Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Respons och kritik – vitdesign.se
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av andersmoldin.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2009 kl. 13:58 #93991andersmoldinDeltagare
Hej!
Jag driver sedan snart två år Vit design – Heminredning tillsammans med två gymnasiepolare. Det här är första gången någon av oss ger sig på något sådant här projekt, så det är en ganska stor grej för oss. Utan att nämna några siffror (framför allt för att jag inte är ekonomiansvarig av oss tre) kan jag säga att vi inte är direkt nöjda med försäljningen och vi vet helt enkelt inte vad vi gör fel, eller vad vi kan förbättra. Jag läste Dan Nilssons inlägg om att Trygg e-handel ökade hans konvertering med 19%. I den står det ju bl.a. att han sålt för ~500 ordrar/månad och säljer för ~180 000 kr/månad. Låt mig helt enkelt säga att vi inte riktigt är i närheten av en femtiondel av det.
Hade varit fantastiskt skönt att få lite kritik från folk som är insatta i branschen och som har lite erfarenhet sedan tidigare. Vi har haft några helsidesannonser i stora inredningsmagasin (Residence och Vårt nya hem), haft två anställda bloggare som nu blivit en och vi vacklar lite om hur vi ska göra i framtiden. Vi har synts i vår lokaltidning (Gör bara vita affärer), gjort reklam på Facebook och Hemfeber m.m. Ändå har vi inte någon större succé.
Vi har diskuterat en mängd åtgärder, t.ex. skjuta vårt sortiment mot mer exklusiva varor, göra en egen inredningstidning för att locka fler besökare och designa om hemsidan (designen är ju två år gammal), men vi är osäkra på hur vi ska fortsätta. Kommentera gärna med tips och åsikter!
Anders
13 augusti, 2009 kl. 15:08 #106700DanDeltagareFörst och främst gillar jag idén. Om den sedan funkar eller har brister är omöjligt att säga.
Dock skulle det behövas lite kompletterande info.
1. Var kommer era kunder ifrån
2. Hur ligger konverteringen. Antal unika besökare per order.
3. Hur marknadsför ni er just nu?Ett problem ni har är garanterat leveranstiderna. Antar att ni beställer från leverantör när ni får ordrar?
13 augusti, 2009 kl. 17:30 #106706andersmoldinDeltagare1. Var kommer era kunder ifrån
Geografiskt kommer de från hela Sverige och det är väldigt blandat i båda ålder och kön. Länkat utifrån är majoriteten från bloggar till vår bloggares blogg (ahem..) – Heminredning som vi byggt in i butiken. I övrigt har vi arbetat en hel del med SEO och kommer relativt högt upp där på våra nyckelprodukter samt ”vit” och ”design”.2. Hur ligger konverteringen. Antal unika besökare per order.
Jag gjorde några snabba överslagsräkningar och skulle säga att vi har ungefär 1 200-1 500 besökare per order. Inte särskilt mycket alls, men det finns väl kanske en förklaring i att många besöker bloggen och visserligen kommer in i butiken men inte kollar på produkterna. Om jag bara kollar på hur många som kollat på product_info.php, vår produktvisningssida så är det ungefär var 14:e besökare. Då skulle det istället bli ungefär 100 besökare per order. Siffror och statistik… Jag skulle gissa att sanningen ligger någonstans där emellan.3. Hur marknadsför ni er just nu?
Vår budget är våra egna pengar, och två av oss är studenter så vi har inga tillgångar att tala om. Man kan väl säga att vår bloggare är och har länge varit vår huvudsakliga marknadsföring. Hon gör att vi syns och vi får hela tiden en aktiv ström av besökare. Tidningsannonser kostar ju multum så det har vi haft två stycken och det var ett halvår sedan senast. I övrigt kan jag nog inte säga att vi marknadsför oss särskilt mycket. Att marknadsföra sig genom tidningar och andra heminredningssajter (t.ex. Hemfeber) har kostat oss mycket mer än vad vi upplevt oss få tillbaka, så där har vi nog brustit en del de senaste månaderna.Angående leveranstiderna så stämmer det att vi beställer direkt från leverantör vid order, men ofta krävs det ju och blir billigare om man beställer hem åtminstone ett b-pack, och då har vi plötsligt 5-20 exemplar av varan hemma på lager och då skickar vi alltid samma dag.
13 augusti, 2009 kl. 18:26 #106710ParvelitoDeltagareSpontant så är det svårt att sälja design på nätet om inte människor vet vad det är och tycker priset är så bra att man slår till.
