Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Rabatt checkout
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2015 kl. 16:44 #102510axelnoahDeltagare
70% av alla med produkter i checkouten backar alltså om det stämmer som jag hörde. (Info från Klarna). Har sett på en del utländska sajter att man erbjuder en rabatt (en viss procent) i kassan för att få kunden till avslut.
Någon som har erfarenhet, synpunkter på detta när det gäller Sverige? Kan det vara attraktivt?
Är detta ett komplicerat upplägg som kommer att få min tekniska support att tjäna mycket pengar?
27 februari, 2015 kl. 17:52 #177637C.LarssonDeltagareVi har dagen efter en kund registrerat sig och lämnat kundvagnen ett erbjudande i % för att få kunden att avsluta kundvagnen. Funkar bra
2 mars, 2015 kl. 17:23 #177673AnnaWDeltagareMånga gånger man lämnat i kassan för att se om en bättre deal dyker upp.
3 mars, 2015 kl. 09:18 #177681Henrik_GDeltagare@AnnaW 81765 wrote:
Många gånger man lämnat i kassan för att se om en bättre deal dyker upp.
Exakt. Jag gör lika dant på utländska sajter där jag upptäckt att de jobbar på det viset. Får ju helt motsatt effekt för e-handlaren eftersom kunden förväntar sig en rabatt och risken är stor att kundvagnen blir bortglömd i väntan på rabatterbjudande.
5 mars, 2015 kl. 14:39 #177712axelnoahDeltagare@Henrik_G 81776 wrote:
Exakt. Jag gör lika dant på utländska sajter där jag upptäckt att de jobbar på det viset. Får ju helt motsatt effekt för e-handlaren eftersom kunden förväntar sig en rabatt och risken är stor att kundvagnen blir bortglömd i väntan på rabatterbjudande.
OK, jag är lite trögfattad. Om kunden får erbjudandet i kassan, ett direkt erbjudande om en viss % i rabatt, kan inte det verka attraktivt så att han går på avslut?
9 mars, 2015 kl. 11:32 #177741Stefan72Deltagareallting beror väl på vad man säljer? Antar att det är vanligare med rabatt på det här viset om man har stapelvaror som x antal andra också säljer. Då gäller det ju att vara billig och fånga kunden så den inte går till nån annan som har bättre priser.
9 mars, 2015 kl. 12:53 #177744DanDeltagareAlla backar inte i kassan för att de ångrar sig eller är ”sega”. Vissa provhandlar bara och ”fönstershoppar”.
Det innebär att av de 70% som är avhopp, så är inte 100% kunder idag oavsett vad det skulle kosta.
Så att ge en rabatt innebär att du ger rabatt till alla de 30% som hade handlat oavsett och X% till de som inte hade handlat annars. För att veta om det är en bra deal måste man testa det och se hur det påverkar avhoppen och hur det påverkar snittordern och din marginal.
Det många glömmer är att om man sänker priset med 20% på ett sortiment med 50% marginal måste man öka ordervolymen med 25% för att göra breakeven. Detta innebär att om konvertering i kassan är 30% krävs det att den går upp till 38% för att man ska tjäna på detta på sista raden.
10 mars, 2015 kl. 17:49 #177762RikardDeltagareHur räknar du här Dan? Du behöver väl öka ordervolymen/omsättningen med 33% om du ger 20% rabatt i exemplet ovan? Eller förstår jag dig fel?
10 mars, 2015 kl. 18:58 #177763DanDeltagareNej vi räkna nog båda fel. För att behålla TB1 måste man öka omsättningen med 67%!
Med risk för att jag räknat fel igen nu och detta blir världens mest pinsamma tråd.
Så rabatter är farliga med andra ord.
10 mars, 2015 kl. 19:01 #177765RikardDeltagareJa, sorry delade fel i slutet där, 66,7% ökad försäljning för att någon konverteringsglad marknadsnisse kör ut 20%-rabattkoder!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.