Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Regeringen vill sälja Posten
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2010 kl. 12:11 #94619TomasDeltagare
Säga vad man vill om Posten, fler och fler av oss ehandlare lämnar dem till fördel för andra aktörer. Men det vore synd att privatisera Posten, det tror jag inte en sekund på. Inte om man ser till medborgarnas bästa, det handlar ju om en samhällsservice tycker jag.
Ska inte Centern och Maud vara förespråkare för landsbygs- & småföretagare?
9 juni, 2010 kl. 12:37 #111505GregerADeltagareDet går ju att lösa samhällsservicen på annat sätt. När Kassaservice lade ner så upphandlade väl PTS en tjänst för att säkra tillgången i glesbygd. På samma sätt kan man säkert göra när det gäller postleveranser.
Som det är idag så är det ju bara Postens försändelser som körs ut med lantbrevbäring. Men jag tror att vi alla är med och betalar en del av den tjänsten. Det hade väl inte varit helt fel om lantbrevbäraren även kunde ta med sig DHL:s och Schenkers paket, samt CityMails post.
9 juni, 2010 kl. 13:04 #111508ParvelitoDeltagareNjae, Posten kör ut företagspaket från Stockholm till mig efter efter två dagar. Men Schenker kan leverera från Stockholm och till min dörr på en dag, och dessutom till ett lägre pris. Jag tycker det vore bättre om Schenker fick köra ut Postens företagspaket lite snabbare…
Posten är en stor ineffektiv klump av Bresjnevinspirerad betongsocialism när den är som allra sämst. Värst är det på huvudkontoret i Stockholm, för nog skulle man kunna ge lite service även i mindre städer, men det får man inte göra. I dagens lokaltidning fanns en insändare om ett paket som postats 8 mil från destinationen, men ändå tagit genvägen över Örebro på 65 mil under 4 dagar och befordrats med den häpnadsväckande hastigheten av 0,83km/h.
Jag är helt inne på att lägga ned Posten, det tänkande och de traditioner som finns i väggarna där är det vansinnigt att försöka kommersialisera i form av en stor oformlig koloss på lerfötter som kommer använda sin storlek för att kväva alla andra. De pengar man kan få för Posten vid en börsnotering kommer nationen som helhet att förlora flera gånger om i att ha en stor monopolistisk aktör som har svårt att koppla handlingar till ordet effektivitet.
9 juni, 2010 kl. 13:32 #111512RikardDeltagareSer ingen anledning till att lägga ner Posten, det vore att förvalta våra pengar dåligt men sälj företaget så snart som möjligt. Det finns ingen som helst funktion som är nödvändig för samhället i detta. Skulle det mot förmodan bli så att ingen aktör åtager sig att förmedla paket/brev på konstiga orter får man väl diskutera ytterligare ”glesbygdsbidrag”.
Jag skulle vilja höra någon förespråka en statlig e-postleverantör.
9 juni, 2010 kl. 13:45 #111514ParvelitoDeltagareSkall man sälja ut Posten måste man dela upp den först, och skilja på brev, logistik, åkeriet och det övriga i fyra delar. Då kanske det fungerar, men risken är väl att man får väldiga problem om varje enhet skall stå på egna ben och inte kan rädda sig med interndebiteringar.
Statliga E-postleverantörer har vi flera stycken redan. Telenor/Bredbandsbolaget ägs av norska staten, TeliaSonera ägs till stor del av svenska och finska staten. Lite smått komiskt i sammanhanget är det väl att Postens främsta konkurrenter i Sverige, DHL och Schenker ägs av statliga Deutche Post och Deutche Bahn. Kontentan är väl att det egentligen inte har så mycket med ägare att göra om ett bolag upplevs som bra eller inte, utan hur det beter sig på marknaden.
(Vad gäller glesbygdsstöd så behövs det inte alls. Låt istället glesbygden behålla sina pengar istället för att finansiera prestigeprojekt i storstäderna så kommer det att bli riktigt bra).
12 juni, 2010 kl. 07:09 #111578YoghurtDeltagare@Parvelito 6932 wrote:
Skall man sälja ut Posten måste man dela upp den först, och skilja på brev, logistik, åkeriet och det övriga i fyra delar. Då kanske det fungerar, men risken är väl att man får väldiga problem om varje enhet skall stå på egna ben och inte kan rädda sig med interndebiteringar.
Statliga E-postleverantörer har vi flera stycken redan. Telenor/Bredbandsbolaget ägs av norska staten, TeliaSonera ägs till stor del av svenska och finska staten. Lite smått komiskt i sammanhanget är det väl att Postens främsta konkurrenter i Sverige, DHL och Schenker ägs av statliga Deutche Post och Deutche Bahn. Kontentan är väl att det egentligen inte har så mycket med ägare att göra om ett bolag upplevs som bra eller inte, utan hur det beter sig på marknaden.
(Vad gäller glesbygdsstöd så behövs det inte alls. Låt istället glesbygden behålla sina pengar istället för att finansiera prestigeprojekt i storstäderna så kommer det att bli riktigt bra).
Det är redan uppdelat som du beskriver ovan,
Posten Meddelande
Posten LogistikSedan om jag inte minns fel så ligger poståkerierna i ett eget bolag dom också.
12 juni, 2010 kl. 07:46 #111579ParvelitoDeltagareJa, Posten har en massa olika bolag, men de ägs alla av moderbolaget Posten AB och Posten Norden AB.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.