Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamationskonflikt
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Qarillion.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2012 kl. 09:23 #98706david71Deltagare
Nu har jag bekymmer med en reklamation. Kunden har köpt en radiostyrd flygfarkost i byggsats som kunden själv monterat. Farkosten får haveri som resulterar i totalhaveri (stor och dyr sak).
Kund hävdar fabrikationsfel så misstänkt skadad del (som tros orsakat haveriet) skickas till tillverkare för koll. Tillverkare säger att det inte är något fel. Kunden rasande och hävdar att allt gjorts korrekt från kundens sida.
Kunden säger att eftersom felet anmälts innan maskinen var 3 månader så behöver kunden inte bevisa att kunden inte gjort fel. Finns det någon sanning i det? Vad menas?
Hur som helst, spontant känns det ju som att jag borde slippa ersätta detta? Eller?
31 augusti, 2012 kl. 09:34 #151230QarillionDeltagareHej.
Jag har någorlunda koll på detta iallafall. Det ligger på fabrikatörens ansvar att bevisa att det inte varit något fabrikationsfel på varan de första sex månaderna efter köp. Efter 6 månader ligger det på kundens ansvar att bevisa att det var ett fabrikationsfel.
Många leverantörer är dock snälla de första året om det inte är uppenbart missbruk och tar mer på garanti än vad dom enligt lag behöver göra. Mycket för att slippa krångel och processer.
Reklamationsrätten ligger ju på 3 år, men 2,5 år av dessa är det upp till kunden att bevisa att det är ett faktiskt fabrikationsfel.
Är dock väldigt osäker på vad som gäller när man själv monterat det, då finns det ju inga fabrikationsgarantier så kunden skulle nog behöva bevisa fabrikationsfel ifrån dag ett i ditt fall. Vad menar din kund att det är som gjort kraschen då?
Han borde ju ha någon teori om vad han anser gjort då om han säger att det är ett fabrikationsfel?
Vid närmre eftertanke.. Kontakta konsumentverket.
Konsumentverket/KO | Box 48, 651 02 Karlstad | Tel 0771-42 33 00 | Fax 054-19 41 95 |
31 augusti, 2012 kl. 12:23 #151240PrixDeltagareKonsumentverket kan du inte kontakta, de är bara till för och hjälper konsumenter, och de är delvis partiska.
Vad som gäller i ditt fall är svårt. Kunden kan ju skicka tillbaka hela saken och ni skickar till leverantör för lagning eller genomgång av vad som orsakat felet. Där bör ni få svar?
Sedan vad säger dina villkor kring reklamationer för köp. Står det tydligt att fel montering/användning av produkten ger ej rätt till reklamation?
31 augusti, 2012 kl. 13:02 #151243SkalHuset.seDeltagare@Prix 51023 wrote:
Konsumentverket kan du inte kontakta, de är bara till för och hjälper konsumenter, och de är delvis partiska.
Däremot kan du ringa till en konsumentvägledare, de hjälper både konsumenter och handlare!
Bor du i Stockholm kan du vända dig till någon av dessa: Hitta och jämför alla konsumentvägledare – stockholm.se
Har fått hjälp därifrån två gånger, rekommenderas!
31 augusti, 2012 kl. 13:07 #151244QarillionDeltagareVi ringde konsumentverket vid ett tillfälle då vi var tveksamma till om man fick reklamera.. Kanske var därför dom tyckte att kunden skulle få det då
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.