Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamation / skada av kundanpassande varor
Etiketter: reklamationer
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av Paola.
-
FörfattareInlägg
-
30 maj, 2016 kl. 12:06 #103582E-RollupDeltagare
Vi tillverkar RollUps, dvs en kassett som är generell men till detta producerar vi kundanpassade motiv och ibland går det fel i både teknik, print och frakt.
Min fråga är dock om en kund får en vara som är sönder och vi ponerar att det inte är fraktskada och vår intention är att ta kostnaden i någon form men eftersom kunden hävdar att man inte har nytta av produkten längre då de hade en mässa dagen efter leverans kräver de pengarna tillbaka istället…
Vad gäller här… Vi har väl rätt att inom rimlig tid åtgärda problemet dvs tillverka en ny eller är vi skyldiga att återbetala trots det är en produkt vi inte kan ta tillbaka. Att göra en ny är ju billigare för oss än att kreditera.Om man ändå krediterar, ska kostander för frakt och vår grafiska hjälp också krediteras eller endast produkten?
Tacksam för svar.
30 maj, 2016 kl. 14:15 #181691EkraftDeltagareJag skulle i det läget inte börja bråka med kunden. Jag skulle kreditera rakt av inkl frakt och preprint-kostnader, samt skicka med en rabattkupong på 10% som gäller nästa gång.
29 juli, 2016 kl. 22:29 #182084JRagDeltagareVi är i samma sits lite då och då då vi sysslar med profilkläder och presentreklam.
Ledord vi kör efter när det blir fel: ”Ersätt kunden så jävla väl att den nästa gång nästan hoppas att det blir fel”.
Skämt o sido, men en tillfällig kostnad vid fel leder för det mesta till en räddad kund som eventuellt fortsätter beställa under flera år. En arg kund leder i värsta fall till dåliga recensioner som sprids online och ligger kvar där under obestämd framtid och även påverkar andra eventuella kunder.
I ovan exempel (då kund inte vill ha ny vara) låter Ekrafts förslag riktigt bra.
30 juli, 2016 kl. 08:14 #182085anillaDeltagareI liknande fall gör vi som Ekraft beskriver. Det går liksom inte att vinna mot en sådan kund. De tycker säkert ni dessutom har förstört hela deras mässa. Så oavsett vad ni har rätt till eller är skyldiga till är ert rykte osv viktigare…
http://www.anilla.se30 juli, 2016 kl. 11:31 #182086SeinfeldDeltagareHej!
Kan bara hålla med ovanstående. Nätet i all ära men det har en väldigt genomslagskraft vid negativ kritik. Speciellt när ord står mot ord. Går man ut på forum för exempelvis våra produkter så kan man läsa spaltmeter med negativ kritik för vissa leverantörer och säkert inte alltid deras fel. Vi har mycket sällan (5ggr av 3000 order typ) reklamation. Så jag kan inte se att det missbrukas. Ser man ett mönster får man så klart omvärdera hur man gör. Vi kryper i stoftet vid en reklamation. Även om det är fraktare som gjort bort sig. Skickar ersättning på dirren och fixar resten med fraktbolaget. Och det är inte så självklart att det går.2 augusti, 2016 kl. 16:28 #182097PaolaDeltagareKan bara ställa mig i kören, ta förlusten och skapa en så bra relation till kunden som möjligt. Alla gör fel ibland men det är hur man behandlar kunden vid de få tillfällena som avgör om de vågar beställa igen, och vad de säger om en till andra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.