Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Reklammationer
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av iesus.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2012 kl. 17:59 #98479tall-womandianaDeltagare
Finns det någon här som säljer kläder och som har erfarenheter av reklammationer? Det står ju i lagen att de fel som följer en vara inom 6 mån efter köp ska tas tillbaks. Hur hård ska man vara när det gäller dragkedjor, knappar, sömmar som lossnar etc? Kunden kan ju ha varit klumpig och fastnat i något eller för hårdhänd när de öppnar ett plagg, hur ska man veta det och var går gränsen? Inte någon information finns om detta. Kan någon berätta om sina erfarenheter, tack! Vad ni betalat i ersättning eller erbjudit i kompensation o dyl.
19 juli, 2012 kl. 18:22 #148995HakanBrakanDeltagareSåhär skriver Sportamore (som säljer mycket kläder):
Reklamation
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Sportamore eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Sportamore har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Sportamore ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation, använd den medskickade retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundtjänst så skickar vi en ny). Sportamore har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt.29 juli, 2012 kl. 13:23 #149449tall-womandianaDeltagareHej och tack!
Men hur räknas tex knappar som far bort, dragkedjor som går sönder samt om en söm dras upp. Vem kan bevisa om det är ”normalt slitage”, hårdhänt förfarande eller fel i tillverkningen? Byter ni alltid ut dessa kläder eller ger ni tillbaka en viss ersättning om kunden hellre vill det?29 juli, 2012 kl. 13:32 #149450DanDeltagareInom 6 månader har du som butik bevisbördan. Efter 6 månader har konsument bevisbördan.
Kortfattat är det bara att betala och se glad ut om skadan sker inom 6 månader om du inte har mycket bra bevisning på att kund har fel.
Vid fel är det mycket bättre att ge ersättning än att kreditera hela ordern, så det är såklart att föredra om kund går med på det.
31 juli, 2012 kl. 08:49 #149525iesusDeltagareOm du skall få ett bra rykte så är det bara byta ut plagget med ett leende på läpparna men om du har förhållandevis ok leverantörer så kan du antagligen få dem att stå för kostnaden/ge kredit för det trasiga plagget eller liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.