Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Rabatt till återkommande kunder!?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99388
    precis en san
    Deltagare

    Har en del kunder, framförallt från Japan och Korea, som är återkommande. Jag brukar alltid ge dessa kunder rabatt eller bjuda på en del av fraktkostnaden. En tumregel för mig brukar vara rabatt på mellan 10-20%, beroende på vad de handlat och naturligtvis mina inköpspriser.
    Nu har jag en kund som kräver att alltid få 20% rabatt automatiskt. Hur hade ni agerat?

    #157611
    Sam
    Deltagare

    Jag hade förklarat för honom/henne att det finns en beloppgräns för att kunna få mängdrabatt och att kunden hade uppnått den innan och därmed fått rabatt och nu skall man börja från 0 igen (typ samla lojalitetspoäng).

    Intressant att du vänder dig mot den asiatiska marknaden, hur kom du på det?

    #157613
    nmn
    Deltagare

    Rabatter är alltid ett problem, ger man rabatt en gång förväntar sig kunden att få det igen vid nästa order. Jag brukar försöka koppla rabatt till en motprestation ex. ett visst ordervärde eller antal.

    Enklast är att hantera detta med olika prislistor och sedan sätta kunden i lämplig lista utifrån volym och strulfaktor och säga att detta är vad som gäller, då har man inte problemet med att man har olika TB på olika varor.

    Att ge rabatt utan förhandling från kunden är inte bra, då verkar du desperat eller signalerar att dina ordinariepriser är alldeles för höga.

    Det stora problemet med ehandel är att man ofta tappar de möjligheter man har som säljare att göra ett tradiitionellt sälj-jobb, ex att hitta en mindere kostsam men mer passande lösning åt kunden än vad kunden först säger sig vilja köpa.

    #157614
    connywesth
    Deltagare

    Vad är det för kund som alltid vill ha rabatt, är det en ny kund så är det bara att säja nej.

    Man ska inte ge rabatter i onädan, det vänjer kunden vid en lägre prisnivå.

    #157616
    Seke
    Deltagare

    Mitt råd är att undvika att ge generella rabatter. Om du har återförsäljare kan de givetvis få ett lägre pris. Men jag ser inte att det skulle vara bra att ge rabatter till vissa slutkunder, om det inte är så att de genererar väsentligt större volymer och därigenom kostar mindre relativt sett i administration.

    Rabatter är ett träsk som det är bäst att akta sig för.

    #157618
    connywesth
    Deltagare

    Jag instämmer helt med vad Seke skriver, grunden för att ge rabatt ska vara till volymkunder, då man får lgäre adminkostnader perkund eller kan spara marknadsföringskostnader, som ju är till för att hitta nya kunder. Men grunden måste vara volymen på beställningarna och hur snabbt kunden betalar. Men man ska aldrig ge rabatt av ”slentrian” får då tappar kunden respekt för din prissättning och kommer alltid att efterfråga rabatter för att de vet att du ger rabatt.

    #157631
    precis en san
    Deltagare

    Jag säljer ju design och inredning från 1950/70-talet och kunderna från Japan är ofta inköpare till egna företag och de är ofta vana vid att få 10-20% rabatt hos många säljare. Dock brukar kunderna inte vara så påstridiga att de kräver att alltid få denna rabatt utan det är något man brukar komma överens om från gång till gång.

    #157658
    Bjorne
    Deltagare

    En återkommande återförsäljare som köper betydligt mer än en privatkund borde det väl vara fullt ekonomiskt försvarbart att ge 20 % rabatt för?
    Beror ju självklart på dina marginaler osv men ett enkelt sätt är ju att ge en viss rabatt för alla kunder vid orders över x antal kronor. Alt köra separata prislistor för återförsäljare.

    #157709
    precis en san
    Deltagare

    Tack för alla svar. Alla ”storkunder” får redan rabatt av mig, dock har jag inte det som en regel utan det beror på vad kunden köpt = min marginaler. Tror att just denna kund blivit bortskämd av mig (precis som någon skrev) och fått lillfingret och nu vill ha hela handen.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.