Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Radioreklam
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2013 kl. 08:15 #166512kontorsmagasinetDeltagare
De radioreklamer som fastnat hos mig har alla haft lite småtöntiga jinglar. Sen har de pumpats ut väldigt många gånger under kort tid, tills de sätter sig på hjärnan.
Men i övrigt så tyckte jag denna var bra, med rätt tajming och en bra mobilsida så kan den säkert ge resultat.Har du provat att lyssna på den i bilen? Känns som om delar av reklamen ligger nära vägljudet, det bör du nog testa i lite olika bilar.
8 augusti, 2013 kl. 05:22 #166592PrixDeltagareDet finns två radioreklamer som fastnat hos mig, det är flygstolar och nordicfeel… Vet att jag vid flera tillfällen har hört reklam för något som jag faktiskt tänk mig köpa och sedan glömt var reklamen kom ifrån.
Jag är nu mera en hatare av reklam på radion. Bläddrar gärna mellan kanalerna och lyssnar hellre på dansk radio som jag upplever har kortare reklam… När reklamen är på och jag glömmer byta är det antingen för att jag är så inne i mina egna tankar eller för att det är någon jäkel på vägen som jag skäller på.
Era två målgrupper borde ju vara folk som går på maskeradparty, vilket sannolikt är en yngre målgrupp (eller?) och föräldrar vars barn skall gå på maskerad.
Yngre personer lyssnar inte gärna på radioreklam, och i min omgivning är jag ofta förvånad över hur få som en lyssnar på radio. Det är spotify som gäller i min bekantskapskrets.
Föräldrar lyssnar troligtvis i bilen och en del lyssnar på jobbet. Jag tror det är större chans att flörta med kunden om den sitter bekvämt i kontorsstolen med datorn framför sig… I bilen har en förälder säkert mycket annat att tänka på (vardagsstress) och risken är då att de glömmer bort Er trots att de hör reklamen, eller att den smälter in bland andra reklammeddelanden.
Ni har inte funderat på fysiska utskick, tv-reklam eller helt enkelt att synas på nya och fler ställen på nätet?
8 augusti, 2013 kl. 05:36 #166593bananeDeltagareHåller med dig Prix angående målgrupp, men man kanske kan köra den på Spotify ist? Dom kör väl fortf gratis reklamfinansierade konton?
8 augusti, 2013 kl. 09:27 #166609PrixDeltagare@banane 67732 wrote:
Håller med dig Prix angående målgrupp, men man kanske kan köra den på Spotify ist? Dom kör väl fortf gratis reklamfinansierade konton?
Detta var en tanke jag hade. Tror Spotify skulle vara bättre, man har också i regel tillgång till antingen telefon eller dator när man lyssnar och kan då direkt gå in på sidan. Man tvingas på reklamen på ett annat sätt än traditionell radio.
8 augusti, 2013 kl. 15:43 #166622PelmeredDeltagare@Parvelito 67640 wrote:
Det beror väl lite på hur den sprids? Om den sprids så att kunder som ändå tänkt handla hittar den så ger man bort en massa pengar. Det är väl inte särskilt otroligt att en sådan kod sprids via diverse forum som t.ex. familjeliv eller flashback, och därmed dyker upp i google-serpen med hög placering.
Om man i radioreklam lägger in en rabattkod mest för att kunna mäta effekten av kampanjen så blir det än mer galet. Radioreklam är inte jättebilligt, och att då sänka sina marginaler också, samtidigt som man ändå inte får särskilt korrekta mätvärden, är inte särskilt sunda affärer.
Jo, visst. Men jag håller inte riktigt med. Jag har svårt att se massa extra spridning som något negativt, speciellt inte om det bara är en kort kampanj som den här kring en högtid. Då hinner det ju inte bli så kostsamt med rabatterna men marknadsföringseffekten blir ju mycket bättre. Att folks skriver om e-handeln i form m.m. är ju dessutom väldigt bra för SEO:n under lång tid efter kampanjen.
Det gäller ju bara att man inte har kampanjer som man går minus på. I värsta fall får man väl begränsa antalet så att man kan hantera antalet.Sedan är det att så är det i princip omöjligt att få ut bra och pålitliga mätetal hur man än gör när det gäller offline-reklam.
8 augusti, 2013 kl. 16:26 #166625JoelDeltagareTusen tack för all feedback!
Håller med samtliga att rösten blir lite väl mörk på slutet och att det därför blir svårt att höra vad han säger om man inte koncentrerar sig. Vi tar det vidare med produktionsbolaget!
@Prix 67731 wrote:
Era två målgrupper borde ju vara folk som går på maskeradparty, vilket sannolikt är en yngre målgrupp (eller?) och föräldrar vars barn skall gå på maskerad.
Vår största målgrupp är män i 20-30 årsåldern som gillar att festa. Vi kommer därför, om vi kör, endast att köra reklam i SBS-radiokanal Rockklassiker som har just denna typ av målgrupp.
I övrigt håller jag väl med om att reklam på radio är skit (men är reklam någonsin roligt?) samt att Spotify absolut kan vara ett alternativ att kolla på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.