Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamation som ej returneras
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2013 kl. 10:02 #167961Lilla IvyDeltagare
Ge dig inte i detta fallet, kunden verkar ha gjort detta systematiskt och en risk för att det händer igen är stor om kunden får behålla båda.
Det var precis så!
Kom en helt annan vara än den kunden påstod vi skickat fel med expressleverans idag!!!Vi kan säga att kunden sa att den har fått en katt men beställt en hund…sedan returnerar kunden en råtta
Är dessutom märkt med butiksetikett så det är helt klart inte vår…kunden har fått 2 av samma vara som vi var helt säkra på att vi skickat rätt och vi får tillbaka en helt annan liknande vara… som är 100:- billigare och som vi har flera kvar i lager av…
Släpper det där men hoppas att kunden fick kalla fötter inför framtida försök!
17 september, 2013 kl. 11:40 #167965Runns.seDeltagareKan vi inte ha en ”svarta listan” att skriva upp sådana här kunder på
17 september, 2013 kl. 12:21 #167970Lilla IvyDeltagareDe börjar bli så många så det blir en lång lista…
har börjat få massor med kunder som får ”trasiga” saker – nu kollar vi att ALLT tekniskt fungerar innan vi skickar det. Trots det så får vi flera reklamationer på de varorna. Vi har ju ingen möjlighet att bevisa att det var fullt fungerande saker vi skickat – man är maktlös där som webshop.
I mina mörkaste stunder inbillar jag mig att det tipsas i skumma forum om att om reklamerar så ids inte butiken ta tillbaka utan krediterar bara så har man fått en gratis vara…eller så har kunden ångrat sig och vill slippa betala returen … och kanske få behålla varan.
Nyss var det en elektrisk vara som vi till 100% kollar … den var trasig – vi begär alltid retur och byter ut den gratis. När vi fått varan i retur har det pillrats bort en sak som gör varan defekt.
En annan vara som vi också vet var funktionsduglig ska precis bytas ut mot en som vi garanterar fungerar – med mycket upprörd kund som känner sig illa behandlad – trots att kunden verkligen tyckte om varan och man verkligen använder silkeshandskarna.
De som väsnas mest och hotar med än det ena och det andra har oftast inte rent mjöl i påsen! I slutänden drabbar det ju alla skötsamma kunder genom att vi måste höja priserna.
Funderar på att skriva ut i köpvillkoren att alla defekta varor byts ovillkorligen ut mot nya fungerande
17 september, 2013 kl. 12:48 #167972EkraftDeltagareDet skulle kanske kunna vara något för Klarna/Svea att sälja information om kundernas returbenägenhet till Ehandlarna? Är det en känd strulkund som jämt returnerar sent etc så kan man ha en lite hårdare attityd, är det en kund som sällan returnerar något så finns det ingen anledning att misstro kunden och man kan lösa det lite smidigt. Risken finns väl att datainspektionen slår frivolter, men det skulle onekligen göra livet som Ehandlare lite enklare.
DnB har ett betalningsindex för företagare som de kallar för Paydex där de samlar in hur snabbt företag brukar betala sina fakturor och sammanfattar det till en siffra, ett betyg. Det här skulle kunna fungera likadant.
17 september, 2013 kl. 18:57 #168012Lilla IvyDeltagareDet var en toppenidé!
19 september, 2013 kl. 11:26 #168071bslaskDeltagareDet kan inte vara så att de produkter du säljer blivit sämre? Dvs lägre kvalitet från tillverkaren? Även om de fungerar vid er kontroll så klarar de inte transporten eller går sönder ganska snart efter första användandet?
19 september, 2013 kl. 12:17 #168079Lilla IvyDeltagareDet tror jag inte – är inte den typen av varor… ingen högteknologi…dessutom packar vi enormt noga p g a många reklamationer. Kan ju vara miss på just den varan – men det som jag reagerar på är när kunder inte vill att man byter ut en vara och tar tillbaka den skadade.
De vill helst behålla den reklamerade och inte ha någon ny…
19 september, 2013 kl. 18:25 #168092SimonJDeltagareJag upplever en del problem med kunder som påstår att de aldrig fått några varor, då tvingas vi skicka igen eftersom vi inte skickar spårbart. Frågan är om posten stjäl paketen, eller tappar bort dem, eller är det kunderna som faktiskt bedrar oss? Det händer ändå ganska ofta så jag börjar tro att det är kunderna.
Blir förvisso mycket billigare i längden för oss att inte skicka spårbart ändå eftersom det är billigare, och den ökade kostnaden för spårbart hade inte vägt upp förlusterna från bedrägerikunder.
Men jag tror som ni säger att det säkert finns forum där det tipsas om e-butiker som man kan bedra.
23 september, 2013 kl. 08:24 #168200Lilla IvyDeltagareVi skickade mycket med de gula rabattbreven Posten har tidigare. Uppskattar att på 5000 skickade så försvann 1 men sista tiden började de ”försvinna” ospårbara brev så vi har helt gått över till spårbart via dhl.
9 december, 2013 kl. 17:01 #170986Lilla IvyDeltagare@Runns.se 69281 wrote:
Kan vi inte ha en ”svarta listan” att skriva upp sådana här kunder på
Hittade precis den här sidan på internet: Svart Lista .se
Någon som har erfarenhet av den?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.