Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Reklamationer och moms
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2012 kl. 15:55 #156346QarillionDeltagare
@Parvelito 56720 wrote:
Fast det handlar väl om vad man får för pengarna. DHL har låga priser, och någonstans behöver de kapa i sina kostnader för att kunna erbjuda detta låga pris.
DHL´s priser kan jag inte alls gnälla på. Det är mer att när man gör fel får man ta sitt ansvar. Det borde vara medräknat i priset att man ersätter det man slarvat bort.
Det är likadant på alla fraktbolag dock så det är inget unikt. Vi har en fysisk butik också och vi hade sålt två större galvade arbetsbänkar en gång som vi sålt och när dom lastades av från lastbilen så tappade chauffören ner den ena så att det blev helt förstörd.
Vi fick inte full ersättning för transportskadan för detta heller fast det skrevs upp på lappen att han hade orsakat skadat och allt. Utan det var ersättning mot vikt till maxtaket som var runt hälften av vad den kostade att köpa in.
Har för mig att vår leverantör hjälpta till och sänkte priset så att vi inte förlorade för mycket pengar den gången. Men när man ser chauffören göra detta och ändå inte få full ersättning, reglerna är ändå bra märkliga? :rolleyes:
Det är alltså inte kritik mot DHL heller, eller det kanske det är egentligen. Men det är mot alla transportbolag isåfall, det reglerna ser likadana ut överallt.
Återigen är nog posten värst här. Vi fick en paket som var så trasigt att det kom i en bur för att någon hade kört över det med ångvält eller liknande. Det ville posten sedan inte ersätta. (Vi rörde aldrig paketet från att det kom in till oss)
Efter att ha åkt ner till postcentralen i göteborg och visat hur det såg ut så godtog dom 100% ersättning faktiskt. Men det tog nog ett par timmar i samtalstid dock och ungefär 60 dagar i reklamationstid.
För egen del hade det varit värt mycket om det uppkom ett transportbolag som inte handlade så mycket på detta sättet utan ändå hade ett Goodwill konto som gick att använda när man bevisligen gör fel själv.
För detta hade jag gladeligen lagt några kronor extra per paket då det hade jämnat ut sig i slutändan..
28 november, 2012 kl. 16:13 #156351kontorsmagasinetDeltagareStora problemet med DHL är som jag ser det att de inte rör returer om kunden inte anmärkt på skadan vid leverans (om emballaget är skadat). Hur man ska få kunden att göra det är en gåta som jag ännu inte löst, någon som upplever liknande problem?
28 november, 2012 kl. 16:19 #156353ParvelitoDeltagare@Qarillion 56725 wrote:
DHL´s priser kan jag inte alls gnälla på. Det är mer att när man gör fel får man ta sitt ansvar. Det borde vara medräknat i priset att man ersätter det man slarvat bort.
Jag kan i princip hålla med dig, men samtidigt så behöver ju transportören i någon mån sätta ett tak på värdet som man ansvarar för. Det blir mycket diamanter, berömda konstverk, antikviteter, iPhone och guldtackor annars. Posten har en inbyggd transportförsäkring på företagspaket som gäller upp till 50.000kr oavsett vikt, men även där får man ju tänka sig för innan man packar en stor kartong full med Apple-produkter hos en grossist som skall skickas till en återförsäljare.
28 november, 2012 kl. 16:42 #156362GregerADeltagareDet är inte bara DHL som inte ersätter moms. Det gäller i princip alla försäkringar. Eftersom försäkringsbolagen inte bedriver momspliktig verksamhet så får de inte lyfta någon moms. Men du får lyfta momsen i din verksamhet, och därmed blir den ingen kostnad för dig.
Det fungerar så här sedan länge – och skall också vara skattemässigt ok.
Kan ju också tillägga att allt man köper innehåller ett visst mått av risk. Ju mindre risk du vill ta desto högre premie (pris/fraktkostnad) får du betala. Skickar du 1000 paket och har skada på 3 av dem så är det förmodligen inte lönsamt att betala 10:- högre frakt per paket (=10.000:- totalt) för att få full skadeersättning på kanske en eller ett par tusenlappar.
28 november, 2012 kl. 17:20 #156363nmnDeltagare@Qarillion 56725 wrote:
DHL´s priser kan jag inte alls gnälla på. Det är mer att när man gör fel får man ta sitt ansvar. Det borde vara medräknat i priset att man ersätter det man slarvat bort.
Fraktpriserna hade blivit orimligt höga om det hade ingått obegränsad försäkring av alla paket, vill du betala för det?
Om du har höga varuvärden så teckna extra transportförsäkring. Alla fraktföretag erbjuder engångsförsäkringar på en specifik sändning, de är ganska dyra men brukar ha 0:- i självrisk. Man sover klart bättre när en pall för en halvmiljon på väg till kund eller en container på väg in för två miljoner är försäkrade.
Vi har en generell försäkring baserad på försäljnings och inköps volymer som stämms av årligen. Det kostar inte många promille men har å andra sidan en självrisk på 2500:- vilken vi om det behövs kan få från transportföretagets viktbaserade ersättning.
Slutligen försäkringar skall man ha mot katastrofer, sådant som kan totalt ödelägga ditt liv eller din verksamhet, att försäkra sig mot bagateller blir bara dyrt i längden. Vad är vettigast att försäkra sitt (belånade) hus mot brand, sig själv mot sjukdom och handikapp eller den nya dammsugaren som kostade en tusenlapp?
28 november, 2012 kl. 20:52 #156383jonnyDeltagareÄnnu roligare blir det när man får betala 1 500 kr för att försäkra en produkt för 995 kr. Phonehouse erbjöd det förut
28 november, 2012 kl. 21:14 #156385GregerADeltagare@jonny 56765 wrote:
Ännu roligare blir det när man får betala 1 500 kr för att försäkra en produkt för 995 kr. Phonehouse erbjöd det förut
Ja, fast den kanske går sönder många gånger på ett år …
Nej, jag köper aldrig produktförsäkringar.
28 november, 2012 kl. 21:44 #156389JohanKDeltagareDu kan glömma att du får fakturaavgiften betald iaf..
Been there ”tried” that..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.