Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamation som ej returneras
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2013 kl. 08:07 #100624Lilla IvyDeltagare
Har en kund som reklamerade en vara – vi skickade enligt överenskommelse en ny tillsammans med returfraktsedel för den reklamerade varan för 1 månad sedan.
Mailade kunden efter 2 veckor om att vi inte fått returen – kunden hade inte haft tid. Hur länge skall man vänta på retur. Kan man fakturera efter en viss tid?16 september, 2013 kl. 08:10 #167898MissRetroDeltagareSkicka faktura så kommer produkten garanterat i retur!
16 september, 2013 kl. 08:10 #167899EkraftDeltagareDet är väl inte orimligt att du skickar ut en faktura med 14 dagars betalningstid och vänligt med bestämt förklarar för kunden att antingen returnerar de varan som de fått en fraktsedel till, eller så betalar de fakturan.
16 september, 2013 kl. 08:20 #167900Lilla IvyDeltagareHar precis lagt upp en faktura och mailat att vi fakturerar om retur inte kommer inom en vecka. Får så märkliga reklamationer senaste tiden om att dyra saker är trasiga – 500:- och uppåt. Vi erbjuder oss alltid att skicka ny vara och ta den reklamerade i retur. Då brukar det till 90% bli tyst…
Någon mer som har den erfarenheter. Har hört talas om forum där man tipsar om sätt att få gratis varor…16 september, 2013 kl. 09:14 #167902Lilla IvyDeltagareNu kom snabbt svar. Kunden bor så långt från utlämningsstället och tycker faktiskt att det reklamerade borde få behållas. Jag måste ju bara googla – 300m från bostaden ligger utlämningsstället
16 september, 2013 kl. 09:42 #167904BorjeDeltagareDu kan ju skicka retursedel först och skicka ny vara när du mottagit den reklamerade.
16 september, 2013 kl. 10:25 #167906Lilla IvyDeltagareDet var en bra idé – det tar sån tid att hålla koll på att alla returnerar. Tänkte att det var en bra service att kunden kan returnera direkt på utlämningsstället. Vet inte hur länge en returfraktsedel från dhl gäller?
16 september, 2013 kl. 12:39 #167916PrixDeltagareHär tycker jag att CDON har en bra lösning. De skickar alltid med en faktura till den nya varan och skriver tydligen att fakturan skall användas vid returen och den kommer då makuleras när den kommer i retur till dem.
Ge dig inte i detta fallet, kunden verkar ha gjort detta systematiskt och en risk för att det händer igen är stor om kunden får behålla båda.
16 september, 2013 kl. 12:51 #167918Lilla IvyDeltagarePrecis min tanke – det kanske inte blir fler webbutiker som drabbas om alla tar reklamationer i retur. Tror t o m att det är en felaktig reklamation men har naturligtvis inte nämnt det ännu. Är lite tråkigt att dra på sig ny faktureringsavgift – men jag har lagt upp en passiv faktura som kan utlösas vid behov.
16 september, 2013 kl. 13:32 #167921Lilla IvyDeltagareNästa knepiga reklamation! Kunden ville returnera varor för att den fått dålig ekonomi – inga problem säger vi men kunden får naturligtvis betala returavgiften … returen dröjer.
Istället beställer kunden nya varor!…som kunden nu vill reklamera och samtidigt skicka tillbaka varorna som den för en månad sedan mailade om att kunden inte kunde behålla… Vi meddelar att vi skickar nya felfria varor med retur för de reklamerade men det vill kunden inte om kunden inte får returnera den ångrade varan också!Kollade med KO – det var ett öppet köp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.