Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › rabatt på Postens paketfrakt
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2010 kl. 00:37 #94359SekeDeltagare
Vår 3PL-partner har inte längre kvar sitt avtal med Posten utan kan nu bara erbjuda bra priser på paketfrakt med DHL och Schenker.
Finns det någon grossist man kan handla upp Postens tjänster genom så att man får ta del av volymrabatter, ungefär som Lessmore m fl erbjuder för DHL?
14 mars, 2010 kl. 07:33 #109211Katrin LundgrenDeltagareLessmore har även postenrabatt men problemet är att du då måste boka via lessmore varje dag. De är också bara 10 % på listpriset har jag för mig.
Ett tips, gör som jag skaffa ett eget avtal med posten och kör på eget avtal hos tredjepartslogistikbolaget om de går med på det. Även posten går att få bra avtal med efter lite förhandlande om maa har lite volym.14 mars, 2010 kl. 08:47 #109212SekeDeltagareJa, Lessmores rabatt för Posten är alldeles för låg.
Vi har eget avtal med Posten sedan åtskilliga år, men när vi började med tredjepartslogistik i somras gick vi över till att köra på logistikpartnerns avtal istället eftersom det var klart bättre. (Du och jag är förresten grannar på lagret…).
Just nu låter vi dem boka postfrakterna på vårt kundnummer, men vi är beroende av att snabbt få till bättre postpriser, annars måste vi höja priserna till kund på postpaketen så att de blir grymt mycket dyrare än DHL Servicepoint och Schenker Privpak. Lite dyrare är OK men inte hur mycket som helst. Vi har haft alla tre parallellt i ett halvår. Postpaket har kostat kunden 99 kr för 20 kg medan DHL och Schenker legat på 79 kr. Ändå har runt hälften valt Posten. Nu har jag fått höja Postpaket till 149 kr, och måste nog höja ännu mer om jag inte får lägre inpriser. Tror att det kommer att slå hårt mot Postens andel av mina frakter.
Ligger just i förhandling med Posten om detta, och vill gärna ha alternativ.
14 mars, 2010 kl. 09:15 #109214Katrin LundgrenDeltagareTror du att de som väljer posten slutar handla av er om du tar bort posten, eller tror du att de bara väljer en annan fraktleverantör? Jag har svårt att se att de slutar handla, men om du tror det så förklara problemet för posten och förhandla hårt
Själv kör jag schenker ombud standard, hade posten förut som val, men tappade ingen försäljning när jag tog bort det, däremot kapade jag kostnaderna rejält:D
Lycka till.
14 mars, 2010 kl. 15:30 #109223SekeDeltagareDe skulle nog inte sluta handla hos oss utan vackert ta Schenker eller DHL istället, men risken är att vissa kunder skulle uppleva det som en försämring av servicenivån. Min tanke var att erbjuda alla tre och låta kunden välja efter sin egen erfarenhet. Det kan nog variera hur det fungerar ute hos paketombuden, men kunderna vet väl i alla fall ofta vilket som brukar fungera bra just där de bor.
Sedan är jag bekymrad över hur jag ska hantera utrikesfrakterna om Posten faller bort helt. Har hittills helt litat till Posten här (MyPack, Postpaket Utrikes och DPD Utrikes). Vi säljer en del till Norge, Danmark och Finland, och har tankar på att göra butiken tvåspråkig så vi kan börja sälja till resten av EU också.
25 mars, 2010 kl. 13:02 #109502LetekDeltagare@Seke 4373 wrote:
De skulle nog inte sluta handla hos oss utan vackert ta Schenker eller DHL istället, men risken är att vissa kunder skulle uppleva det som en försämring av servicenivån. Min tanke var att erbjuda alla tre och låta kunden välja efter sin egen erfarenhet. Det kan nog variera hur det fungerar ute hos paketombuden, men kunderna vet väl i alla fall ofta vilket som brukar fungera bra just där de bor.
Sedan är jag bekymrad över hur jag ska hantera utrikesfrakterna om Posten faller bort helt. Har hittills helt litat till Posten här (MyPack, Postpaket Utrikes och DPD Utrikes). Vi säljer en del till Norge, Danmark och Finland, och har tankar på att göra butiken tvåspråkig så vi kan börja sälja till resten av EU också.
Om man ser till spridningen av ombud/serviceställen där kunderna kan hämta sin paket så ligger fortfarande Posten bäst till. I de fall jag sett att DHL har varit för långt borta, flera mil ibland, har det alltid varit mycket närmare med Posten vilket gör kunden nöjd då denna slipper en onödigt lång biltur.
Dock är Posten bra mycket dyrare så vi kör med DHL så ofta det går. Men för att kunderna skall uppleva en bra service och inte förknippa oss med omständliga frakter och långa bilturer för att få sina paket så kompletterar vi med Posten ibland.
25 mars, 2010 kl. 22:14 #109535RikardDeltagareJag tror på att ge kunden val och man kan gott erbjuda flera fraktalternativ i kassan. Helst om kunden kan se olika utlämningsställen för de olika fraktbolagen och göra sitt val efter det. Jag ser heller inget fel i att erbjuda olika priser på olika fraktalternativ.
25 mars, 2010 kl. 22:33 #109537SekeDeltagareVi fortsätter att låta kunden välja mellan alla tre. Fick klart bättre priser av Posten så det blir bara lite större prisskillnad än tidigare mot DHL och Schenker. Jag tror att det är bra att ge kunden valmöjligheter så han/hon kan fatta sitt eget fraktbeslut. För somliga är säkert Posten mycket bättre och då kan det vara värt att betala 129 kr istället för 89 för frakten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.