- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av enat.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2011 kl. 05:43 #96196enatDeltagare
Hej!
För några dagar sen (under gångna helgen vill jag minnas?) så dök en artikel upp på ehandel.se om Tesco’s shoppingtapeter, helt enkelt bilder som tagit på fryshyllor, tryckt i stort format, som sen blivit klistrat på bakgrundsbelysta boxar .. Hursom, deras system använder QR-koder, och jag noterade att jag kanske skulle sälja customgjorda QR-koder till dom, vilket väckte en del intresse.
Okej, så vad menar jag med anapassade (designmässigt) QR-koder?
Jo, en QR-kod har en feltolerans upp till 30% i vissa lägen, färger osv spelar ingen roll, svart på vitt är bara en default grej som gör det lättare för mobiler att läsa, men bara där har man 1 möjlighet ..
Så enklaste formen av ”Egen” QR-kod är alltså att runda av alla vassa hörn, och färglägga bak samt förgrundsfärger, givetvis så kommer svart på svart inte fungera, eftersom mobilen då omöjligen kan skilja koden från bakgrunden!
Vad mer kan man göra då?
Ja, endast fantasin sätter gränserna, men jag designade en CV till en kompis när jag gled in på det här, och för att mitt precis nystartade något nischade designbolag skulle få lite credits, så bestämde jag mig för att använda olika bakgrundsfärger i koden, runda av alla vassa kanter, för att det skulle bli mer estetiskt tilltalande, och sedan utnyttjade jag 20% av QR-koden’s centrala yta till en (något hafsig) logo för min affärsverksamhet.
Min vän blev väldigt nöjd med resultatet, hans CV pga den unika approach den har har aldrig blivit borttappad eller bortglömd, och sen han började använda den så har ingen nekat honom ett sökt jobb, så i Maj när han tog ställning till ett 30-tal erbjudanden så fick han sitt drömjobb.
För att förklara CV’n lite bättre då .. varför är den unik?
För det första så är det inte många som har sett en designad QR-kod, och det i sig fick många komplimanger.
Därutöver så var det ett häfte i riktigt tjockt papper där fram o baksidan hade 2 bilder på sig, framtill var det ett faceshot på honom, där munnen var utklippt o ersatt med en outline för att lägga sin mobil så QR-koden kunde scanna, QR-koden i sig körde ett videoklipp som vi hade filmat när han presenterade sig, och berättade allt möjligt om sig själv och sina tidigare arbetslivs – samt skolerfarenheter, men det var bara hans mun vi filmat!
Emellan dessa 2 yttersidor så fanns en ”normal” CV, under förutsättning att personalchefen kanske inte hade en iphone/android och/eller inte visste vad en QR-kod är till.
Så visst finns det möjligheter med en så simpel sak som en QR-kod för att pusha sitt företag, dessutom brukar såna smådetaljer verkligen få folk att bli imponerade,
I designdelen av mitt bolag så gör vi allt från enklare wordpress/drupal/joomla teman, till avancerade helhetslösningar, med teman som matchar t.ex oscommerce/hemsida/blog/tryckmaterial, tjänsterna kostar allt från ett fåtal hundra kronor och uppåt beroende på vad man vill ha gjort.
Vart välkomna att fråga allt ni orkar om vad ni vill
Vänligen ha översikt med eventuella grammatiska- och/eller skrivfel, har sovit cirka 3 timmar på sin höjd, så mitt huvud försöker fortfarande vakna.
4 juli, 2011 kl. 09:04 #124288peteDeltagaregrym idé med bild/mun/video lösning på cv!
4 juli, 2011 kl. 12:09 #124293enatDeltagare@pete 21289 wrote:
grym idé med bild/mun/video lösning på cv!
Tack, vi får se om det kommer något mer spännande uppdrag framöver, jag hoppas innerligt på det, så att man kan spotta ut lite mer unika CV’s eller dyl
5 juli, 2011 kl. 19:58 #124336danielanderssonDeltagareÄr det bara jag som läser det här som reklam för egna tjänster/eget bolag?
5 juli, 2011 kl. 22:12 #124342Richie72Deltagare@lunarmys 21344 wrote:
Är det bara jag som läser det här som reklam för egna tjänster/eget bolag?
Nej, jag läser det också så. Men jag är en teknisk idiot så jag förstår knappt vad som står och dessutom har avsändare glömt länka till sig själv så det är som en reklamfilm man inte förstår och där man hinner byta kanal innan avsändaren presenteras.
6 juli, 2011 kl. 06:08 #124345enatDeltagare@lunarmys 21344 wrote:
Är det bara jag som läser det här som reklam för egna tjänster/eget bolag?
Det var väl kanske en push däråt.
Men för att vara mer faktuell så infogar jag ett exempel på min artikel’s poäng:
20 Sekunder av ditt liv är allt som behövs för att få nåt så kluddigt som en QR-kod att se bättre ut (notera att jag inte tog hänsyn till färgskala i detta exempel) och om du tycker det är ett missbruk av din logotyp, så säg till så lägger jag upp ett annat exempel. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.