84Deltagare
Hej!
Jag har nu haft denna webbshop i 6 månader. Utan att en endaste kund shoppat direkt genom sidan. (sålt lite på tradera etc) Jag behöver kritik, både ris och ros tack! Men framför allt, vad ska jag göra för att folk ska shoppa? Priserna är låga jämfört med konkurrenterna, så det är i alla fall inte felet!
Mvh Eva Wennman
Djurkedjan | Hund- och kattartiklar till oslagbara priser.14 juni, 2010 kl. 18:39 #111697MonyDeltagareHur många besökare har du?
Sidan ser helt ok ut och jag tror felet ligger mest i att folk helt enkelt inte hittar dit.
Läs mer om marknadsföring av din e-shop så får du massa bra tips på vad du kan göra som inte kostar skjortan
14 juni, 2010 kl. 19:21 #111702solstrale84DeltagareJa det har du nog rätt i…. Har ca 10 besök/dag Satsade lite på Adwords så igår va det uppe i 33 st! Ska läsa mer om marknadsföring av din e-shop som du tipsar om!
14 juni, 2010 kl. 20:00 #111708Katrin LundgrenDeltagareHej Eva
Kul med fler djurbutiker. Normalt är att ca 1 av 100 besökare handlar, så du behöver verkligen få upp besöksantalet.
Sedan så är det en tuff bransch du gett dig in i, och du har gott om konkurrenter eller kollegor beroende på hur du ser på saken. Viktigt är att du verkligen har klart för dig och även gör klart för dina kunder vad de vinner på att handla av dig, varför ska de handla av dig och inte av någon annan e-handel eller fysisk butik?
Du skriver att du är billigare än dina konkurrenter, men jag hittar på rak arm två produkter jag själv är betydligt billigare på, så jag tror du kanske får kika igen om du har som mål att vara billigast. En strategi jag dock inte rekommenderar då prispressarkunder är otroligt otrogna kunder.
Som sagt det jag saknar är en anledning varför jag som kund ska handla av dig, vad erbjuder du som inte butiken på hörnet gör? Försök hitta dina sellingpoints och för fram dem till kunden.
14 juni, 2010 kl. 20:09 #111711solstrale84DeltagareHej! Ja man kan ju inte va billigast på allt… men 90 % av sortimentet iaf!
Tack för dina tips – själv gillar jag din butik och har köpt många saker till min katt där…
Mvh Eva14 juni, 2010 kl. 20:25 #111712Katrin LundgrenDeltagareVisst förstår jag det, men kikar jag vidare så tycker jag inte att dina priser är låga jämfört med övriga butiker på marknaden, snarare likvärdiga, och om jag som kund kikar på en butik där det står:
”Djurkedjan är en del av Luwen Trading HB, organisationsnr 969747-1846, som fokuserar på att sälja högkvalitativa produkter till lågpriser. ”
Då förväntar jag mig lågprisbutik, och ser jag då att priserna är likvärdiga som hos andra eller till och med högre så känns det inte riktigt genomtänkt. Är jag då ute efter lågprisshopping som många djurkunder är, så skulle jag leta vidare.
så som jag ser det om jag ska ge tips
1 hitta varför kunderna ska handla hos dig och för fram det tydligt så att man inte missar det. Är er strategi lågpris så måste hela butiken andas lågpris och alla produkter verkligen vara såpass mycket billigare att kunden hajar till och tänker WOW, Superbilligt.
2 marknadsför och få fler besökare.14 juni, 2010 kl. 20:51 #111714solstrale84DeltagareHej! Okej, ja vi får fundera på det. Vi vill ju ha låga priser men ingen Outlet-butik heller.
Jag har lagt till lite varför man ska välja oss nu i alla fall. Och så får jag nog ändra ”Djurkedjan är en del av Luwen Trading HB, organisationsnr 969747-1846, som fokuserar på att sälja högkvalitativa produkter till lågpriser.” till:
”Djurkedjan är en del av Luwen Trading HB, organisationsnr 969747-1846, som fokuserar på att sälja katt- och hundartiklar.” eller ngt liknande. Fler tips tas GÄRNA emot!14 juni, 2010 kl. 20:58 #111715ParvelitoDeltagareJag tänkte vara lite mer elak, inte för att det är roligt, utan för att det behövs.
