Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Renommésnyltning
- Detta ämne har 28 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2013 kl. 12:00 #100571TomasDeltagare
Läste just följande på facebookgruppen Svensk E-handel. Suck…
Citat
Om ni vill se lite oetisk adwordsannonsering så kolla hur inkclubägda inky annonserar om ni söker på ”www.patroner.se”
”, orka hålla på….
3 september, 2013 kl. 12:38 #167380mephisto73DeltagareTrist, men om man ske se något positivt i det så är det väl att man på Patroner.se kan vara säkra på att man gör bra ifrån sig om andra finner det värt att snylta på det viset.
3 september, 2013 kl. 12:46 #167382OlliverDeltagareDet där bör väl mer eller mindre bryta mot marknadsföringslagen eller?
3 september, 2013 kl. 13:09 #167383KrusDeltagareInget fel att göra det. Oetiskt? Ja om du frågar mig, men det är ett ”spel” som alla väljer att spela olika. Det ända som kan hindra dig att annonsera är om det är trademarked.
3 september, 2013 kl. 13:17 #167385mephisto73Deltagare@Krus 68629 wrote:
Inget fel att göra det. Oetiskt? Ja om du frågar mig, men det är ett ”spel” som alla väljer att spela olika. Det ända som kan hindra dig att annonsera är om det är trademarked.
Niklas, jag väntar på en rapport från dig
3 september, 2013 kl. 13:21 #167386MagentoDeltagare@Olliver 68628 wrote:
Det där bör väl mer eller mindre bryta mot marknadsföringslagen eller?
Nej, det är inget brott mot marknadsföringslagen. Inte Googles regler heller.
3 september, 2013 kl. 13:27 #167387OlliverDeltagareUndrar om det inte är mer än bara oetisk marknadsföring när man avsiktligt vill förväxlas med en konkurrent.
På KO står detta:
Reklamidentifiering
Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.Visst framgår det vem som står för reklamen, men förväxling är möjlig om man inte tittar noga eller för snabbt och när hela tanken med annonsen är att förväxlas så borde den ju klassas som otydlig gentemot konsument.
Ni kan säkert det bättre än jag men blev lite paff
Har inte sett sånt här innan.3 september, 2013 kl. 13:36 #167388MagentoDeltagareTror nog nyckelordet är ”associering” snarare än ”förväxling”. Men det är ju så klart knepigt om man gör länken i annonsen väldigt vilseledande. I detta fall skulle jag nog ändå säga att det är ett försök att förväxla .
3 september, 2013 kl. 13:56 #167390PrixDeltagareDet ligger helt klart till grund för att Patroner skulle kunna stämma konkurrenten. Om man läser äldre domar så har det handlat om hur man väljer att marknadsföra sig för konsumenten när det gäller adwords. Att annonsera med sökord som motsvarar en konkurrents namn är ok om annonsen då ej är att förväxla så att normalkonsumenten skulle kunna vilseledas.
I detta fallet vilseleder annonsen konsumenten och en kund kan enkelt tro att de kommit till Patroners nya sida eller något som tillhör Patroner.
3 september, 2013 kl. 14:03 #167391KrusDeltagare@Prix 68636 wrote:
Det ligger helt klart till grund för att Patroner skulle kunna stämma konkurrenten. Om man läser äldre domar så har det handlat om hur man väljer att marknadsföra sig för konsumenten när det gäller adwords. Att annonsera med sökord som motsvarar en konkurrents namn är ok om annonsen då ej är att förväxla så att normalkonsumenten skulle kunna vilseledas.
I detta fallet vilseleder annonsen konsumenten och en kund kan enkelt tro att de kommit till Patroners nya sida eller något som tillhör Patroner.
Som du ser är det inte vilseledande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.