Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Reklamationer och moms
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2012 kl. 13:12 #99239AlldoGäst
Är väl den lyckliga som nästan inte alls har returer. Men nu var det dags att fakturera DHL igen.
På underlaget för reklamationen skriver de:
Observera att moms inte ersätts vid reklamationsärenden enligt skatteverkets regler. Betalningsvillkor på fakturan är 30 dagar… yada yada yada…
Min revisionsbyrå säger att de tycker att detta verkar konstigt. Jag vet inget alls själv :rolleyes:
Någon här som reklammerar ibland mot DHL och känner till vad detta innebär?
28 november, 2012 kl. 13:26 #156321ParvelitoDeltagareDet innebär att du skall fakturera dem exkl moms, dvs endast en försäkringsersättning (konto 3994, momsrapportkod 42).
28 november, 2012 kl. 13:49 #156329AlldoGäst@Parvelito 56699 wrote:
Det innebär att du skall fakturera dem exkl moms, dvs endast en försäkringsersättning (konto 3994, momsrapportkod 42).
Tack Parvelito!
Ger detta till bokföringsfirman (de verkar inte ha några andra kunder som oss – och verkar visst lite gröna på vissa bitar?!)
28 november, 2012 kl. 13:57 #156330bslaskDeltagareJag hade också en reklamation mot DHL häromdagen. Irriterar mig på att när dom förstör mitt gods, så är det jag som skall administrera en faktura för att få ersättning. Så nu senast la jag på en faktureringsavgift, ska bli spännande att se vad reaktionen på det blir.
28 november, 2012 kl. 14:09 #156332AlldoGäst@bslask 56708 wrote:
Jag hade också en reklamation mot DHL häromdagen. Irriterar mig på att när dom förstör mitt gods, så är det jag som skall administrera en faktura för att få ersättning. Så nu senast la jag på en faktureringsavgift, ska bli spännande att se vad reaktionen på det blir.
He he spännande – återkoppla får vi höra
Ja och inte ersätter de heller emballagekostnader och arbete med emballering. Men det är nog reglerat i avtal – inget jag minns att jag läst. Men de ersätter iaf fraktkostnaden.
Har som tur är nästa inga krossade paket (peppar peppar) – Posten var däremot bra mycket bättre på det när det begav sig. På den punkten är DHL grymma (hittills).
Så varje gång en retur eller reklamation kommer är vi helt gröna på vad som gäller 😮
28 november, 2012 kl. 14:39 #156335QarillionDeltagare@Alldo 56710 wrote:
He he spännande – återkoppla får vi höra
Ja och inte ersätter de heller emballagekostnader och arbete med emballering. Men det är nog reglerat i avtal – inget jag minns att jag läst. Men de ersätter iaf fraktkostnaden.
Har som tur är nästa inga krossade paket (peppar peppar) – Posten var däremot bra mycket bättre på det när det begav sig. På den punkten är DHL grymma (hittills).
Så varje gång en retur eller reklamation kommer är vi helt gröna på vad som gäller 😮
Är även jag lite allergisk mot reklamationerna. Skickar ju prylar som oftast kan vara värda en slant och i detta fallet så vägde paketet bara 1kg och då ersättning är som mest 500kr/kg så blev det 1000:- i ersättning vilket var 500:- under vårt inköp på produkten.
Tycker det är en märklig policy som man har där kilovikten avgör hur mycket godset är värt. Godset som DOM slarvat bort som jag skickar är väl ändå värt så mycket som det står på fakturan ifrån min leverantör?
Undra vilken stjärna som hittat på att det är vikten som sätter maxpriset?
28 november, 2012 kl. 14:42 #156337AlldoGäst@Qarillion 56713 wrote:
Tycker det är en märklig policy som man har där kilovikten avgör hur mycket godset är värt. Godset som DOM slarvat bort som jag skickar är väl ändå värt så mycket som det står på fakturan ifrån min leverantör?
Policyn är förmodligen rent affärsmässig. Jag tror tanken är att man ska köpa till en försäkring om jag inte minns helt fel :rolleyes:
28 november, 2012 kl. 15:01 #156340QarillionDeltagareJo, men att vi skulle köpa försäkring på varenda leverans vi skickar ut låter ju ganska orimligt också. Snittvärde på ungefär 2500:-.
Tycker ändå att när varan lämnat mig så är ansvaret deras oavsett om vad dom gör med paketet på vägen. Jag köper allt med dåligt packade paket och sådant. Men när man kan se att det är inscannat så långt ner som till Malmö och sedan spårlöst borta så tycker jag att det inte skall spela någon roll vad värdet/vikten är.
Det är helt enkelt deras fel och dom bör ersätta
Någon av deras anställda har ju förmodligen blivit en väldigt glad hemmapulare med en skruvdragare i handen
28 november, 2012 kl. 15:10 #156341AlldoGäst@Qarillion 56718 wrote:
Det är helt enkelt deras fel och dom bör ersätta Någon av deras anställda har ju förmodligen blivit en väldigt glad hemmapulare med en skruvdragare i handen
Hoppas hemmapularen gör god reklam för verktyg från Toolab nu då
28 november, 2012 kl. 15:12 #156342ParvelitoDeltagare@Qarillion 56718 wrote:
Jo, men att vi skulle köpa försäkring på varenda leverans vi skickar ut låter ju ganska orimligt också. Snittvärde på ungefär 2500:-.
Fast det handlar väl om vad man får för pengarna. DHL har låga priser, och någonstans behöver de kapa i sina kostnader för att kunna erbjuda detta låga pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.