Att utifrån 3-4 meningar och en inte allt för stor bild köpa en taklampa för drygt 7000kr är att kräva rätt mycket av kunden. Jag tror spontant att det kan ta någonstans mellan 15-30 minuter som kunden behöver engagera sig i att läsa om lampan, tillverkaren & designern, se bilder, kanske filmklipp etc innan HA-begäret vuxit sig starkare än prismotståndet.
Fyll på butiken med länkar till designern, till tillverkaren, till tidningsreportage där de figurerar. Fler och rörliga bilder, länkar till bloggar som berättar om produkten etc. Jag vägrar betala 7.000kr för en lampa om det inte finns mer information.
18 augusti, 2009 kl. 06:28 #106739andersmoldinDeltagareMer information och mer ha-begär-fokus låter som bra tips. Vad säger ni om besökarantal? Är det crucial med många besökare? Vi arbetar inte jätteaktivt med att få besökare till vår hemsida. Jag inbillar mig i stället att vi arbetar med lite kvalité, på att få de besökare som har stor chans att köpa något på vår sida till densamma. Men det kanske är feltänkt, vad säger ni om det?
18 augusti, 2009 kl. 07:05 #106740DanDeltagareJa, besökarantalet påverkar helt klart. På sidor som har under 100 Unika om dagen blir eventuella köpmönster helt slumpmässiga om de ens förekommer. Målet bör att ligga stadigt på 200-300 om dagen innan man kan se tydliga mönster.
Och ni har en svår nisch. Vi har samma produkter i viss mån och de säljer inte så bra på Inredning.nu heller kan jag säga
18 augusti, 2009 kl. 11:26 #106746AndreasDeltagareNågot som jag direkt fastnar på är era priser. Skulle aldrig betala dessa summor. Tror ni tar ut lite för hög vinst. Produktens köpvärde motsvarar ej dessa priser.
Sedan har ni vissa problem på er hemsida, endel produkter visas med dubbel produkttext m.m. Ger ett oseriöst intryck!
Kolla genom era prissättning samt beskrivning av produkter, så skall ni se att ni får mer folk som handlar hos er. Kan som jämförelse säga att 1 av 500 unika besökare lägger en beställning hos mig och 32% av besökarna är återkommande besökare.
När ni även har produkter som verkar rätt konkurrensutsatta har man inte råd o missa på någon punkt!
18 augusti, 2009 kl. 16:25 #106749andersmoldinDeltagareHmm, priserna vi har är satta med konkurrenters priser i åtanke och bör inte vara särskilt höga eller högre alls, i jämförelse. Har du något exempel?
Dubbla produkttexter lät allvarligt så jag har precis kollat igenom alla våra produkter utan att hitta en enda med dubbel text. Du skrev att en del var med dubbel text, så det måste vara fler än en? Kan du ge exempel? Låter inte alls bra…
Det stämmer att vårt sortiment är mycket konkurrensutsatt, och du har alldeles rätt i att vi inte får missa på såna enkla punkter.
18 augusti, 2009 kl. 16:36 #106750AndreasDeltagareVar främst möbler osv, som jag tyckte hade ett rätt högt pris. Dock vet jag inte vad de skall kosta heller, men priserna bör ligga en bit under vanliga möbelbutikspriser i alla fall tycker man.
FATBOY ORIGINAL var produkten som förra gången jag surfade in hade dubbla texter, men kanske bara jag som såg dubbelt eller nåt för nu ser de ok ut.
Tror mera på att ni kanske har fel sorts produkter då om de inte säljer. Gillar endel prylar ni har men har en nollbudget för tillfället o kastar alla pengar på företaget istället. Och så vill jag inte betala så mycket för inredning, andra vill inte kasta ut en massa pengar på delar till bilen..
Vad har ni i besökarantal per dag då? många som återkommer o kanske planerar ett inköp?
Om det är många som har samma produkter så köper även folk från konkurrenterna en hel del om inte priset då skiljer en massa o kunden har jämfört priser.
Kanske ni är för nichade helt enkelt, försök bredda produkturvalet.
Skriver ostrukturerat, men de får ni leva med…
19 augusti, 2009 kl. 16:59 #106762andersmoldinDeltagareJag tror att man kan sammanfatta det som att vi har en lite svår nisch, och nog måste försöka hitta styrkan i den för att kunna ta oss vidare. Måste nog också få upp besökarantalet…
Det är svårt, det här!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.