När jag klickar på din länk så kommer jag till en startsida, med en bild på en hund och en katt. Inga specialerbjudanden eller något på förstasidan, och är jag så puckad att jag har både hund och katt så blir det väldigt jobbigt att handla.
Nåväl, jag klickar på katt och möts av en lite bättre startsida. Men fortfarande inga priser, inget som lyfts fram, utan bara tråkiga kategorier. Vad sägs om ett litet ”från x kr” på varje bild i alla fall, så att man ser att ni ÄR billiga om nu det är målet?
Om man har bilder med ömsom vit, ömsom färgad bakgrund blir det jobbigt för ögat. Ta någon timme och frilägg de där bilderna med bakgrund så ser det bättre ut.
Jag väljer kattluckor, för jag är man, och gillar teknik. Det är en rätt så rörig kategori där jag kan sortera på allsköns olika kriterier. Ta bort den där sorteringen, och börja organisera så att det blir begripligt vad som hör ihop, och vad som inte gör det.
Brödtexten som beskriver produkten skulle må bra av lite formattering med fet text i rubriker och kanske en del i tabellform. Kanske rent av en guide till kattluckor och liknande där man jämför produkterna på avgörande punkter.
Och låt mig köpa saker jag vet att jag vill ha utan att klicka mig in till produkten först.
Längst ned på den sidan har någon gjort länkfarm med länkar till lite av varje. Ta bort den, för jag vill inte ha reklam för muminmuggar, en usel företagskatalog eller några smycken.
20% till ett katthem???! Vilken konsument som helst inser ju att det går att köpa den där prylen 20% billigare någon annanstans. Ha gärna en ”Stödjer Uppsala Katthem” på förstasidan, lämna gärna en donation till dem, men nöj dig med det.
Jag vill inte skapa ett konto hos er, ordna med en snabbkassa.
Katrin är inne på den viktigaste biten, nämligen vilken signal man ger till sina kunder om vad man är för ett företag. Eftersom du varit på Tradera och sålt så borde du veta vad priskonkurrens innebär, och det handlar kanske om 10-15% marginal på sådana här produkter som många säljer.
Lycka till, du borde kunna få din första order snart i alla fall.
14 juni, 2010 kl. 21:14 #111716Christoffer TyreforsDeltagareJag tycker sidan ser riktigt bra ut, men att sökrutan är under samvetesrutan tror jag är en miss. Jag själv började skriva ett inlägg om att du måste ordna en sökfunktion, men tillslut hittade min flickvän den.
Din sida är bra seo onpage, och jag ser att du börjat bygga lite länkar i kataloger osv. Jag hade fortsatt kämpa på med det och försökt få lite bloggare att skriva om din sida, kanske i utbyte mot kattsand eller liknande
Dock; de länkvänner du har är värda… 0. Ge upp dem. Kataloger är alltid skräp, så ta åtminstone de som inte kräver tillbakalänkar. Dessutom fungererar dessa (när man länkar till varandra försvinner effekt) sämre ur seo-synvinkel (och man får väl ingen trafik från dessa länkar? vem använder kataloger???). Att kataloger är skräp betyder inte att du ska strunta i dem. En länk är en länk.Om du söker på t.ex ”seo boostpack 1” och ”seo boostpack 2” så kanske du kan hitta nåt som får upp dig lite i sökresultaten.
Dock bör du försöka få bort BUTIKEN ur din titel på alla sidor. Antingen är det från ditt system och din startsida heter så eller så finns det en tanke bakom det. Om det finns en tanke så är den fel, eftersom: dels söker folk inte på ”klösträd butik” i några vettiga volymer (enligt adwords) och dels bör du isåfall ha butiken i slutet på titeln (om du inte vill hamna högt på google på just ”butiken” vilket jag inte tror).
