Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Rabatt med facebook connect
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av simp.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2010 kl. 09:18 #95211simpDeltagare
Har byggt en ganska aggressiv applikation på min hemsida som jag precis lagt upp.
Det bygger på att man kan få rabatt i kassan genom att tipsa sina vänner på facebook. Tipsar man 5 vänner får man 5% tipsar man 20 vänner 20% rabatt.
Vad tror ni om upplägget?
Ni kan testa på den här adressen:
Yerba.se – Störst på Yerba Mate – Facebook connectDet går att testa utan att skicka, du behöver bara lägga något i kassan och logga in med ditt facebook konto.
Något jag ska ändra eller göra annorlunda? feedback önskas
Mvh Simon
19 november, 2010 kl. 09:23 #116421Katrin LundgrenDeltagareinnebär det att 100 tipsade vänner ger produkten gratis?
19 november, 2010 kl. 09:34 #116422ParvelitoDeltagareDet såg ganska omständligt ut. Först måste man ha saker i kundvagnen, sedan måste man gå till er sida på Facebook, och därifrån tjoa på sina vänner… Det kändes inte som någon klockren succé, och jag har svårt att för dig se 20% värde i det.
19 november, 2010 kl. 09:55 #116424fotofyndetDeltagareJag tyckte att funktionen var häftig och skulle säkert kunna använda mig av den. Om man nu ska handla nåt och går till kassan så tyckte jag inte heller att det var speciellt omständigt.
19 november, 2010 kl. 10:03 #116427BjornDeltagareNice, men är lite skeptisk att ge så mycket tillgång till mitt FB-konto, att ni kan posta på min wall och så, annars riktigt bra idé. Hade dock känts smidigare med att man får en rabatt-kod direkt på facebook när man rekryterat x antal personer.
19 november, 2010 kl. 10:07 #116428simpDeltagareKanske värdet på dom tipsen som skickas ut inte är värt dom 20% man ger bort?
Har ingen erfarenhet av detta. Testa igår applikationen och skicka tipset till 500 vänner på fb. Några blev sura för att jag spamma. Då kanske det är negativ publicitet…
Man vill ju på nått sätt få sin webshop att sprida sig själv
19 november, 2010 kl. 10:08 #116430simpDeltagare@Björn 12445 wrote:
Nice, men är lite skeptisk att ge så mycket tillgång till mitt FB-konto, att ni kan posta på min wall och så, annars riktigt bra idé. Hade dock känts smidigare med att man får en rabatt-kod direkt på facebook när man rekryterat x antal personer.
Nu dras ju rabatten direkt i kundvagnen när man är färdig, inget fipplande med koder och koden kommer inte ut till obehöriga.
19 november, 2010 kl. 10:10 #116431BjornDeltagareSant, men det kräver ju en implementering i shoppen. Rabattkoder har de flesta stöd för, och de kan man göra som en engångskod, väljer de då att ge bort koden så har man en ny kund i vilket fall.
19 november, 2010 kl. 10:17 #116432TigernDeltagareTjena
Ja sådana funktioner är jäkligt intressanta att laborera med. Det finns ännu ingen som gjort något som fått mig att hurra tyvärr och även om din idé är på rätt väg så finns det saker som får mig att tveka…
De flesta är vana vid att applikationer ber att få tillgång till uppgifter och klickar på ok utan att reflektera. I din kommer plötsligt en ny rad upp; POST TO MY WALL
Här förlorar du nog både en och två kunder för detta är nog nytt för många. Jaha ok vad betyder detta? Att Yerba kan skriva saker i min status så alla mina vänner ser det? Hela tiden? Min profil kommer bli en spamm-robot som skickar meddelanden till alla vänner? Nej, detta vågar jag INTE…Förklara så tydligt du kan vad det innebär så att du inte förlorar din kund där. Dessutom så när du klickar på Don’t allow (och det gör du eftersom du inte vågar okeja) så sitter du med en popup som är tom (error?) och du har inte din kundvagn framför dig utan en sida som uppmanar dig att tipsa på facebook. Då är det lätt att kunden går vidare i livet utan att handla.
Sen är det snorviktigt att tekniken funkar. Jag testade faktiskt en liknande funktion hos Oiidesign häromdagen. Det gick snabbt, smidigt, Oii fick sin gratisreklam i min status och jag fick en kod som skulle ge 50:- i rabatt. Jag gick till Oii:s hemsida, la en tröja i korgen och i kassan fyllde jag i min kod… och sen hände…ingenting. Fan, då blir man sur
19 november, 2010 kl. 20:57 #116455simpDeltagare@Tigern 12450 wrote:
Tjena
Ja sådana funktioner är jäkligt intressanta att laborera med. Det finns ännu ingen som gjort något som fått mig att hurra tyvärr och även om din idé är på rätt väg så finns det saker som får mig att tveka…
De flesta är vana vid att applikationer ber att få tillgång till uppgifter och klickar på ok utan att reflektera. I din kommer plötsligt en ny rad upp; POST TO MY WALL
Här förlorar du nog både en och två kunder för detta är nog nytt för många. Jaha ok vad betyder detta? Att Yerba kan skriva saker i min status så alla mina vänner ser det? Hela tiden? Min profil kommer bli en spamm-robot som skickar meddelanden till alla vänner? Nej, detta vågar jag INTE…Förklara så tydligt du kan vad det innebär så att du inte förlorar din kund där. Dessutom så när du klickar på Don’t allow (och det gör du eftersom du inte vågar okeja) så sitter du med en popup som är tom (error?) och du har inte din kundvagn framför dig utan en sida som uppmanar dig att tipsa på facebook. Då är det lätt att kunden går vidare i livet utan att handla.
Sen är det snorviktigt att tekniken funkar. Jag testade faktiskt en liknande funktion hos Oiidesign häromdagen. Det gick snabbt, smidigt, Oii fick sin gratisreklam i min status och jag fick en kod som skulle ge 50:- i rabatt. Jag gick till Oii:s hemsida, la en tröja i korgen och i kassan fyllde jag i min kod… och sen hände…ingenting. Fan, då blir man sur
Japp du har rätt där, tack för synpunkterna!
Vet du nån annan webshop som har liknande upplägg?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.