Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Räkna ut hur många på lagret
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2012 kl. 22:25 #99150FredrikGustDeltagare
Den som varit igång ett antal år har lite statistik att luta sig tillbaka på. Vi som nu närmar oss första året som e-handel har inte något bra statistiskt underlag att luta oss tillbaka på och jag undrar nu hur ni andra resonerar.
Problemet är att kunna ordna med snabba leveranser av de mest frekventa produkterna. Nästan varenda dag är det någon eller några ordrar där vi inte har tillräckligt många produkter hemma i lager. Har försökt klassa in produkterna i kategorierna:
A) Håll hemma för att klara två veckors försäljning utan inköp
Håll hemma för att klara köp upp till 3 beställningar
C) Ha ett fåtal i lager eller beställ när beställning kommer in – var tydlig med leveranstid + lagersaldoHar nu försökt jobba upp lagersaldon på kategori-A-produkterna men trots att jag tycker jag inte gör annat än köper in så står man där med stora lager i vissa hyllor och konstant slut på lager i andra. Det gör ont att titta på att vissa lagerplatser binder en massa kapital medan andra gapar tomma.
Nu hade det ju varit enklast att beställa 200 av varje produkt, men då finns ju det här med ekonomi i bilden också
Problemet med Kategori-A-produkterna är att det inte går att räkna med snittbeställningar. Vissa av produkterna varierar beställt antal mellan 1 och 50.
Jag beställer från mina leverantörer ungefär en gång per vecka, ibland två gånger per vecka beroende på hur många av kategori B och C-produkter vi säljer.
Hur gör ni andra?
15 november, 2012 kl. 09:00 #155584danielanderssonDeltagareHar du inte statistik över de senaste veckorna, månaderna?
Vi baserar inköp på senaste 14 dagarna, senaste månaden, snitt 3 mån, snitt 6 mån och snitt 12 mån och magkänsla (väldigt viktigt, då våra produkter oftast bara säljs ett år).
15 november, 2012 kl. 19:19 #155614FredrikGustDeltagare@lunarmys 55865 wrote:
Har du inte statistik över de senaste veckorna, månaderna?
Vi baserar inköp på senaste 14 dagarna, senaste månaden, snitt 3 mån, snitt 6 mån och snitt 12 mån och magkänsla (väldigt viktigt, då våra produkter oftast bara säljs ett år).
Vi har ju statistik, men då antalet besökare ökar rejält får man in dem som har ett annat köpmönster än de tidigare. I början visste man att ingen köpte fler än 3-4 produkter åt gången. Nu är det inte alls ovanligt att man beställer 20 av en produkt som bara sålt något fåtal de senaste månaderna. Skulle tro att den statistiken på årsbasis blir relevant först år 3.
Hade 30 i lager av en produkt igår som inte sålt en enda på två månader. Igår tog den slut. Nu fanns det koppling till den stundande julen, så jag borde väl räknat bättre men det kunde ju ha floppat.
Våra produkter får ju också ett abrupt slut när de nya serierna släpps och på lanseringsdagen sjunker värdet på utgående produkter rejält.
Bra tips med de där nivåerna. Tror egentligen att mina A, B och C-produkter funkar, men måste kanske nått förbi hobbynivån för att ha det flytande.
15 november, 2012 kl. 19:22 #155615danielanderssonDeltagare@FredrikGust 55905 wrote:
Vi har ju statistik, men då antalet besökare ökar rejält får man in dem som har ett annat köpmönster än de tidigare.
Om du får in väldigt många fler besökare/kunder och dessutom sådana som har andra köpmönster, ja, då får du antingen köra någon undersökning och se vad de är ute efter eller helt enkelt gå på magkänsla.
En undersökning kan fungera, men .. det förutsätter att de som deltar i undersökningen har samma köpmönster som besökarna du har nu OCH även de som kommer i framtiden.
Hur ofta köper du hem produkter? Om det är en gång i månaden så kanske en lösning kan vara att öka på den frekvensen.
15 november, 2012 kl. 20:29 #155620DanDeltagareVi beräknar säljtaktens tangent på olika intervall (7/14/30/90/365 dgr) och väger in mjuka värden som säsong exponering osv samt ledtiden hos leverantören.
15 november, 2012 kl. 20:45 #155622mephisto73DeltagareStatistik är bara användbart om antalet prov är tillräckligt stort. Det du beskriver är ett för litet urval, eller för få kunder helt enkelt. Statistik kan man göra på 2 köp, men om man försöker använda statistiken för att förutsäga framtida försäljning så blir osäkerheten stor.
Detta är ett av problemen med en empirisk approach.
16 november, 2012 kl. 07:15 #155629FredrikGustDeltagareVi beställer varje vecka från våra leverantörer. Däremot är det nog som mephisto73 säger att vi har för litet urval. Vi är ju rätt små och har ungefär 200 olika artiklar i lager.
Just nu är det nog magkänslan (och frun) som styr vilka produkter vi satsar på och likviditetsplanen som styr hur många. Det som i sammanhanget är lite intressant är att vi säljer helt olika produkter i e-handeln jämfört med lagerbutiken, då kunderna fattar andra köpbeslut när de får se dem vi egentligen vill sälja.
Hade helst velat analysera och fatta beslut med hjälp av de verktyg jag använder i livet som IT-konsult med Cognos, Qlickview och IBM och deras OLAP-verktyg men har inte hittat något alternativ som bättre passar i hobbyhandlarens budget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.