Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › reklamation / fel på varan HJÄLP
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2011 kl. 21:14 #96195
evawennman
Deltagareom kunden reklamerar sin vara på grund av påvisat fel så måste ju jag betala returfrakten….
– Om kunden betalar med postförskott, hämtar ut paketet och sedan reklamerar måste jag även betala tillbaka postförskottsavgiften då?
– Om kunden betalar fakturan, och sen upptäcker fel och reklamerar, måste jag även betala tillbaka faktureringsavgiften då?3 juli, 2011 kl. 21:21 #124276GregerA
DeltagareJa, så är det om du skall betala tillbaka pengarna. Men innan du gör det så skall du ju ha möjlighet att avhälpa felet genom att skicka en ny vara, eller reparera den gamla.
3 juli, 2011 kl. 21:22 #124277bloggus
DeltagareOm du kan ersätta kunden med samma vara så skall du betala frakt tillbaka och skicka ut en ny vara på din bekostnad.
Kan du inte skicka ut en ny vara av någon anledning, så får du nog betala också tillbaka faktura/postförskottsavgiften tycker jag.
3 juli, 2011 kl. 21:31 #124278evawennman
Deltagarevid ångerrätt då?
3 juli, 2011 kl. 21:52 #124279GregerA
DeltagareOm kunden vill utnyttja sin ångerrätt så skall köpet gå tillbaka helt, och han skall få tillbaka vad han betalt till dig. Dock står han själv för returfrakten.
Men det var ju reklamation du frågade om …
3 juli, 2011 kl. 21:58 #124280Richie72
Deltagare@evawennman 21278 wrote:
vid ångerrätt då?
Om kunden utnyttjar ångerrätten ska du betala tillbaka samtliga kostnader men kunden får själv stå för returen.
Returfrakten
När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Om du har köpt en vara efter att ha blivit uppringd via telefon ska dock säljaren stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan till den når säljaren, det vill säga även under transporten.Ovan är hämtat från: Ångerrätt vid distanshandel – Konsumentverket
Lite kort kan man väl säga att det inte är lönsamt att sälja produkter med hög andel returer (när man jobbar med e-handel).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.