Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Reklamation returfrakt
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av shavingroom.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2013 kl. 06:22 #100193zapmoreDeltagare
Hej,
Hur gör ni när en kund reklamerar en vara och ni står för returfrakten? Vet att vissa skickar en fraktsedel genom avtal. Dock kostar mina varor oftast under 100lappen och jag använder frimärken för att skicka varorna till kund…. Hur gör jag detta bäst? Skickar ett par frimärken till kund i ett kuvert?
2 juni, 2013 kl. 07:06 #164694PrixDeltagareFinns många alternativ… Genom att du står får returfrakten tar du även på dig risken. Detta innebär att det är lätt att bli blåst.
1. Skicka just en fraktsedel. Posten eller annat företag.
2. Skicka ett frankerat kuvert till kunden.
3. Be kunden bekosta returen och sedan skicka kvitto på utlägget och du betalar ut till kunden.2 juni, 2013 kl. 07:21 #164695FredrikGustDeltagareLite beroende på antalet förväntade returer och reklamationer där du ska stå för frakten finns det ju några olika alternativ.
1) Skicka frimärken till kunden eller skicka ersättning för frimärken på något smidigt sätt (och då kanske även returembalage).
2) Ingå avtal med Posten där du får en speciell mall att använda så att du kan skicka ut en fraktsedel som du får betala via faktura för beloppet motsvarande kostnaden för frakt via frimärken. Tror det var ca 1000kr per år denna tjänst kostar. Då kan man redan från början skicka med en returfraktsedel redan från början och betalar bara när den används.
Har man tyngre grejor är DHL Servicepoint retur mycket smidig, men då kostar den lite mer och funkar bara för tyngre och dyrare grejor.
När man får chansen att skicka något till kunden finns det en utmärkt chans i att stärka kundrelationen och vända en negativ upplevelse till en positiv, även om det gäller reklamation. Det handlar inte bara om vad man gör utan även på vilket sätt man gör det.
2 juni, 2013 kl. 07:27 #164696bizDeltagare@zapmore 65528 wrote:
Hej,
Hur gör ni när en kund reklamerar en vara och ni står för returfrakten? Vet att vissa skickar en fraktsedel genom avtal. Dock kostar mina varor oftast under 100lappen och jag använder frimärken för att skicka varorna till kund…. Hur gör jag detta bäst? Skickar ett par frimärken till kund i ett kuvert?
Behöver du få produkten i retur av någon anledning? om inte så hade jag bara skickat ut en ny produkt i de fall priset ut till kund är under 100kr.
2 juni, 2013 kl. 11:40 #164700zapmoreDeltagareGenom att du står får returfrakten tar du även på dig risken. Detta innebär att det är lätt att bli blåst.
Ja det är sant, men finns det något annat sätt än att jag står för returfrakten vid ett reklamationsärende?
Ingå avtal med Posten
Jag förväntar mig inte så mycket returer så att ingå avtal för det känns inte så lönt, däremot känns det kanske bättre att skicka ett redan frankerat kuvert i ett annat kuvert?
Behöver du få produkten i retur av någon anledning? om inte så hade jag bara skickat ut en ny produkt i de fall priset ut till kund är under 100kr.
Detta är helt sant, kan jag dock begära att kunden istället tar en bild och skickar till mig så att jag ser att det är fel på varan innan jag skickar en ny? Detta känns som det bästa alternativet på så lägt värde i och med att jag inte har någon nytta själv av den reklamerade varan….
2 juni, 2013 kl. 11:47 #164701bizDeltagare@zapmore 65535 wrote:
Detta är helt sant, kan jag dock begära att kunden istället tar en bild och skickar till mig så att jag ser att det är fel på varan innan jag skickar en ny? Detta känns som det bästa alternativet på så lägt värde i och med att jag inte har någon nytta själv av den reklamerade varan….
Självklart, vi ber alltid kunden ta en bild som visar defekten och maila till oss, i vårt fall kan det vara en enkel ring där vibratorn är trasig som man inte kan se på en bild, då ber vi helt enkelt kunden att klippa sönder ringen så den är obrukbar ta en bild och maila, sen skickar vi ut en ny.
2 juni, 2013 kl. 11:48 #164702PrixDeltagare@zapmore 65535 wrote:
Ja det är sant, men finns det något annat sätt än att jag står för returfrakten vid ett reklamationsärende?
Jag förväntar mig inte så mycket returer så att ingå avtal för det känns inte så lönt, däremot känns det kanske bättre att skicka ett redan frankerat kuvert i ett annat kuvert?
Detta är helt sant, kan jag dock begära att kunden istället tar en bild och skickar till mig så att jag ser att det är fel på varan innan jag skickar en ny? Detta känns som det bästa alternativet på så lägt värde i och med att jag inte har någon nytta själv av den reklamerade varan….
Om det rör sig om reklamation hade jag i detta läget antingen skickat ett frankerat kuvert till kunden eller så hade jag bara skickat ny produkt rakt av.
Lite beroende på hur reklamationsärendet är upplagt. Dvs är det ett glas som är krossat är det ju ingen idé att få tillbaka. Är det en tröja i fel färg kanske det är värt att ta tillbaka den.
2 juni, 2013 kl. 19:03 #164711zapmoreDeltagareSjälvklart, vi ber alltid kunden ta en bild som visar defekten och maila till oss, i vårt fall kan det vara en enkel ring där vibratorn är trasig som man inte kan se på en bild, då ber vi helt enkelt kunden att klippa sönder ringen så den är obrukbar ta en bild och maila, sen skickar vi ut en ny.
Låter enkelt och smidigt för enklare varor.
Om det rör sig om reklamation hade jag i detta läget antingen skickat ett frankerat kuvert till kunden eller så hade jag bara skickat ny produkt rakt av.
Håller med!
Tack för svaren, har lite mer koll nu på vad jag ska göra
8 juni, 2013 kl. 20:24 #164879BertilDeltagareSer att man kan skriva ut returfraktsedel för MyPack i Pacsoft men hur går det då när kunden ska lämna in försändelsen?
Med tanke på att Posten tagit bort möjligheten för oss handlare att lämna Pacsoftförsändelser hos vanliga ombud undrar man vad som händer när kunden försöka lämna in en retur på ICA? Ska det fungera eller är det Företagscenter som gäller även där?
Blir inte lika smidigt om kunden måste åka någon mil för att lämna in returen på rätt inlämningsställe, någon som vet vad som gäller?
9 juni, 2013 kl. 05:52 #164881bizDeltagare@Bertil 65747 wrote:
Ser att man kan skriva ut returfraktsedel för MyPack i Pacsoft men hur går det då när kunden ska lämna in försändelsen?
Med tanke på att Posten tagit bort möjligheten för oss handlare att lämna Pacsoftförsändelser hos vanliga ombud undrar man vad som händer när kunden försöka lämna in en retur på ICA? Ska det fungera eller är det Företagscenter som gäller även där?
Blir inte lika smidigt om kunden måste åka någon mil för att lämna in returen på rätt inlämningsställe, någon som vet vad som gäller?
Kunder kan lämna in sina mypack return hos sitt ombud, inga problem…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.