Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Remarketing på Facebook.
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Marsun.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2013 kl. 11:14 #100731Oscar TroedsonDeltagare
Hej,
Tänkte dra igång lite Facebook retargeting-kampanjer inom kort (Google fungerar väldigt bra sedan tidigare). Någon som har erfarenheter av detta? Fallgropar att tänka på? Kommer använda tredjeparts-verktyg för att få koll på statistiken (finns ju en del olika att välja på adroll t.ex.)
11 oktober, 2013 kl. 12:01 #168943Jakob RDeltagareHej Oscar!
Kan inte Facebooks lösning så bra, men generellt så är det bra om man kan ha specifika annonser för retargeting. Alltså om du redan kör displayannonser (t ex banners) så bör du helst inte använda samma annonser för retargeting. Om du t ex har ett erbjudande i dina ordinarie annonser så kan du vässa erbjudandet ytterligare i retargetingkampanjen för att för att sänka tröskeln för den besökare som tidigare intresse för det du erbjuder (genom att tidigare varit inne på din sajt) till att ta steget att lägga en order. Så har jag sett att de stora hotellbokarsajterna jobbar. När du är inne och kollar på ett specifikt hotell på deras sajt så får du ett pris, och sen när du går in på nån av de stora tidningssajterna så dyker retargetingannonsen upp och den här gången får du ett bättre pris. Så det kan löna sig att tänka på när man bokar Thailandsresan.11 oktober, 2013 kl. 16:04 #168927Oscar TroedsonDeltagare@Jakob, tack för ditt svar. Annonserna är specifika (har du kollat en Barbour International Ladies – får du också det som annonser + lite andra Barbour jackor). Facebookannonserna kommer vi köra samma upplägg på, dock något bredare (helkategorier på skor / kläder /hushållsartiklar osv.)
Tack för tipset med priserna, gillar inte den typen av marknadsföring själv så det håller vi oss för men, ånyo tack för tipset. Återkommer, om det är av intresse, med resultat!
Allt gott,
Oscar4 november, 2013 kl. 13:08 #169632MarsunDeltagareHej Oscar,
Jag tycker du gör helt rätt som håller dig borta från rabatt träsket, det undergräver bara dina marginaler. Men i övrigt har Jakob rätt, det gäller att ha specifika annonser för remarketing/retargeting. Men det absolut viktigaste är att ha annonser som speglar vad konsumenten gjort så att innehållet blir relevant. Och då räcker det inte alltid att bara visa det de tittade på, det kan vara bättre att visa produkter som på något sätt är relaterade till det de tittade på vid första besöket – baserat på verklig konverteringsdata.Lycka till!
//Marcus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.