Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Rätt lagervärde vid nyleverans

Visar 8 inlägg - 11 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #126913
    Joel
    Deltagare

    Samma här *phew* :)

    Jag tror att det är många som byggt sina egna shoppar som inte är med på detta…

    Det skulle även vara intressant att se hur det ligger till hos de olika plattformarna på marknaden, både de som är open source och de som man hyr.

    #126914
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi kör FIFO, om någon undrar. Men det är nog som du säger Joel rätt ovanligt hos hyr och open source, mest pga att de flesta har inget inbyggt lagersystem med värden utan de finns oftast bara lagersaldon som räknas ner.

    #126915
    Joel
    Deltagare

    Japp, och så kör man ett affärssystem bakom istället.

    FIFO var nytt för mig, kul att lära sig nått nytt varje dag :) Nu ska vi bara tillämpa det!

    #126921

    @Joel 24205 wrote:

    Samma här *phew* :)

    Jag tror att det är många som byggt sina egna shoppar som inte är med på detta…

    Det skulle även vara intressant att se hur det ligger till hos de olika plattformarna på marknaden, både de som är open source och de som man hyr.

    Vi har det inte i vår oscommerce butik iaf.

    Lager värde har vi iaf lagt in i admin.

    Just nu har jag itne en aning om hur man ens skulle fixa detta FIFO system :D Måste tänka på det :)

    #126928
    Lubic
    Deltagare

    Vad är de största fördelarna med FIFO-tänket istället för att använda värdet på lagret just nu? Alltså vad det skulle kosta att ersätta lagret om man skulle göra det idag? (senaste inköpsvärdet).

    Känns som om FIFO-tänket talar om vad lagret faktiskt har kostat och den andra metoden vad lagret är värt om man skulle köpa det idag?

    #126929
    GregerA
    Deltagare

    Om det är den största fördelen vet jag inte, men en fördel är att värdet på lagret inte åker upp och ner med valutakursen eller råvarupriser så att du tvingas skatta för en fiktiv vinst på saker som inte är sålda.

    Sen kan man säkert se olika fördelar med de olika metoderna beroende på vilken synvinkel man tittar ur. T.ex som försäkringsvärde vill man helst ha återanskaffningsvärdet.

    Sett över lite tid, och om lagret omsätts, så har det nog liten betydelse vilken metod man egentligen använder. Precis som en del annat så ställer myndigheterna egentligen bara kravet att samma metod skall tillämpas konsekvent. Man får alltså inte välja den metod som är lönsammast för stunden.

    #126932
    Magnus
    Deltagare

    Skriver ni inte ner lagervärdet något?
    Spontant känns det som att varor som inte är sålda inom ett 1år bör skrivas ner rejält.
    Annars får man bara en massa ”fantasivärden” på företaget.
    Finns det några klara regler för nedskrivning av lagret.

    #126937
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns inga klara regler, men massor av rättsfall, ställningstaganden, förhandsbesked, rekommendationer och liknande.

    I skattelagstiftarnas värld är det normalt med 3% inkurrans (varor som inte går att sälja) på inneliggande lager per år. Man låter i princip alla skriva av 3% per år som schablon. Det är 30.000kr på ett lager för 1 miljon.

    Undantag finns, t.ex. företag som handlar med varor styrda av dagspriser som t.ex. guldsmeder, bensinbolag och färskvaror.

    Om man tror sig ha mer än 3% inkurrans i lagret och vill skriva ned det mera, så är det inte så lätt.

    Det första som Skatteverket kräver är en konsekvent värderingsmodell där man i princip måste visa att varor som legat längre än X dagar verkligen tappar så i pris att det inte är rimligt att tro att man får åtminstone inköpspriset för dem. och det är inte så jädra lätt för varor som man dessutom vill ha kvar på lagret. Enligt Skatteverket skall det till synnerliga skäl för att en nedskriven eller helt avskriven vara skall ligga kvar på lagret annat än en kort period då man rear bort det eller helt sonika kasserar det hela.

    När man gör modellen är det viktigt att man visar på att det faktiskt är relevant på hela eller större delen av sortimentet. T.ex. har en bilhandlare inte så svårt att visa på att inneliggande lager sjunker i pris, medan en försäljare av reservdelar knappast alls borde ha några inkurranser som överstiger 3% per år. Försäljare av modekläder kan nog visa på hur modets växlingar påverkar lagervärdet, medan en försäljare av stödstrumpor har svårt att visa på inkurrans p.g.a. modets växlingar. Säljer man specifika tillbehör för vissa mobiltelefonmodeller är det lättare att visa på att de blir omoderna än om man säljer mer generiska väskor för mobiltelefoner t.ex.

    De allra flesta handelsföretag löser inte inkurransen genom nedskrivning av lagervärdet. Det är för krångligt och osäkert. Istället rear man bort det hela och tar smällen via ett lägre TB den månaden. Ser man till vad som generellt sett är bäst för ett företag så är det nog att försöka bli av med sakerna i tid genom att man pressar ned priset på det som håller på och bli gammalt och säljer bort det. Det ger färre saker att räkna, färre fyllda hyllor, kassaflöde och istället för att gråta varje inventering över det hela så gråter man en gång över utebliven vinst.

Visar 8 inlägg - 11 till 18 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.