Nummer tre är att jag tror att adwords kan göra susen för dig, om du kör smalt. Klösträd: 2900 sökningar lokalt/månad och i princip ingen konkurrens vilket borde ge väldigt låga klickpris. Alla dina varugrupper har liknande siffror, så om du satsar på dem bör du kunna få åtminstone ett par hundra besökare billigt. Ett tips är att köra ungefär 3-4 annonser för varje kampanj där du varvar texter som
* ”klösträd fraktfritt! bla bla bla” och länkar till just klösträdssidan,
* klösträd aspen – 1711;- med lite säljtext och länkar till själva produkten
* och lite andra varianter av tillvägagångssätt.om du kör dessa i några dagar ser du vilka som fått bäst klickrate (ctr) och ju högre den är, desto billigare blir klicken för dej. Har du dessutom sålt något då så vet du ju såklart vilken typ du ska använda. När du ta bort en dålig annons ersätter du alltid den med en ny, även om du tror den är dålig. Adwords reglerar själv så att de ”bästa” annonserna visas mest, men ibland blir man förvånad över hur en så ”dålig” annons presterar så otroligt bra.
Det viktigaste (i din sits) är alltså att tänka smalt när det gäller adwords. ”Djurbutik” är en fras som är rolig att ligga med på, men de som söker där kan vara ute efter så mycket annat än det du erbjuder. Kanske letar de efter telefonnummeret till sin lokala djurbutik? Du förstår.
Lite beroende på hur mycket du kan ändra i ditt ehandelssystem så tror jag (utan att ha en aning då jag är grav pälsallergiker) att du skulle få lite bättre konvertering om du istället för ”lägg i kundvagn” hade ”köp” och där köp innebär att man kommer till kassan. Intiutivt känns det för mig som att om man hittar något där man behöver/vill ha så är jag färdig där, att då aktivt leta efter en varukorg (som inte sticker ut färgmässigt – varför?!?) kan få en att ge upp – de allra flesta har flera tabbar uppe med olika webshoppar och har de valt dig får du inte göra det lätt för kunden att strunta i sitt förstaval. Vidare är ju registrering ett krav, och det är också en typisk sak som försvårar för kunden.
Men återigen, din sida är snygg, proffsig, bra texter, bra bilder och faktiskt ganska rolig att surfa runt på. Du behöver primärt trafik. Jobba hårt med seo mot gamla rävar som swecat i ett par månader, eller så köper du adwords. Om du vill ha hjälp med att hitta rätt sökord kan jag skicka över en lista på de jag hittade som verkade vettiga.
Gällande startsida med erbjudanden hit och dit; fair enough. Men i ärlighetens namn… Hur många skriver in Djurkedjan | Hund- och kattartiklar till oslagbara priser. i internet explorer, trycker på katten och impulshandlar? Ingen? Nej. Ok, vi går vidare. Hur många söker på ”djurkedja” och hamnar på er startsida? Ingen. Nej.
Vi lever 2010. När jag vill ha pizza så letar jag upp pizza, inte ett matvaruhus. När jag vill ha en bil letar jag upp en bil innan jag letar upp bilhandlaren, och inte fan är jag så dum att jag då letar upp en bilhandlare som inte har bilen jag vill ha.
Ja, vissa kommer till startsidan. Men de är inte intressanta. Kunder som kommer till det dom vill ha kommer också handla – det är intressant. Ok, några på startsidan handlar. Har du all tid i världen, satsa på båda kunderna. Annars skulle jag satsa på de som ger mest pengar för tiden du lägger ner.
Kontentan är att: satsa på dina säljsidor, för det är där folk kommer att komma in. Om dom inte kommer in på dina produktsidor (eller produktgrupper) så har du gjort fel när du skaffar besökare.
Justus
14 juni, 2010 kl. 21:14 #111717solstrale84DeltagareÅh tack, underbart!
* Priset står under bilderna , men det kanske är otydligt?
* Man behöver inte ha konto hos oss, men jag antar att det inte framgår.Nu har jag lite att ta itu med, och det ska bli med nöje!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.